zondag 12 september 2010

Zuinig met gas

12/09/2010
Op mijn lijstje met vaste lasten staat een laag bedrag voor stroom en gas: 64,- per maand. Misty vond dit bedrag veel te laag en dacht dat ik bij de afrekening van gas en stroom volgend jaar heel veel moest bijbetalen.
Ik heb het afgelopen jaar in een heel jaar 758 kubieke meter gas verbruikt. Ik krijg ook via de mail vragen over hoe ik dit doe. Daarom hierbij een uitleg over mijn verbruik.
STOKEN
- Ik bewoon een tussenhuis, volgens mij heb ik buren met een uitbundig gasverbruik, erg koud wordt het hier nooit.
- Mijn woning heeft beneden een goed geïsoleerde gevel en dubbel glas met een hoog rendement.
- Ik stook alleen beneden in de woonkamer, keuken en entree naar de voordeur, in totaal zo'n 42 vierkante meter. Boven stook ik niet, daar zorgt het stookgedrag van de buren voor voldoende warmte.
- Ik ben doordeweeks alleen thuis en overdag ben ik afwezig. Ik ben overdag of naar mijn werk of bij mijn moeder op bezoek.
- Als ik niet thuis ben, of 's nachts, staat de thermostaat op 15 graden.
- ik heb als het koud is, in huis warme kleding aan. In de winter draag ik standaard een lekker warm fleecevest. Ook heb ik een woonmantel die ik aan doe als ik lekker op de bank zit.
- Als ik de verwarming aan doe, zet ik de thermostaat op 19 graden. Dat vind ik warm genoeg.
- Uiteraard doe ik de gordijnen 's avonds dicht.
- Een uur voor ik naar bed ga, zet ik de thermostaat op 15 graden.
KOKEN
- Ik doe tijdens het koken de deksel op de pan
- Ik gebruik vaak een snelkookpan en een hooikist
- Ik kook soms voor meerdere dagen tegelijk.
- Ik ben meestal maar kort in de keuken, ik kan vrij snel een warme maaltijd maken zonder kant en klare producten te gebruiken.
DOUCHEN
- Douchen doe ik vrijwel niet thuis. Ik douche 5x per week in het zwembad, of eigenlijk 10x per week. Voordat ik in het water ga douche ik mij af, na het zwemmen douche ik intensiever en was ik ook mijn haar. (Ik zwem op dit moment namelijk 5x per week een kilometer)
- Wassen doe ik mij dagelijks aan de wastafel met koud water en een washandje. Lekker fris en ik heb helemaal geen verwarmd water nodig.
- Dochter, die in het weekend thuis is, slaapt bij haar lief, die op een paar minuten loopafstand van mijn huis woont. Ze hebben daar het rijk alleen, dat is natuurlijk veel prettiger dan op moeders lip in mijn huis te zitten. Dus ook dochter doucht hier niet, alleen een doodenkele keer als er hier een aantal van haar vriendinnen komen en ze gezamenlijk in haar slaapkamer overnachten.
Voor de nieuwsgierigen: op dit moment is mijn gasverbruik 2 kubieke meter per week. Dat douchen in het zwembad kost overigens ook echt wel wat, ik heb gisteren voor 146,50 een gereduceerd jaarabonnement gekocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.