zondag 7 oktober 2012

Langstudeerdersboete teruggedraaid

De langstudeerdersboete is teruggedraaid! Dat is voor studenten die de boete moesten betalen zeker iets om blij van te worden. Dochter, nu tweedejaars moest de boete ook betalen. Niet omdat ze zo lang doet over haar huidige studie, nee die gaat heel voorspoedig, nee, omdat ze vastgelopen is in een eerdere studie. Ze had al geen studiefinanciering meer en moet de hele huidige studie middels leningen bij studiefinanciering zelf betalen. Ze had al haar rechten op een studiebeurs van studiefinanciering opgemaakt. Dat ze voor straf, omdat het een aantal jaren niet goed met haar ging, een langstudeerdersboete moest betalen vond ik inderdaad nergens op slaan. Vooral ook niet omdat tijdens het spel de regels veranderd zijn. Toen dochter begon te studeren waren er geen langstudeerdersboetes.
Nu zitten universiteiten en hogescholen met de puinhopen. Ze hadden er al extra werk van om de boete te innen, en nu er terugbetaald moet worden, betekent dit nog veel meer extra werk. Zouden universiteiten en hogescholen voor dit extra werk gecompenseerd worden? Ik vrees van niet!

5 opmerkingen:

  1. Waar die regering mee bezig is? Eerst een regel maken en dan terugdraaien. Dat was toch met de tandartstarieven ook zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou hem ook krijgen als het doorging, maar gelukkig is dat nu niet meer het geval. Ik moet straks twee jaar doorstuderen zonder studiefinanciering en dat is al moeilijk genoeg.
    Wat me vooral irriteerde de afgelopen maanden was dat er over studenten gesproken werd alsof we allemaal luie verwende kinderen zijn die elke avond uitgaan en daarom langstudeerder zijn. Tuurlijk zijn er zulke studenten, maar de meeste studenten die ik ken die werken keihard, voor hun studie en daarnaast ook nog eens voor hun bijbaan. Studeren is fulltime, en om daarnaast ook nog eens zo'n 20 uur een druk bijbaantje te hebben (want de meeste bijbanen zijn wel wat actiever dan achter een bureau zitten) is best zwaar soms. Ik snap wel dat studeren niet helemaal gratis kan, en dat hoeft ook niet, ik vind het helemaal niet erg om wat te moeten lenen voor mijn studie. Maar als die langstudeerboete zou blijven bestaan dan zouden de laatste twee jaar voor mij zo'n 10000 euro kosten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ook een vijfde van de langstudeerboete voor onze zoon al betaald. En zullen die dus terugkrijgen. Hij was voor één vak niet op tijd geslaagd en moest dus in september een vervangend vak doen, tja, dat is een maand uitloop, en dus een langstudeerboete.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan iedereen overkomen dat de studie tegenvalt of niet was zoals je dacht of door ziekte enz. Schandalig dat ze daarop boete wilden leggen en het is teruggedraaid.

    Marianne
    van blog Consuminderen met Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het goed nieuws voor studenten dat de langstudeerboete weer wordt afgeschaft. Door persoonlijke omstandigheden doen studenten soms wat langer over hun studie, en er zijn ook studenten die zich een heel jaar lang inzetten voor een bestuursfunctie in een studentenvereniging. Of studenten die naast hun studie keihard moeten werken om hun studie en huisvesting te kunnen betalen.

    Bovengenoemde studenten moeten gewoon een eerlijke kans hebben om hun studie te kunnen afronden!

    Zelf heb ik ook ruim vijf jaar, eigenlijk bijna 5 1/2 jaar over mijn studie gedaan, en ik ben blij dat ik mijn studie toch gewoon af heb kunnen maken.

    Hopelijk krijgen de studenten die zich tot en met zondagavond 30 september hebben uitgeschreven voor hun studie uit angst voor de dure langstudeerboete ook een kans om zich alsnog weer opnieuw voor hun studie in te schrijven!

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.