zaterdag 20 oktober 2012

Tekort aan arbeidskrachten!

Het lijkt er op dat Duitsland binnenkort, of misschien nu al, een groot tekort heeft aan arbeidskrachten. Lees dit bericht. Geschoolde arbeidskrachten worden overal vandaan gehaald: Spanje, Portugal, Oost-Europa, maar ook Vietnam en Indonesië. En er zijn plannen om jongeren uit die landen naar Duitsland te halen en daar op te leiden.
Ik vind het nogal verbazen en het bericht roept vragen bij mij op:

Wonen er in Nederland geen mensen die in Duitsland kunnen werken? Of zijn diegenen die geschikt zijn al lang werkzaam in Duitsland?
De Nederlandse economie lijkt nogal op die van Duitsland. Hebben wij binnen afzienbare tijd ook te maken met tekorten op de arbeidsmarkt in plaats van werkloosheid? En waar halen wij dan geschikte mensen vandaan?
En zijn we dan helemaal af van onze werkloosheid? Dat zou fijn zijn! Stel je voor, geen mensen die klaar zijn met hun opleiding en geen baan kunnen vinden. Geen ouderen van mijn leeftijd die volstrekt kansloos zijn als er op een baan 178 mensen solliciteren.

10 opmerkingen:

  1. Wat ik denk? De Nederlanders zijn te duur voor de Duitsers. Duitsland wordt overal geprezen voor z'n economie, maar het lijkt me geen pretje om op dit moment in Duitsland te werken.

    De Belgen en Nederlanders zijn dus te duur, liever een Pakistaan dus. Dat kost minder. Leuke tijden.

    Oh ja, en een beetje werkloosheid is niet slecht (een 4% is volgens "de kenners" ideaal naar het schijnt, altijd een beetje reserve hebben dus)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In duitsland liggen de lonen stuk lager dan in nederland. Duitsers komen naar nederland, want daar kunnen ze meer verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, en ook bestaat er in Duitsland geen wettelijk minimumloon.
      Een kapper in Berlijn verdient bijvoorbeeld maar €3 per uur!
      Er is een grote groep 'working poor' die zo weinig verdienen dat hun inkomen tot bijstandsniveau wordt aangevuld door de uitkeringsinstantie.

      Verwijderen
  3. Een oom van mij werkt al sinds zijn twintigste net over de grens in Duitsland, en het bevalt hem goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook in Nederland gaan al weer stemmen op dat in bepaalde beroepsgroepen nieuwe aanwas (lees jongeren) opgeleid moeten worden want hoewel de AOW-leeftijd is opgetrokken komt er een toch een tijd dat de 'oudjes' ermee stoppen.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, hier (Spanje) wordt ook steeds meer Duits aangeboden in cursussen. Ik heb wel het idee dat mensen soms vrij onvoorbereid vertrokken omdat er een soort walhalla geschetst wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er worden geschoolde arbeidskrachten gevraagd. Dat verklaart misschien het verschil tussen vraag en aanbod

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het aantal geschoolde Duitse arbeiders, met name die uit voormalig Oost Duitsland werken hier. Schilders, sprinkler installaties enz. Veel Nederlandse uitzendbureau's verdienen er goed aan.
      Ik wist niet dat ze in Duitsland zo weinig verdienen. Er is veel veranderd dus.

      Verwijderen
  7. Lezen is ook kunst, pas in 2025!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij Nederlanders halen ook steeds meer buitenlandse studenten naar ons land, om hier een carrière op te bouwen, dus het zal me niet verbazen als dit probleem straks ook bij ons opduikt...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.