vrijdag 25 april 2014

Poes

Mijn vorige huisarts gaf mij het advies geen katten meer te nemen, ik heb een beetje last van astma en het was misschien beter voor mijn astma. Nu heb ik zelf het idee dat het niet zo veel verschil maakt, maar het advies van de huisarts leg je niet zo maar naast je neer. Eigenlijk zou ik na de dood van mijn beide katten geen nieuwe katten nemen, het leek mij ook wel gemakkelijk. Geen geregel meer met kattenoppas bij afwezigheid, geen kosten voor voeding, kattenbak en gezondheidszorg.

Maar dat liep anders.

Dochter had een kat en dochter kwam 2,5 jaar geleden weer bij mij wonen en poes kwam mee en bleef. Het was een flatkat, maar ze ontwikkelde zich tot een echte buitenkat die genoot van buiten zijn, daarnaast had poes een foutje. Zo nu en dan gebruikt ze namelijk de bank als kattenbak. Dan doet ze een plas(je) op de bank! Niet elke dag en vaak zelfs niet elke week, maar toch!
We hebben van alles geprobeerd en ik geloof niet in een lichamelijk probleem, het is volgens mij een gedragsprobleem. Ze plast ook vooral als ze naar haar smaak te lang alleen thuis is. Als ik om 8 uur 's ochtends vertrek en ik kom om 11 uur 's avonds weer binnen, dan gaat er vaak iets mis.
Wat ik doe: ik spreid een dikke laag kranten uit over mijn 2 banken en mocht ze daar op plassen, dan ververs ik de natte kranten. Ik betrap haar nooit plassende op de bank, als ze plast, doet ze dat altijd in mijn afwezigheid. Ik kan haar dus ook niet leren dat het niet mag.

Afgelopen winter
Behalve haar foutje is poes een voorbeeldige kat. Ze speelt nooit met haar nagels uit en heeft mij nog nooit gekrabt. Dat is heel goed, want ik ben behoorlijk allergisch voor kattenkrabben. Dat worden hinderlijk jeukende bulten.
Doordat poes een foutje heeft en een buitenkat geworden is, is poes hier blijven wonen en heeft dochter haar in juli vorig jaar niet mee genomen naar haar nieuwe flat.
Ondanks haar foutje beleef ik heel veel plezier aan haar, ze is een enorme knuffelaar, maar dan altijd op haar initiatief. Als ik haar oppak en wil knuffelen, wil ze niets van mij weten, maar als ze mag kiezen, dan zit ze het liefst op mijn schoot of op mijn linkerarm als ik dit blogje aan het typen ben. En als ik haar eten geef of tegen haar praat, dan spint ze keihard.
Ze zeurt niet om eten, maar gaat naar mij zitten kijken als haar brokjes bijna op zijn, vlak voor de keuken waar haar brokjes-bakje staat. Alsof ze wil zeggen: weet je eigenlijk wel dat mijn bakje bijna leeg is? Als ik er nieuwe brokjes in doe, dan neemt ze een klein hapje en dan is het klaar, dan heeft ze weer voorraad en is ze weer helemaal tevreden.

25 opmerkingen:

  1. Mooie kat, ziet er ook prachtig en lief uit. Wat betreft het probleem: De geur blijft toch hangen, ook al ruiken wij het niet. Daardoor blijft het plekje wat ze uitgekozen heeft aantrekkelijk. Er is een spuitbus genaamd feliway die je bank onaantrekkelijk maakt voor de kat. Bij een vriendin van mij werkte het. Maar er zijn vast ook wel andere alternatieven. Misschien peper. Misschien weet een van de bloglezers iets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat inmiddels al weer ongeveer 3 weken goed. Het is beter geworden toen ik met twee kattenbakken ging werken. Dochter heeft destijds op de flat een spuitbus geprobeerd met dat spul. Het hielp voor haar helemaal niets.

      Verwijderen
  2. Hé een lapje. Wij hebben ook een lapjeskat gehad. Ze begon met plassen in huis in de gang bij de voordeur als wij gingen werken. Dat gebeurde toen er een verandering in huis had plaatsgevonden. Toen onze oudste geboren werd, werd het plassen erger, namelijk ook in de huiskamer, op plaatsen waar onze dochter kroop of zat. Onze dierenarts vertelde ons destijds dat lapjeskatten erg gevoelig zijn voor stress en onze kat had extra aandacht nodig. Dat werd zó extreem dat wij haar hebben moeten laten inslapen. Ondanks alle aandacht, extra aandacht, hapjes, knuffels etc. ging het op een bepaald moment niet meer. Mijn man bleef elke avond een uur langer op om alleen met de poes te zijn. De andere poezen waren dan weg, en dan had ze exclusieve aandacht. Gelukkig dat het bij jou zo heel af en toe is, en dat je er iets aan kunt doen mbv de kranten. Bij ons was dat helaas niet zo. Onze kat was echt overspannen en dat was heel verdrietig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt dat ze een enorme stress"kip" is! Ze heeft veel meer stress dan andere katten die ik ooit gehad heb. Bij het minste of geringste schiet ze onder de bank en heeft een enorme hoge rug en een dikke staart.

      Verwijderen
    2. Sinds kort heb ik een krabplank van karton die op de grond ligt, voor nog geen € 4,00 bij de dierenwinkel gekocht.
      Een van de katten (die het meest last heeft van stress) is hier helemaal gek op! Er zat een zakje kattenkruid bij (om er over te strooien), maar ook zonder dat loopt ze hier het eerst naar toe als ze binnenkomt.
      Als afleiding is het misschien iets voor je lapjeskat? Het helpt denk ik niet tegen het plassen op de bank ....

      Roos

      Verwijderen
    3. Nog even een aanvulling: onze andere kat is helemaal niet geïnteresseerd in de krabplank,

      Verwijderen
  3. Vervelend van dat plassen. Maar verder klinkt ze erg lief. Onze twee katten geven ook veel gezelligheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tegen stress zou je ook Bach bloesem druppels kunnen gebruiken. Ik geloofde er zelf eerst niet in maar onze kat die na een traumatische ervaring bij de dierenarts bepaalde mensen die bij ons thuis komen zowat aanvloog hebben we hier goede resultaten mee bereikt. Het gedrag is een stuk minder geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke Bachbloesem druppels zijn dat als ik het vragen mag? Ik zit hier met twee stresspoesjes tegenover 2 stoere macho katers namelijk en dat gaat ook niet altijd goed.

      Marianne
      consuminderenmetmarianne.apenstaartje google mail punt nl

      Verwijderen
  5. Wij hebben ook een kat en twee kattenbakken. Onze kat loopt vrij door het hele huis (binnenkat) en het valt ons op dat de kattenbak die boven op een slaapkamer staat altijd veel eerder verschoond moet worden. Blijkbaar vind onze kat het fijner om die kattenbak te gebruiken omdat hij dan meer privacy heeft en het er rustiger is voor hem. Ik vind jouw kat er erg mooi en lief uitzien. Misschien een onzeker beestje dat ze zo reageert maar het is fijn dat het inmiddels een stuk beter gaat. Ons katertje brengt ook zoveel gezelligheid in huis. Wij hebben een raskatertje (sibeertje) omdat dat de enige kat is waar mensen met een kattenallergie geen of slechts weinig last van hebben. Dit ras is ook bijzonder sociaal en heeft graag mensen om zich heen. Veel goede fokkers van dit ras verkopen daarom deze katten niet aan mensen die hele dagen weg zijn, dan adviseren ze altijd om er twee te nemen.
    Dit komt dus bij meer katten(rassen) voor. Maar ik vind de liefde en genegenheid die je krijgt van zo'n beestje onbetaalbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben vroeger twee katten gehad, voordat de kinderen er waren. Ze zijn er inmiddels niet meer en de kids vragen mij wekelijks om een kat. Ik heb nog niet toegegeven, want bij ons zou de kat hele dagen alleen thuis zijn. Dit heeft tot gevolg dat het huis steeds meer zijn domein wordt en wij de bezoekers, wat betekent dat het beestje overal in huis op allerlei manieren zijn territorium gaat markeren. En daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Met de dag vind ik het moeilijker om weerstand te bieden aan de kinderen, want ze zouden het absoluut geweldig vinden... Hartelijke groet, JulieJulie (Een Zot en zijn Geld)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan je voorkomen door haar in een kamer te zetten bij afwezigheid van jullie.

      Verwijderen
    2. Een kat kan prima in het hele huis zijn als jullie er niet zijn, die hoef je echt niet op te gaan sluiten. Zoveel katten zijn overdag alleen thuis. Gewoon steriliseren/castreren (zoiezo een goed idee) en hij/zij gaat echt niks markeren.

      Verwijderen
    3. Waarom moet mijn reactie nu opeens goedgekeurd worden? Ben ik te kritisch?

      Verwijderen
    4. Nee hoor! Het heeft te maken met mijn instellingen. Alleen bij heel recente berichten mogen reacties direct geplaatst worden. Andere reacties lees ik graag eerst even door voordat ik ze wel of niet goedkeur.

      Verwijderen
  7. Mag ik vragen wat voor eten je poes krijgt en welke kattenbakkorrels je gebruikt dit i.v.m. de kosten? Ook heb ik begrepen dat graan voor de kat niet goed is. Wij zelf gebruiken gewoon Ah basic kattenvoer maar daar zit graan in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het een hype is dat mensen en katten geen graan zouden mogen eten. Mijn kat en ik doen het prima op voeding met graan. Ik heb verschillende droge brokjes, huismerk AH en felix .... sensations en zakjes van felix en blikjes van gourmet.
      Kattebak: kleikorrels van AH en sinds kort geperst hout van AH. Dat laatste negeert ze volkomen en dat gaat binnenkort naar jongste dochter, want haar katten vinden dat prima.

      Verwijderen
    2. Mensen en katten hebben nogal een verschillend voedingspatroon dus die twee vergelijken is als appels en peren vergelijken. Katten zijn geen graaneters en dus kattenvoer geven met veel graan is in mijn ogen geen goede zaak. Ze krijgen er ook blaasgruis van omdart het niet zuur genoeg is. Felix en en dat soort voeren zijn als macdonalds voor katten. Een goede en goedkope keus voor katten als natvoer is degene van de lidl en de aldi. Geen granen toegevoegd en voordeliger dan felix enzo. Een hele goede keus als je goed voor je kat wil zorgen.

      Verwijderen
  8. leuk verhaal, ik herken er veel in, mijn katten zijn nu gelukkig zindelijk maar bij stress kan het nog weleens mis gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie poes. Ik heb hier twee katten. 11 en 14 jaar. Een lapjespoes en een wit-zwarte kater. Mijn poes is ook veel gevoeliger voor stress. Alleen heeft dat zich nog nooit geuit in onzindelijkheid. Maar ze is wel snel banger voor herrie en moet ze meer wennen aan nieuwe mensen. Kater precies tegenovergestelde. Kan iedereen op pakken. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onze poes Missy plaste ook wel eens op de bank wanneer ze alleen thuis was. Met aluminiumfolie op de bank was het probleem snel verholpen want Missy hield niet van het knisperende geluid en sindsdien gaf ze weer voorkeur aan de kattenbak. Grillfolie (L.idl verkoopt dit in de zomer) is wat steviger en het is gemakkelijk op te vouwen en meerdere keren te gebruiken.
    vriendelijke groet, Marilou

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik herken die foutjes. Hier ook een poes die af en toe de bank als de kattenbak aanziet als de kater haar bang heeft gemaakt. In die bepaalde hoek leg ik eerst een vuilniszak en dan ook kranten met een plaid erop voor het geval dat eens in de zoveel tijd. Gelukkig te lezen dat ik niet de enige ben ;-)
    Volgende week ga ik proberen ze naar buiten te laten, om en om voorlopig. Altijd eng die eerste tijd of ze de weg wel terug kunnen en willen vinden...

    Marianne
    consuminderenmetmarianne.blog.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wij gebruiken kampherspiritus op plaatsen waar de kat plast en of krabt, gewoon te koop bij de drogist en onze kat heeft een hekel aan de geur en blijft er bij uit de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. katten zijn leuk! Wij hebben zelf een konijn, nu in de tuin sinds ik zwanger ben. Ik wil in het huis geen huisdieren. Maar we hebben sinds kort in de tuin en op het balkon, een kat te gast. Gisteren glipte hij zelfs naar binnen in het huis. Maar dat heb ik hem niet meer toegestaan. Toch vind ik het wel gezellig als hij af en toe bij ons komt zonnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.