dinsdag 26 augustus 2014

Gratis recepten

De stilte duurde niet heel lang. Gisteravond had ik al weer nieuwe inspiratie opgedaan.
Ik weet niet of hier de komende tijd weer iedere dag een bericht staat, zoals ik dat al jaren heb gedaan, maar vandaag dus weer een bericht.

Vroeger was ik een grote fan van de Allerhande. Die stond vol leuke tips en goede recepten met basisartikelen. Gisteren at jongste dochter hier en we hadden het over dit gratis blad. Dochter kijkt er bijna nooit meer in en gebruikt geen recepten meer. Ik lees ze nog wel, om wat ideeën op te doen, maar ik vind de gerechten die met deze recepten gemaakt worden zo duur! Er staat in de laatste Allerhande bijvoorbeeld een recept voor zalm in een korstdeeg. Dat kost €4,40 per persoon en dan moet je er nog gebakken aardappeltjes en broccoli bij serveren en die zijn niet in de prijs inbegrepen.

Hoe komt het dat de gerechten zo duur zijn?
Veel recepten zijn op basis van vlees of prijzige vis.
Er worden veel pakjes, zakjes en potjes gebruikt
Vervolgens wordt er veel in de oven gebakken en gegrild, waardoor ook nog eens veel stroom gebruikt wordt. Echt goedkoop wordt het niet.

Als je echt recepten wilt vanuit basisvoedsel, dan kun je beter naar de weblog van Annemiek van Deursen gaan. Ik heb in de linker kolom een link naar haar weblog, die heet mijmeringen. Ze publiceert regelmatig een mijmering, klik die aan en je vindt recepten van het seizoen. Ze publiceert de recepten altijd met heel veel foto's ter verduidelijking.

Ook kun je Rob's  Budgetmenu's raadplegen. Rob is de initiatiefnemer, maar er zit nu een hele groep mensen achter. Er is een site waar je zelf ook lid van kunt worden en dan budgetrecepten kunt plaatsen. Rob's  Budgetmenu's publiceert ook weekmenu's op basis van aanbiedingen in supermarkten.

Verder zijn er veel internetsites waar je gratis recepten kunt downloaden, bijvoorbeeld smulweb. Die site kent alleen al voor chili con carne ruim 500 recepten.

35 opmerkingen:

  1. Fijn dat je gewoon doorgaat :-)

    Ja in de Allerhande vind ik ook dat de recepten wel erg duur worden door de dure ingrediënten. Het is natuurlijk ook eigenlijk één grote reclamespot voor hunzelf ;)

    Het blog van Annemiek lees ik altijd. Ik vind haar een grote inspiratiebron. Niet alleen omdat ze van niets iets heerlijks kan maken, maar ook door de innerlijke rust die ze uitstraalt. Als ik zelf eens niet lekker in mijn vel zit en ik lees een stukje van haar, daalt er een soort tevredenheid over me heen, heel gek, maar het is echt zo.

    Over recepten gesproken: kun jij je nog van vroeger de "Tip" herinneren?
    Zo'n dertig jaar geleden was ik echt fan van dat blad. Leuke recepten vanaf de basis en er stonden ook een soort kooklessen in.
    Helaas is het blad in de loop der jaren steeds meer glossy en culinair geworden.
    Ik weet niet eens of het nu nog bestaat.

    Groet Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je (weer) blogt!
    De Allerhande is ook een soort life-style blad geworden. Veel minder voor Jan met de Pet en dus ook de recepten voor een ander soort publiek. Eten is trendy met alles eromheen.
    En inderdaad wat je schrijft, de site van Annemiek mikt veel meer op koken vanuit de basis, met wat je hebt (of niet hebt) met een klein budget en vanuit tevreden zijn met wat er kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan met de Pet? Als je die term wil gebruiken...juist Jmdpten gebruiken veel pakjes en zakjes.Terwijl koken met onbewerkte produkten veel lekkerder en vaak goedkoper is. Leuk om informatie te verzamelen over kruiden en specerijen, nieuwe recepten proberen...en dat hoeft echt niet duur te zijn.

      Verwijderen
  3. Op het blog eenvoudig gelukkig van Toor de Haas staan o.a. ook heerlijke (basis)recepten.

    Groet Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je de draad alweer teruggevonden en opgepakt hebt!!En dan ook nog met zo'n leuk onderwerp. Ik kwam bij mijn opruimactie een map met oude Allerhandes tegen. En ja, die zijn veel leuker :-)). Ik houd ook van basiskoken. En hoewel ik eigenlijk nooit meer een kookboek koop, omdat alles online te vinden is, zwichtte ik pas toch in de Kringloopwinkel voor zo'n echt basiskookboek uit de jaren -80. Prachtig. Daar kun je tenminste alle kanten mee op, zónder pakjes en zakjes en heerlijk goedkoop.

    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik lees eigenlijk alleen de Allerhande in de herfst en winter. Ik geniet dan als wintermens van de sfeer vd foto's en de recepten. Deze week is de zalm bij AH 1 + 1 gratis. Ik ben zo dol op zalm maar vind het zo prijzig dat ik het alleen in de aanbieding haal. Er liggen nu een paar moten in de vriezer voor bij het avondeten en voor de sushi waar ik dol op ben.. Annemiek lees ik al jaren, geniet elke dag weer van haar foto's. Groet Jin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt een krachtig karakter, Zuinigaan. Groetjes, Turf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. AH is een slimme club. Leuke reclames, spaaracties, mooie praatjes en natuulijk een prachtig blad met recepten van dure gerechten om ons zoveel mogelijk geld te laten uitgeven. Eén grote reclame folder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, het blad is voor hen een slimme manier om hun omzet te verhogen!

      Verwijderen
  8. Ik volg Annemiek van Deursen ook sinds kort.
    Een top wijf met top recepten!

    Moesker's moestuin heeft ook veel leuks en lekkers.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat je er toch (weer) bent! groet, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn Zuinigaan dat je er gewoon weer bent

    ken je agirlcalledjack.com ? Jack Monroe is een jonge alleenstaande moeder in Londen, die is gaan bloggen over heel goedkoop maar toch gezond koken. Haar blog heeft een boek opgeleverd (in het Engels) en dat heeft mij ook echt weer anders naar budget koken laten kijken, zij maakt van weinig veel en ook nog heel smakelijk!

    Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn dat je er in ieder geval vandaag weer bent :) en bedankt voor de tip! Ik sta er ook altijd van te kijken dat de recepten in b.v. de Allerhande aangeprezen worden als 'voordelig', terwijl ze in mijn beleving dan toch behoorlijk aan de prijs zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. K ben blij dat je er toch weer bent :)ik geniet van je blogjes ! Ik kijk ook vaak bij Annemiek , daar haal ik heel wat recepten vandaan.

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Yes ze schrijft gelukkig toch! Ik leer juist zoveel van je. Ben heel blij dat je schrijft. Lieve groet, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. jippie ze is er weer!!
    Jans

    BeantwoordenVerwijderen
  15. welkom terug, ook al was je dan niet echt weg!
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fijn om te zien dat je toch weer een blogje geschreven hebt!

    Bij AH kom ik niet zo vaak (ligt uit de route) dus de Allerhande lees ik ook niet zo vaak. Maar je hebt gelijk: als ik hem meeneem maak ik er eigenlijk nooit iets uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn dat je er toch nog bent! Ik heb vanmorgen weer een heerlijke soep (vegetarisch) gebrouwen, met de prei van de dure AH. Zo lang ik op de koopjes af ga, is het een geode winkel voor mij (samen met de Aldi en de Co-Op) Prei, twee wat zacht geworden winterwortels, aardappels, tomaat en een courgette en een handje zilvervlies-rijst. MMm! Wat mosterd, kruiden, sambal en de staafmixer... Voor 8 personen een maaltijdsoep voor nog geen 2 Euro. Ik vries het in porties in en zo heb ik altijd iets klaar staan voor onverwachte eters, een lekkere lunch bij kouder weer of gewoon als maaltijd als ik niet wil/kan koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik pak de Allerhande ook al een tijd niet meer mee in de supermarkt. Bedankt voor de leuke tip voor gratis recepten! Daar ben ik blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Goed je toch weer te lezen! :-)
    Dankje voor de tip over Rob's budgetmenu, ik dacht dat die niet meer bestond omdat Rob overleden is. Had er daarna nooit meer gekeken dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hè gelukkig, we hoeven je niet te missen. Je hoeft natuurlijk niet iedere dag te schrijven, liefst wel natuurlijk want ik lees je altijd met veel genoegen. Wat grappig dat je dezelfde ervaring hebt als ik met de allerhande. Ik blader ze even door, meer om ideeën op te doen om te bedenken wat we nu weer eens zullen eten. Bewaren doe ik ze al helemaal niet meer. Ik ben vooral afgeknapt op het gebruik van kant en klaar produkten en de pakjes en de zakjes. Ik gebruik dus de eetsuggestie en maak het vervolgens op mijn manier klaar. Ik hoef ( gelukkig) niet zo op het budget te letten maar ik ben wel erg van het koken met basisprodukten en restjes. Dus niets weggooien, ik vind het een sport om van niets iets te maken.Vanavond kippenragout van een restje kip,restje prei, wat kapucijners, restje paprika etc. Ik maak een flinke hoeveelheid, we zijn maar met tweeën, dus de rest in de diepvries voor de volgende keer. Gr.Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ......ik ben erg blij dat je toch verder blogt!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Teunie moet heur mond houden.
    Zelf je blog blokken voor reacties, maar wel reageren op anderen....?
    Hoe hypocriet is dit!
    Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tjaaa, vond het ook wel een beetje schijnheilig!
      Eerst een felle reactie en nu ineens poeslief!
      Dat Teunie haar blog blokt voor reactie is natuurlijk haar goed recht.
      Ik zou toch niets te reageren hebben op haar blog. Hooguit zoiets van Wat een leuke dag weer, Teunie! Of, Weer lekker brood gebakken en weer veel dingen opgeruimd, zeg!

      Jeroen

      Verwijderen
    2. Nu is het mooi geweest! Ik respecteer Teunie om wat ze is en wat ze doet. Zij is een van de thuisblijfmoeders met een werkdag van wel 16 uur per dag, minstens 100 uur per week. Ik weet het, het is haar keuze en die van haar man om zo veel kinderen te hebben, maar ondanks tegenslagen gaat ze er voor, gewoon vanuit haar principes. Ik snap dat je dan als ouders de keuze maakt dat 1 partner thuisblijft, anders wordt de organisatie nog ingewikkelder.

      Verwijderen
    3. Te lezen aan bovenstaande reactie van 'Teunie' van 26 aug 6:55 uur zou het wel eens een 'fake' reactie van een neppe '' Teunie' kunnen zijn. Mensen, trap er toch niet steeds weer in!!

      Verwijderen
    4. Als je op de naam bij de reactie klikt kun je zien dat het wel degelijk om Teunie gaat. Je komt dan op haar profiel terecht. Ik snap heel goed dat ze de reageermodus uit heeft staan. Ze heeft dat zelfs nog helemaal uitgelegd. Ik denk dat dat ieders eigen keuze is. Het kan niet betekenen dat ze niet elders meer zou mogen reageren. Deze dingen staan los van elkaar vind ik. En omdat het bij Teunie niet meer kan, wil ik toch ook zeggen dat ik haar blog erg leuk vind. Dagelijkse dingen ja, maar een mooi inkijkje in het reilen en zeilen van haar gezin. Niets dan respect. :)

      Verwijderen
    5. Niets ten nadele van zuinigaan en andere bloggers hier, maar het blog van Teunie vind ik top.Zij heeft schrijf-talent.

      Verwijderen
  23. Helemaal metAnna eens! Jans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echter, vrijheid van meningsuiting he, zolang het netjes blijft,
      Jans

      Verwijderen
  24. Ik moet de recepten van de Allerhande teveel gaan 'verbouwen' om te zorgen dat ze wel op mijn menukaart mogen, dus soms neem ik er nog wel eens eentje mee maar eigenlijk gaat hij na het doorbladeren zo de papierbak weer in en vind ik op internet juist mijn recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zelfde ervaring hier met de allerhande. Helaas weinig echt koken maar meer vulling opwarmen. Ik kook afwisselend in de week, paar dagen goedkoop, maar wil dan ook een paar dagen experimenteren en vlees en vis horen daar ook bij. Ik volg Karin Luiten en Kayotic op faceboek en hun meeste recepten zijn hier succesvol (huishouden met vier moeilijke eters)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.