vrijdag 24 oktober 2014

Al weer bijna wintertijd

Het gaat snel, komend weekend gaat de wintertijd al weer in! Met de overgang van zomertijd naar wintertijd heb ik nooit zo'n probleem. Er komt een uur bij en dat betekent dat ik als avondmens 's ochtends lekker rustig aan kan doen. Prima! Ik ging al wat later van huis omdat ik door mijn slechte zicht niet in schemering wil fietsen. Voorlopig is het weer even iets lichter om 8 uur 's ochtends. De zon komt vanochtend om 8.14 uur op en gaat om 18.21 uur onder. Ik vind het altijd weer verbazend hoe snel de zon dan toch weer na 8 uur 's ochtends op gaat. Dat gaat met 2 minuten per dag, dus na zo'n 30 dagen gaat de zon al wéér om 8.14 uur op.
Winter vind ik niet leuk, vooral het feit dat het maar zo kort licht is vind ik vreselijk. Geef mij maar veel licht en veel zon. Om het toch nog een beetje fijn te houden ben ik weer begonnen met het branden van kaarsen en waxinelichtjes. Dat geeft een warme sfeer. Voor energiebesparing hoef je het niet te doen, want gas is goedkoper dan kaarsen.
Tot nog toe sliep ik nog steeds onder het zomerdekbed, maar daar moet ook maar eens verandering in komen, denk ik zo. Tijd voor het herfstdekbed en de elektrische deken! Bij de volgende keer bed verschonen, komend weekend of zo, moest het er maar weer eens van komen. Niet dat ik de laatste maanden altijd alleen maar onder het zomerdekbed sliep, soms gebruikte ik bij koude nachten een extra wollen deken, maar ik denk dat dat binnenkort niet meer genoeg is.
Met die elektrische deken ben ik nog steeds heel blij! Het is energiezuinig en toch heb je een heerlijk warm bed! Het kost veel meer gas om de slaapkamer te verwarmen. De deken neemt 60 Watt en ik zet hem een half uur voor het slapen gaan aan. Wat kost dat?
Een uur lang 1000 watt verbruiken kost €0,21. Reken maar uit wat dan een half uur 60 Watt kost. Bijna niets, toch?
Nou ja, zo nu en dan moet er een nieuwe deken komen. Die heb je in de aanbieding voor ongeveer 30 euro (eenpersoons).
Mijn slaapkamer heb ik nog nooit verwarmd, alleen toen ik mijn slaapkamer gebruikte om te studeren en ik er een bureau had.
Verwarm jij je slaapkamer? 

20 opmerkingen:

  1. Vorig jaar hebben we de slaapkamer een paar keer verwarmd, maar normaal gesproken liever niet... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee boven word er niet verwarmd ik vind dat zo vies! Enkel de zolder staat de verwarming omdat daar vaak ook de was hangt te drogen. Handdoeken neem ik ook wel eens mee naar beneden om ze dan over de verwarming te drogen, gaat een stuk sneller! En hoeft er op zolder niet verwarmd te worden, tot nu toe nog helemaal de verwarming niet aan gehad, al denk ik dat dat niet lang meer zal gaan duren, ook met een vestje word het nu wat fris om op de grond te spelen voor de kinderen,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja,als de temperatuur in de slaapkamer onder het vriespunt dreigt te komen,gaat er een gevelkachel aan. Anders bevriezen de waterleidingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, als het hard vriest dan draai ik de radiatoren wel een beetje open. Het is niet de bedoeling dat de waterleiding en de cv installatie bevriest. Ik moet er niet aan denken!

      Verwijderen
  4. mijn slaapkamer verwarm ik alleen als ik ziek ben en een electrische deken heb ik ook niet, snachts staan mijn raam altijd open zomer en winter alleen in de winter niet het hele raam maar een bovenlichtje , want als er geen raam open staat word ik negen van de 10 keer wakker met hoofdpijn.mijn slaapkamer is dus altijd een beetje fris in de winter ,maar dat vind ik heerlijk slapen, alleen met aankleden is dat niet zo lekker dus zet ik dan even mijn electrische kachteltje aan als ik me aankleed, dat gaat daarna gelijk weer uit, want ik heb maar een half uurtje nodig om me te wassen, aan te kleden even snel wat eten en naar het werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook blij dat de 'wintertijd' er (bijna) is. Alles gaat terug naar je biologische tijd, wel zo prettig.
    De verwarming op de slaapkamer is alleen maar aan geweest toen we een kraamhulp hadden...... jaaaaren geleden dus. Hoe kouder op de kamer hoe fijner het slaapt. Overigens het vriest echt niet op onze slaapkamer. Het is gewoon heerlijk fris en onder het warme dekbed is het heerlijk slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, de kachel gaat niet aan en als het even kan staat het raam ook tijdens de wintermaanden open (op een klein kiertje). Naar aanleiding van jouw blogje vorig jaar over de elektrische deken, heb ik er toen ook eentje aangeschaft. En ik vind het echt ideaal! Bij mij ligt hij er nog niet op en we liggen nog steeds onder het zomerdekbed en tot nu toe heb ik het nog niet koud gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier staat altijd het raam open op de slaapkamer, ook in de winter. Behalve als het meer dan 10 graden vriest, dan is alleen het bovenlichtje open. Ik verwarm de slaapkamer dus niet. Alleen dochter heel soms op haar slaapkamer, maar dat is echt een half uurtje aan en dan is het al warm genoeg om te kunnen studeren. Wij houden van koele (koude) slaapkamers. (heb wel een electrische deken, die ik in de winter een half uurtje voor t slapen gaan aan zet en uit zet als ik er in kruip)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik verwarm mijn slaapkamer absoluut niet. Dat lijkt me niet gezond. Bovendien kan het ook niet meer. Want we hebben niet eens een verwarming op onze zolder slaapkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij doen de verwarming na zessen aan en hij gaat weer uit als we naar bed gaan. Dan is het daar een beetje behaaglijk, nog lang geen kamertemperatuur. Dat doen we als het echt kouder wordt, nu dus nog niet. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee meestal niet. Alleen als het in de winter vriest dat het kraakt draai ik de radiator wel eens een uurtje open en om 8 uur 's avonds gaan beneden toch de thermostaat naar 10 graden, dus dan zakt de temperatuur in heel het huis.
    Ik slaap het liefst in een slaapkamer die kouder is dan de huiskamer.
    Overigens mogen ze van mij de zomertijd afschaffen.
    Laat alles toch lekker de geleidelijke, natuurlijke weg gaan, daar voel ik me beter bij dan dat schoksgewijze elk seizoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja als de cv aanstaat dan worden alle slaapkamers ook verwarmd. Waarom ? nou omdat dat uiteindelijk toch goedkoper is is,ja vreemd toch maar het is zo een 25-30 kw ketel heeft veel radiatoren nodig om zijn warmte kwijt te raken en dat red je simpel weg niet met een paar radiatoren dus hier staan ze allemaal op een na open.

    Is het dan vies warm op onze slaapkamer , nee wij stoken nooit hoog en gaat wel even duren voor de cv aankan en bijna de hele dag staat nu het raam open en ook als er gestookt word gaat de cv 2 uur voor het slapen uit en is het aangenaam slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben overal de radiatoren open staan, onze CV ketel is afgestemd op de grootte van de woning en net als anoniem hierboven zegt, er is mij ook ooit verteld dat je beter overal kan verwarmen.
    's Avonds op tijd de verwarming uit en 's nachts alle ramen open.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. nee, zomer en winter staat het raam open, heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ons huis is behoorlijk warm. we slapen zelf op zolder, wordt in de zomer erg warm en in de winter best koud. maar meestal is het zomerdekbed genoeg (warmte van elkaar) slaap wel in de winter (en herfst en voorjaar) eerst met sokken aan (of ja slapen, zodra ik bijna in slaap val, zijn mn voeten wel opgewarmd en gaan ze uit) anders echt ijsklompjesvoeten... (terwijl ik mn sokken uitdoe 2 seconden voor ik in bed stap :p op zolder is geen cv, het zal wel wat warmte van beneden meekrijgen. boven verwarm ik soms de badkamer, verder niets eigenlijk. we hebben een trap in de woonkamer, dus er verdwijnt altijd wel warmte naar boven, maar een goed geisoleerd huis, dus ja zonde maar het valt wel mee. het huis wordt zelfs in hele oude winters nooit kouder dan 17,5 graden ongeveer

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nee, wij hebben 's nachts altijd het slaapkamerraam open, een warme slaapkamer vinden we niet lekker.
    Dat het 's avonds zo snel donker is vind ik persoonlijk wel gezellig, maar 's ochtends vind ik het een ramp!! In het donker al naar je werk moeten...blehh!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. In mijn jonge jaren heb ik een ernstige longziekte overleefd. Maar de longarts lag bij wijze van spreken op zijn knietjes; wil je overal verwarmen?? Die koude klap iedere keer is voor niemand goed en voor jou helemaal niet. We verwarmen werkelijk alle delen van ons huis. En gek hé?? We gebruiken erg weinig gas. De thermostaat hoeft ook niet hoog. Bij het openen of sluiten van een deur is de temperatuur niet aan schommelingen onderhevig. Dekentjes en extra vesten ? Echt niet. Gewone kleding; hemdje, shirtje en fleece vest. Kniekousen en gewone broek. En slippers aan de voeten. Maar ieder zijn feestje, wij voelen ons hier gelukkig mee. En onze kinderen volgen. Schoonzoon had er eerst moeite mee maar toen zijn dochter iedere keer kuchte was hij snel om.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja in de slaapkamer staat hij ook open, onze slaapkamer is altijd koud, er komt haast geen zon binnen ( in onze kamer ook niet) en omdat ons huis zo op het zand gebouwd is ( dus geen kruipruimte) trekken de muren heel snel kil op. Nu de verwarming weer een beetje brandt, echt niet volop, voelt ons huis veel aangenamer aan en is het hier goed toeven. De elektrische deken ligt er nog niet op, ik dacht dat dat vorig jaar eerder was.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een echt koude slaapkamer is helemaal niet zo gezond hoor. Wakker worden met een koude neus en koude oren is ook geen pretje. En waarom is het vies om de slaapkamer een beetje te verwarmen ??? Een graad of 15 en het ventilatierooster open, behalve als het erg koud is natuurlijk. Overdag goed ventileren en ik slaap als een roosje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gek hé? Als je zegt; alles in ons huis is warm dan wordt er vanuit gegaan dat alles 19 graden is. Maar een slaapkamer wordt altijd kouder berekend en de bijkeuken ook. De badkamer wordt altijd een graadje warmer berekend. Onze slaapkamer zal ook ong. 15 gr. zijn en omdat we 's avonds de thermostaat twee graden naar beneden zetten wordt ook de slaapkamer iets kouder. Als je de thermostaat teveel laat zakken dan is 's morgens alles koud en duurt het lang voor het opwarmen. En met alles bedoel ik; meubels, gordijnen, wanden. En voordat dat allemaal weer is opgewarmd.......Wij willen comfort en geen verkeerde zuinigheid. Want echt, we gebruiken in verhouding tot anderen weinig gas en electra.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.