zaterdag 4 oktober 2014

Drie minuten

Bij woningbrand hebt heb je nog 3 minuten om te vluchten.

DRIE minuten maar!

Het blad Eigen Huis heeft in het oktobernummer een artikel geplaatst over woningbranden. Vroeger, in de jaren 80 bijvoorbeeld,  was de tijd die mensen tot hun beschikking hadden langer. Nu staan woningen vol met zeer brandbare materialen. Meubels worden gemaakt met het zeer bandbare polyurethaanschuim (ook: polyester- of polyether schuim). Dit zit in goedkope meubels en matrassen. In Europa komen jaarlijks 1500 mensen om in branden en één van de redenen is dat meubels en matrassen niet behandeld zijn met brandwerende stoffen en geen brandvertragende stoffen bevatten.
Ik was tot ongeveer een jaar geleden op mijn werk jarenlang BHV-er (bedrijfhulpverlener) en als BHV-er leerde ik van functionarissen van de brandweer veel over brand en hoe mensen geëvacueerd moesten worden. Ook leerde ik over hoe ongelooflijk snel een brand zich uitbreidt en hoe zeer het nodig is om in geval van brand mensen zo snel mogelijk uit een gebouw te krijgen.
Realiseer je dat rook, veel meer nog dan vuur, de killer is.

Vluchten 
Maak vluchtplannen.
Bedenk hoe je zo snel mogelijk je huis uit komt en zorg dat dit mogelijk is! Dus geen versperringen bij de deuren en bij brandtrappen, maar ruim baan in geval van vlucht.
Zorg dat bij de buitendeur een sleutel bij de hand is.
Sluit deuren, zodat het vuur een barrière heeft, dat scheelt weer seconden.
Het belangrijkste is dat alle mensen en dieren buiten zijn, voor het te laat is. Maak een taakverdeling. Dus wie zorgt voor welke kinderen, wie zorgt er voor dat de hond of de kat meekomt.
Rook gaat naar boven, zorg dat jij naar beneden gaat en kruip desnoods over de vloer.

Preventie
Zorg voor rookmelders.
Koop meubels en matrassen die brandvertragend zijn.
Rook niet in bed. Nog beter is om helemaal niet te roken, maar doe het in ieder geval niet in bed.
Wees erg voorzichtig met kaarsen: nabije gordijnen, huisdieren, kinderen etc kunnen er voor zorgen dat een gezellig kaarsje in een ramp eindigt.

Moet ik jullie nog melden dat een brand altijd veel kost en dat de schade nooit helemaal door de verzekering opgelost wordt? Levens krijg je niet weer terug en ook het trauma is soms levenslang.

11 opmerkingen:

  1. Een heel eng idee, zeker met een baby in huis die compleet van ons afhankelijk is en niet zelf weg kan vluchten! We gaan hier zeker naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je dit even benadrukt. Wij hebben een rijtjeshuis met een groot velux dakraam op onze kamer. We hebben afgesproken met de kinderen dat we via een stoel door het raam het dak opgaan als er brand is. Vanaf de dakgoot gaat mijn man naar de grond en hij pakt de kinderen aan (3 kleintjes). Het is een laag dak dus het is goed te doen. Eigenlijk zouden we het eens moeten oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We hebben rookmelders die allemaal met elkaar verbonden zijn. We hebben tot nu toe 2 keer ('s nachts) een loos alarm gehad. Je zit rechtop in bed en alles schiet door je hoofd...... gelukkig loos alarm en voor de rest van de nacht een slechte nachtrust maar een geruststellende gedachte, de melders werken en goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een paar keer brand van dichtbij meegemaakt, soms heel erg in de buurt, waarbij ik ook moest evacueren. Sinds de kinderen klein zijn staat er dus al een vluchttas klaar. Met daarin wat hoognodige kleding, boek, spelletje(om af te leiden) verzekeringspapieren van mij, wat telefoonnummers van vrienden(die vergeet je in de stess vaak) en wat geld. Deze tas is ook te gebruiken bij onverwacht ziekenhuisbezoek (kwam hier regelmatig voor) Vroeger bewaarde ik de negatieven van foto's hier ook in, alles kon ik missen maar die niet. Tegenwoordig zit er een USB-stick in met foto's en alle gegevens van verzekeringen, telefoonnummers van vrienden enzo.
    Hoe vaak zie je niet dat mensen snachts naar buiten vluchten in ondergoed of pyjama verder niks meer hebben? Daarom die tas dus.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. vluchtplan is leuk idd, wie zorgt voro wie.. maar wat als de samenstelling in huis altijd anders is? ik ben gastouder, ik heb in totaal 4 opvangkinderen en zelf 2 kinderen, waarvan oudste naar school gaat.. man is overdag niet thuis, savonds wel, en dan vaak weer geen opvangkids (soms wel). kan wel een vluchtplan maken van wie voor wie zorgt.. maar brand houdt zich niet aan t plan dat we beide thuis zijn denk ik.. denk gewoon ala minute afspreken, roepen, jij haalt de oudste, ik de jongste, en rennen.. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed dat je hier eens aandacht aan geeft. Wij hebben twee keer met ernstige brandwonden te maken gehad, waarbij er ook huidtransplantaties moesten gedaan worden in het brandwondencentrum. Je wilt niet weten wat een trieste verhalen je daar hoort. Ik zal nooit het ventje vergeten wat daar lag en zijn beide ouders was verloren bij een binnenbrand. Het vuur was in seconden tijd via de luchtsluis in het trappengat naar de bovenverdieping overgeslagen en er was geen tijd meer om te vluchten.
    Wij hebben een paar jaar geleden 's nachts bijna binnenbrand gehad, maar werden gewekt door de brandmelders. Toen de boel hier onder controle was en ons huis, wat vol rook stond, goed was geventileerd (het was bij een smeulend vuur gebleven gelukkig) bleek dat één kind door alledrie de brandmelders was heengeslapen!! We hebben toen afgesproken dat, mocht het ooit nog een keer gebeuren, je nooit je slaapkamer verlaat, voordat je hebt gezien dat de andere aanwezigen ook wakker zijn en vluchten.

    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door mijn jarenlange BHV trainingen ben ik er aardig op gespitst. Maar ik moet je zeggen, dat ik niet meer weet wanneer ik voor het laatst de rookmelders gecontroleerd heb. Het artikel in Eigen Huis was aanleiding om er over te schrijven en alert te blijven.

      Verwijderen
    2. onze rookmelders worden vaak getest.. als man pannekoeken bakt, bakt hij de laatste met spek. dat gaat op 1 of andere manier zo erg roken dat vaak 1 of 2 rookmelders afgaan.. ;)

      Verwijderen
    3. Ik test de rookmelders elke maand, op de eerste maandag van de maand, de dag dat ook het luchtalarm afgaat. Dat luchtalarm is mijn reminder voor de brandmelder check.

      Verwijderen
  7. Hier is afgesproken dat ze mij wakker moeten maken en dan neem ik ze aan de hand mee naar beneden. Mocht dit niet gaan dan laat ik de kinderen zakken door het raam en dan vallen ze nog 1½-2 meter naar beneden. (dat kan op mijn slaapkamer, slaapkamer oudste en badkamer) Ik heb zowel bij de voordeur als bij de achterdeur altijd een sleutel. Zo
    niet dan meppen we gewoon het raam kapot.
    In de keuken heb ik een brandblusser en een blusdeken hangen.
    Op elke verdieping een rookmelder, zo ook op kamer van jongste. Ik hoor de rookmelders niet afgaan, dus al ik alleen thuis ben ben ik gewoon de klos tenzij de katten die op mijn slaapkamer liggen snachts reageren dan wordt ik wel wakker.
    We hebben ook afgesproken hoe erg het ook is, dat we de huisdieren niet gaan zoeken als we ze niet zien.

    Elke maand controleer ik de rookmelders in bijzijn van iemand die het alarm wel hoort afgaan. Ook knippert er een rood lampje zolang de batterij nog goed is.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.