dinsdag 2 december 2014

Brrr Koud!

Als ik niet beter wist, dan zou ik denken dat de berichten over de global warming volkomen onzin waren.
Het is me daar koud!
Misschien moet ik nog wat aan winters weer wennen, maar ik vind het danig koud.
Ik draag een maillot zonder voetjes onder mijn lange broek en buiten heb ik een warme muts op. 
Ook op mijn werk zijn ze nog niet helemaal op de koude ingesteld. Gisterochtend was het in mijn werkkamer om 11 uur nog steeds 16 graden. Ik weet wel, dat komt omdat de verwarming in het weekend uit gaat en dan op de maandagochtend vroeg weer in bedrijf gesteld wordt en het duurt gewoon geruime tijd voordat alles weer warm is. Maar ik vind 16 graden toch niet een ideale temperatuur om bij te werken. Ik moet wel héél erg hard typen en scrollen om het warm te krijgen achter mijn toetsenbord. Ik was erg blij met mijn maillot en met mijn fleece vest. Wat moet je verder doen om warm te blijven? Bewegen helpt goed. Zo nu en dan heen en weer lopen en warm drinken halen. En niet te lang op de toilet blijven "plakken", want daar zijn de bovenramen open en is het een graad of 12 en aangezien een mens niet volledig gekleed op een toilet zit, is dat al gauw onaangenaam koud.
Zo zie je maar, ook mijn werkgever is zuinig:
- kachel uit in het weekend en werktemperaturen van ver onder de 20 graden.
- zorgen dat er geen kostbare werktijd verspild wordt op het toilet.
- ijverig werkende mensen, want anders blijven ze niet warm.
Het zou niet de eerste keer zijn dat de helft van de collega's met de jas aan achter de PC zit. De andere helft lijkt de kou niet te deren.
Voor noodgevallen heb ik op mijn werk een warm wollen vest hangen.

En thuis?
Daar kan ik het zo warm stoken als ik wil, maar meestal is 19 graden wel genoeg én ik heb een lekkere elektrische deken.

13 opmerkingen:

  1. Dat vind ik wel een lage temperatuur om zittend werk te doen. Vroeger op school was het ook zo op maandagochtend en had ik een elektrisch kacheltje(zelf meegenomen) aan. Mochten de leerlingen,die verkleumd van de brommer kwamen om de beurt even voor zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tegenwoordig zijn ze op mijn werk heel bang voor brand en is de preventie heel ver doorgevoerd. Vrijwel alle apparaten die medewerkers op hun kamers hadden zijn afgekeurd: ventilatoren, waterkokers en noem maar op.

      Verwijderen
  2. Hier is het nu inmiddels ook opeens heel erg koud. Het overviel me nogal!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En lukt het werken met je geopereerde ogen? Wordt je niet erg moe van dat beeldschermwerk?
    Ja, het gebouw waar je zit waait dus door en is niet zo best geïsoleerd. In ieder geval wel frisse lucht dus. Misschien kan je een paar kaarsjes aansteken, of zo'n leuk bloempotkacheltje op je bureau?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jannie, ik werk nu 3,5 uur per dag met een pauze. Dat is ook zo ongeveer het maximum.
      De kou is vooral een maandagprobleem en soms valt de verwarming gewoon uit, dan is het ook op andere momenten koud. Maar die verwarmingsketel krijgen ze altijd binnen een paar uur weer aan de praat.

      Verwijderen
  4. Dat soort temperaturen zijn voor mij reden geweest om op arbo-gronden mijn werk te weigeren en te verplaatsen naar thuis. Daar kon ik minder doen, maar de arbo-arts gaf me gelijk. Het is te koud om bij te kunnen werken zonder preventie maatregelen als thermokleding, verstrekt door de werkgever.
    Ik sta ook wel eens in een vriescel bij -55 (je voelt het snot in je neus bevriezen) maar dan heb ik preventieve kleding aan, is het nog steeds koud, maar werkbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Af en toe een koude- impuls schijnt ons geen kwaad te doen. Google maar eens op Iceman, Wim Hof en Radboud. Of ga direct naar http://www.innerfire.nl/wetenschap

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga je morgen naar de Studium Generale (SGG) lezing over de Iceman? Leek mee heel interessant, maar ik was vanavond al naar een lezing over diabetes en ogen. Hierbij werd ik, heel luxe, met een auto gehaald en gebracht. Om nou 2 avonden achter elkaar op stap te gaan, dat is mij te vermoeiend, maar ik ga op de site van SGG de opname beluisteren. Die komt er vast wel!

      Verwijderen
    2. Ik ben postbezorger en krijg deze dagen genoeg van de kou mee, telt dat ook voor het immuunsysteem;-)?

      Verwijderen
  6. Ik had het vanmiddag gewoon in huis bar koud, ik denk toch dat het lichaam nog moet wennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een vriendin van mij is jarig,daar ga ik morgen heen. Wel jammer om het te missen. Maar je kunt er ook over lezen en de opnames beluisteren natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tis idd verrekte koud. Gelukkig heb ik nu een goede jas.

    Global warming betekent overigens niet dat het dan per definitie warmer wordt. Het is vooral een trigger voor extremer weer. Dus ook extremere kou.

    S.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is ook ineens erg koud en dan ook nog een wind erbij die er voor zorgt dat de gevoelstemperatuur nog kouder is. Ik denk ook dat het komt door de toch wel snelle overgang van 12-15 graden naar 1-2 graden. Maar in de kou zittend werk doen, ik zou het niet kunnen. Nog even en je neemt je elektrisch kussentje mee naar je werk.
    Maar toch hangt mijn winterjas nog gewoon aan de kapstok. Zolang ik in beweging ben heb ik het niet koud buiten. Maar dat komt nog wel.
    Thuis staat de verwarming op 18 graden. Is warm zat met af en toen een beker hete thee of chocolademelk.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.