zaterdag 14 februari 2015

Een e-reader

Twee maanden geleden had ik voor mijn verjaardag een e-reader gekregen van mijn jongste dochter en haar vriend. Toen ik hem kreeg hebben we meteen een aantal e-boeken geleend bij de bieb en die heb ik gelezen. Maar toen, hoe zet je er dan vervolgens zelf boeken op?
Ik zat toch wel wat met mijn handen in mijn haar. Hoe doe je dat? We hadden het samen gedaan, maar zij een beetje meer dan ik. En kan ik het ook als dochter en haar vriend mij niet helpen?

Na lang stuntelen en proberen heb ik dan toch zelf in januari 2 boeken op mijn e-reader gezet.
Onder anderen het boek van Annejet van der Zijl: Bernhard
En ook: het verhaal van mijn zelfmoord van Victor Staudt.

Heel interessant, maar je moet niet denken dat ik na 1 keer zelf stuntelen het helemaal en heel gemakkelijk zelf kan! Poeh, moeilijk hoor. Ik zat bijna met de telefoon in mijn hand, maar even doorzetten en toen lukte het toch, afgelopen woensdag. Al weer twee boeken. Die had ik vrij snel uit, ook omdat ik ziek was en weinig puf had om andere dingen te doen dan lezen.
Het downloaden van de 3 boeken die ik gistermiddag downloadde, gingen me al heel wat vlotter af. Het begint te leren!

Voordelen van een e-reader:
- klein en handzaam, als je handen niet meer zo goed een zwaar boek kunnen vasthouden, is een e-reader ideaal,
- makkelijk mee te nemen, als je een e-reader mee op reis neemt, dan is die relatief licht in gewicht en heb je toch meerdere boeken bij je
- je kunt de letters desgewenst groter maken
- lezen kost geen bomen, geen papier
- en daardoor ook goedkoper dan een papieren boek, zeker als je het boek uit de bibliotheek leent
- je hoeft geen extra kastruimte te creëren
- en e-boek leen of koop je via internet, je hoeft er je huis niet voor uit, sterker nog, je hoeft er zelfs je stoel niet voor uit

Nadelen:
- als je een papieren boek koopt, kom je nog eens ergens
- je bouwt met papieren boeken een tastbare bibliotheek op
- kleine illustraties, zoals foto's, kun je niet groter maken en zijn daardoor niet goed zichtbaar.
- voor als je lid bent van de bibliotheek: het e-boek aanbod van de bibliotheek is vrij beperkt, namelijk 7000 boeken. (maar, ze zijn nog maar zeer recent begonnen met een e-book collectie, die zal zeker nog groeien)

Ik ben er zeker blij mee.
Heb jij een e-reader en wat vind je er van?

17 opmerkingen:

  1. Sinds een paar jaar heb ik een e-reader en ik ben er blij mee.Ik heb altijd veel gelezen, vooral boeken van de bibliotheek , Die leen ik in de papieren versie maar download ook vaak. Als er een nieuw boek verschijnt van een favoriete schrijver dan koop ik wel het papieren exemplaar ! Er is trouwens een site, waarvan ik de naam niet meer weet, ik geloof Gutenberg, waar je gratis boeken kunt downloaden,vooral klassiekers. Zo heb ik veel Couperus herlezen, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, klassiekers kun je gratis downloaden. Daar zitten geen rechten meer op. Ik wil nog eens op zoek naar de sites waar je die kunt ophalen. Voorlopig heb ik genoeg aan het aanbod van de bieb.

      Verwijderen
    2. Ik heb Gutenberg gevonden, daar vind je geen Nederlandstalige boeken.

      Verwijderen
    3. Probeer deze eens
      http://www.gutenberg.org/browse/languages/nl

      Verwijderen
    4. Ik heb mijn boeken via Elly´s Choise. Niet gratis maar wel goedkoop en heel handig.Had ook gratis boeken maar zag door de bomen het bos niet meer.Jose

      Verwijderen
  2. Knap van je dat je er boeken op hebt gezet! Hier doet de man het gewoonlijk, hoewel het me laatst ook gelukt is om er een nieuw boek op te zetten.

    Ik lees zowel 'echte' boeken als op mijn e-reader.
    Voordelen e-reader vind ik het gewicht en dat je een hele bibliotheek mee kunt nemen in het formaat van een miniboekje.
    Ook handig met reisboeken!

    Bij mij staa er ad random een flink aantal boeken op. Daardoor ontdek ik ook nieue schrijvers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een Kindlw. Ik kan geen boeken lemen bij de bieb en alleen maar bestellen bij Amazon. Het voordeel is dat veel boeken erg goedkoop of zelfs gratis zijn. En supermakkelijk te bestellen met 1klik. Vandaag ga ik een boek over opruimen lezen in de trein naar Zwolle op mijn ki dle. Volgende week vertel ik erover opikn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou niet meer zonder kunnen. Kijk eens bij Elly's choice, Voor een kleine bijdrage kun je toch uit heel veel boeken kiezen.
    Fijn weekend Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik lees op de ebooks op de mini- ipad. Handzaam en ook geschikt voor al het andere. Ik lees ook ebooks van de bieb. En ik heb er nog wat andere boeken opstaan. Het zou mij wel fijn lijken om het ebook er gratis bij te krijgen als je een papieren boek koopt. Dan kan je onderweg lekker door met je boek en geen gesleep. Hoe is het? Ben je door de griep heen? Nog veel last gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ideaal , ik heb een tablet waar ik mijn boeken oplees en een abonnement op spot net dan kan je tegen betaling boeken downloaden , ik heb er al heel wat mooie boeken afgehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. bij mijn zwemgroep hebben ze zelfs een stick waar wel 3000 boeken opstaan voor de e reader en die hadden ze gratis van het internet af ge download
    gr tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier al jaren een e reader, kan niet meer zonder. Via spotnet kun je ook boeken downloaden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja ik ben dolblij met mijn e-reader. Mijn huis stond altijd vol met boeken en er ging veel geld naar toe. Maar al die boeken vlogen me aan en ik ben toen lig van de bieb geworden. Toen ik zo ziek was, ontdekte ik het gemak van een e-reader, ik hoef er de deur niet voor uit, helemaal ideaal.
    Ik voel me niet prettig bij illegaal downloaden dus ik koop alles netjes, ik ben net als jij lid van de bieb waar je tegenwoordig ook e-boeken kunt lenen en ook net als Merel hierboven van Elly''s Choice, dan kun je voor 2,99 per maand 10 boeken downloaden en daar zit altijd wel iets bij dat ik nog niet kende. Ik ben dus zo altijd voorzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zeker heb ik een e-reader Een Sony. Net als jij ook gekregen. Hij bevalt prima. Ongeveer een maand geleden heb ik geblogd over enkele sites waar vanaf je gratis boeken kunt downloaden. Misschien heb je er wat aan.
    http://stapstories.blogspot.nl/2014/12/gratis-e-boeken.html

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn zoon van 17 jaar heeft er ook 1, hij moest voor school 8 dikke boeken lezen had hij met dat ding in 3 maanden gedaan. Even tussendoor in de pauze met mooi weer buiten, hij vind het een goede uitvinding, resultaat een 8 gekregen. Anders had hij met al die boeken moeten zeulen,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vind het ook fijn, een e-reader. Hoewel ik een echt boek, liefst een oud boek, ook wel erg charmant vind. De geur en de mooie letters.... :)
    Mijn sony is in iets meer dan een jaar al twee keer ter reparatie weg geweest, maar buiten dat vind ik hem prettig in gebruik. We hebben er twee, ook een kobo. Die kreeg lovende kritieken, maar ik ben er niet weg van. Ik zit altijd te hannesen met het toevoegen van boeken, dat gaat op de sony veel makkelijker!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog een voordeel: als ik moe ben maak ik de letters iets groter.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.