maandag 23 februari 2015

Slim of helemaal niet zo slim?

Zaterdagavond heb ik het programma Kassa gezien. Het ging onder anderen over de zogenaamde "Slimme meters". Een slimme meter is een apparaat waarmee je je eigen energiegebruik kunt monitoren en waarbij ook de energieleverancier of de netwerkbeheerder inzicht heeft in jouw verbruik, ook ten opzichte van anderen bij jou in de buurt.

Lekker Leven met Minder heeft gisteren een blogje aan de slimme meter gewijd. Zij had het vooral over de voordelen en de nadelen en de algemene info over de slimme meter.

Het programma Kassa maakte mij nogal argwanend. Want wat blijkt? Jaap Meijers, een journalist, heeft de proef op de som genomen en geprobeerd via een app gegevens van anderen te krijgen. Hij hoefde zich niet te identificeren, een adres en zijn eigen mailadres was genoeg. Hij kon alle verbruiksgegevens van die anderen bekijken. En dat betekent dat kwaadwillende anderen ook jouw gegevens kunnen bekijken. Wanneer je opstaat, wanneer je veel stroom gebruikt, wanneer minder, ze kunnen je volledige levenspatroon volledig in kaart brengen. In de woorden van Jaap Meijers: "Ze kunnen zonder dat ze de deur open doen, jouw privésfeer binnenkomen en toch bij jou binnenkijken."
Ook hier kun je er over lezen.

Mij lijkt de slimme meter niet zo'n handige meter. Ik hoef geen slimme "geïnteresseerden", uit welke hoek dan ook, crimineel of overheid of NSA die ongevraagd mijn energiegebruik komen bekijken. Ik weet heel goed dat als ik mijn thermostaat hoger zet, ik meer gas ga verbruiken en als ik de oven aanzet, verbruik ik meer stroom. Dat is mijn keuze en dat hoeft de slimme meter niet voor mij te registreren. Het is namelijk niet zo dat je met een slimme meter automatisch bezuinigt op je energieverbruik. Dat moet je nog steeds zelf doen middels de energiezuinige of minder zuinige keuzes die je maakt.

13 opmerkingen:

  1. De energieleverancier heeft ook "slimme"praatjes over die meter. Wij kregen een brief,dat onze oude meter de teruggave van de zonnepanelen niet registreerde. Met het aanbod van een slimme meter. Een onzinverhaal was het.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. sommige zonnepanelen schijnen alleen door te wreken (of door de energieleverancier geaccepteerd te worden) als je een slimme meter hebt. Maar dit nadeel is wel heel groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha! Ik had ook een blogje in de startblokken staan over de 'slimme' meter. Ik roep al jaren dat ik het ding niet wil. Tegenwoordig mag je 'm gelukkig weer weigeren, daar stond een paar jaar geleden nog een forse boete op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ...elke crimineel kan vanuit zijn luie stoel aan jouw energie-verbruik zien wanneer je 'n weekendje weg bent. Wij hebben het aanbod ook afgeslagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er wordt nogal wat druk uitgeoefend om het wel toe te staan, begreep ik.
    Bah. Ik wil het ding ook niet. Ik noteer elke week mijn standen, bij periodes soms per dag, en meet regelmatig hoeveel een apparaat verbruikt. Slim genoeg.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die willen wij ook niet hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben een aantal jaar geleden zonnepanelen geïnstalleerd en zoals dat hoort dat netjes doorgegeven aan de netbeheerder. (Van te voren al uitgebreid uitgezocht of onze oude ferraris meter wel geschikt was want geen zin in een slimme meter en ja onze meter kan gewoon blijven).
    Maar na het doorgeven kregen wij bericht van de netbeheerder dat onze meter helemaal niet geschikt is en dat ze die ,kosteloos, voor ons willen vervangen (door een slimme meter) en dat dat zo snel mogelijk moet gebeuren omdat anders onze panelen niet werken!?
    Totale onzin maar goed, opnieuw in de webwereld gedoken (ondertussen leverde onze panelen heel veel kwh terug via de oude meter) en nb op de site van de netbeheerder bewijs gevonden dat onze oude meter prima geschikt is. Dus hun een net mailtje gestuurd dat onze meter netjes terugdraait en onze panelen heel erg goed werken en dat zelfs op hun eigen site staat dat onze oude meter uitstekend geschikt is voor de zonnepanelen en dat wij hem dus niet laten vervangen.

    Nooit meer iets van ze gehoord. Maar nee ook als die slimme meter opnieuw aangeboden wordt komt hij er niet in. Geen behoeft aan nog meer gegluur achter de voordeur.

    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik regel het gewoon liever allemaal zelf. Niet alles hoeft helemaal "slim" te zijn en zo lek als een mandje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat mij ook tegenstaat is het zogenaamde gratis verhaal. die dingen kosten geld en dat geld moet ergens vandaan komen , dus of het nu linksom of rechtsom is , wij gaan die dingen betalen, misschien niet rechtstreeks maar dat zit echt wel in de prijs van energie berekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zonnepanelen maken je onafhankelijk. Door een nieuw plastic sluwe meter, maak je je juist weer afhankelijk van de bedrijven waar je niets meer mee te maken wilt hebben, denk aan bloedkolen of gascentrales die me de muren doen scheuren. Woon tot mijn tevredenheid in het beefgebied. Zon straalt vrijheid uit en is van niemand en dus van iedereen. Een oude bakelieten terugdraaimeter toont dat je eigen (opgewekte, blije) energie dezelfde waarde heeft als energie uit fossiele bronnen. Wind en zon zijn grote bedreigingen voor de gevestigde energiereuzend, die hun kolen in zon zien verdampen. Alleen met een slimme meter kunnen zij overleven. Er komt marktwerking op het energienetwerk. De meters kunnen per kwartier uitgelezen worden, dit mag u nog weigeren, maar voor hoe lang? Tussen tien en vier uur, als de zon ons bestaan verlicht, zal stroom spotgoedkoop worden, in de avonduren kunt u uw geleverde energieke levensstroom voor hogere bedragen terugkopen. Dit alles dankzij de nieuwe plastic sluwe meter. Koester dus uw draaiend wieltje die in een oogopslag toont of u levensstroom geeft (meter draait terug) of neemt (meter vooruit).

    PS: heeft u wel eens een handleiding van de ferrarismeter gevonden? Charme van de eenvoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn echtgenoot werkte tot vier maanden geleden in het IT management van een grote energieleverancier en heeft veel aan de invoering en beveiliging van slimme meters gewerkt. Het feit dat gegevens 'zomaar' op te vragen zijn heeft niets met een beveiligingslek te maken maar is het gevolg van wettelijke regels waar de netbeheerder aan moet voldoen mbt het verstrekken van gegevens aan betrokken partijen. Het gaat fout bij sommige kleinere energieleveranciers of aanbieders van andere diensten die niet voldoende controle inbouwen in apps en dergelijken. En zelfs dan is het niet zo makkelijk als het in kassa wordt voorgesteld.

    Waarmee ik niemand wil overtuigen, iedereen moet zijn eigen beslissing nemen over dit soort zaken en er zijn altijd verbeterpunten, misschien moet er zelfs nog wat aan de privacy gebeuren maar dat is dus beleid vanuit de overheid en niet omdat de techniek 'zo lek als een mandje' zou zijn.

    (bergt zeepkistje op :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gelukkig zijn we zelf al slim, geen extra's voor nodig dan gezond verstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja ik zie het voordeel van die nieuwe meter ook niet zo. Je eigen energieverbruik in de gaten houden gaat prima met een briefje en een pen naast de meter. ;) Ik vind dat dreigen met een boete weer gewoon zo'n kansloos verhaal. Net als bij dat nieuwe energielabel, het eerste wat ze gaan doen is dreigen met een boete van 400 euro als je hem niet kunt tonen bij verkoop. Onze overheid denkt volgens mij dat de nederlanders kleutertjes zijn die niet weten wat goed voor ze is, en dus altijd aan het handje en met dreigementen in toom moeten worden gehouden. Nederland is op heel veel fronten een fijn land, maar met dit soort dingen voel ik me toch niet serieus genomen als burger. Het wordt tijd dat de overheid zelf wat 'slimmer' wordt. Geen toeslagen uitbetalen aan mensen die er geen recht op blijken te hebben maar waar ze niet meer terug kunnen vorderen, geen geld uitgeven aan te dure vliegtuigen en zo zijn er nog legio voorbeelden te verzinnen waar de overheid geld over de balk gooit. O ja, en niet als een hondje achter de Amerikanen aan lopen, of die het thuis nou allemaal zo goed op orde hebben....

    Affijn, ik ben klaar met mopperen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.