maandag 16 maart 2015

In de krant!

Gisteren werd ik genoemd in de Volkskrant. In de blog van Maartje Duin over singles en het milieu. De titel is: zijn singles een ramp voor het milieu?
Het klopt natuurlijk wel dat alleenstaanden in verhouding meer energie gebruiken. Als mijn buren, 6 kinderen en 2 volwassenen, allemaal thuis zijn, dan verbruiken ze niet 8x zo veel gas en stroom. Misschien verwarmen zij ook de slaapkamers en er zal ook meer licht branden, maar 8x zo veel? Nee, dat vast en zeker niet. Voor eten koken is maar 1x energie nodig. In mijn keuken staat voor mij alleen een grote koelkast. De oppervlakte van de woonkamer is hetzelfde. Het is zelfs zo, dat 8 mensen door hun 37 graden lichaamswarmte warmte uitstralen en daarmee in zekere zin fungeren als kacheltjes. Daar kan geen single tegenop!
De algemene tendens in de blog van Maartje Duin is vooral: welvaart zorgt voor milieuschade. Hoe meer welvaart, hoe groter de milieubelasting. Vroeger woonden mensen met meer personen in een kleinere woning, het autogebruik was lager,  mensen gingen niet op vliegvakantie en kochten minder milieuvervuilende spullen.

10 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je in de krant stond :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk onderwerp. Inderdaad ben ik met ons gezin van 11 personen 'vanzelf' milieuvriendelijker bezig door per persoon minder gas/stroom/water en spullen te gebruiken. Zo is mijn energierekening slechts 152 euro per maand en daarmee een euro of 13 per persoon. En aan water zijn we 50 euro per maand kwijt, zonder dat ik er echt moeite voor doe om dat te minderen. Kleding, fietsen etc. gaan over van kind naar kind. Anderzijds telde ik pas geleden 7 auto's voor mijn deur: 1 van Willem z'n werk, 1 gezinsauto, 1 van Trijnie's werk, 1 van Dirk, 1 van Leendert, 1 van Leendert z'n werk en dan ook nog 1 van Trijnie's vriend. Oei, oei!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klopt niet helemaal natuurlijk want in de energiekosten zijn ook andere kosten verrekend zoals transportkosten en btw en administratie kosten, dus daar valt weinig op te bezuinigen , ik ben 50 euro aan energie kwijt per maand. ik als single draag ook 2ehands kleding., gebruik ik mijn douchewater om mijn toilet door te spoelen , er valt wat mij betreft geen vergelijk te maken , er zijn singles die super milieubewust bezig zijn en singles die veel energie e.d. gebruiken en met gezinnen is dat niet anders

      Verwijderen
    2. Mee eens. Ik woon nu alleen met mijn dochter (en een deel van de week logeert haar vriend ook hier. En dat kan ik aan de meters merken). Wij hebben zonnepanelen en een zonneboiler. Het gedrag is bepalend voor hoe milieubewust je leeft.

      Verwijderen
  3. Zes kinderen... Die later vast ook allemaal een eigen huis willen (eventueel met een partner), misschien ook weer kinderen krijgen... Ja hoor, heeeel milieuvriendelijk allemaal... (Ja, je mag deze zin op een sarcastische toon lezen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zielige reactie

      Verwijderen
    2. 🐶Annemarie🐶19 maart 2015 om 11:09

      Als je je aan dit stukje stoort, lees het dan gewoon niet.

      Verwijderen
  4. Had ik nog niet eens gelezen. Milieubewust dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. denk dat het allemaal wel meevalt, tenslotte was ik als single veel minder, branden er minder lampen omdat ik maar in een ruimte verblijf en voor verwarming geld het zelfde, er gaan minder mensen onder de douche en ik verbruik ook minder stroom ,omdat ik maar een computer en een t.v. heb en geen stereo . in de meeste gezinnen zijn toch vaak meerdere t.v., computers en stereos aanwezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben een paar jaar geleden,toen de kinderen uit huis gingen,kleiner gaan wonen.Nog vind ik het huis groot,mag nog wel kleiner. Maar dat bestaat niet meer, kleine appartementen. Alles wat klein was is gesloopt.
    Zou toch een oplossing zijn,voor zowel studenten als oudere alleenstaanden? Minder energiekosten. Minder schoon te houden (dus langer zelf vol te houden)
    Meer doorstroom ook voor gezinnen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.