vrijdag 1 mei 2015

Geld weggeven

Zoals ik gisteren al schreef, leen ik regelmatig geld uit aan vrouwen die met een kleine lening hun leefomstandigheden willen verbeteren.
Soms geef ik ook gewoon geld weg.
Ik heb genoeg, dus waarom niet? Dat achterstallig salaris kwam inderdaad op Koningsdag binnen, dus geld zát om uit te delen.
 Je hebt mensen die ergens geld verstoppen en dan via internet of twitter een clou geven, zodat speurders kunnen gaan zoeken. In Groningen zijn vorig jaar wel 6 pakketjes met geld gevonden. Intrigerend vind ik dat, héél bijzonder! Ik heb geen twitteraccount, dus ik twitter niet.
Ik heb mijn geld op een andere manier weggegeven.

1. Voor noodhulp aan Nepal, gewoon €50,- op gironummer 555, zodat tenminste een paar Nepalezen voedsel en (een deel van) een tent kan geven. Vandaag is de landelijke actiedag. Ik hoop dat er heel veel geld ingezameld gaat worden!

2. Daarnaast gaf ik €40,- aan Vogelbescherming Nederland, om de slechtvalk te ondersteunen. Ik volg al vele jaren de slechtvalk en de ooievaar op de site Beleef de Lente, ik leef erg mee met de slechtvalk die dit jaar een nest heeft. Ik vind het ieder jaar weer heel prachtig om van zo dicht bij een aantal nesten te volgen
Het verhaal van de slechtvalken is dit jaar een spannend verhaal, waarvan de afloop nog absoluut niet zeker is.
Een mannetje en een vrouwtje zijn een nest begonnen. Het was hetzelfde paar dat vorig jaar met succes vier jongen groot bracht. Ik heb dat toen bijna dagelijks gevolgd. Vier eieren legde het vrouwtje ook dit jaar. Toen kwamen er andere mannetjes en ook andere vrouwtjes. Het vrouwtje van het nest bleef, maar het mannetje werd verjaagd door een ander mannetje. Vrouwtje moest alleen voor eten voor zichzelf zorgen en alleen broeden. Het nieuwe mannetje kwam zo nu en dan in de kast kijken, maar hielp niet. Nu de eieren uitgekomen zijn, zit het nieuwe mannetje regelmatig in de kast, maar helpt niet met de zorg en het voederen van de kuikens. Integendeel, hij steelt pas gevangen of half gegeten prooien en vliegt er mee weg. Als het vrouwtje de kuikens voert, bedelt hij om hapjes.
Het is heel onzeker of het het vrouwtje lukt om de nieuwe kuikens voldoende te voeden en om het nieuwe mannetje weg te houden van het eten dat ze aansleept voor de kuikens. Normaal gesproken helpt het mannetje met voederen, het warm houden van de kuikens en het brengen van prooien. Nu moet het vrouwtje het allemaal alleen doen.
Afgelopen dinsdag is bekend geworden dat het nieuwe mannetje een jong is uit de zelfde nestkast uit 2013. Het nummer van de ring kon eindelijk afgelezen worden. Het nieuwe mannetje komt dus bij zijn mama schooien om eten en om eten van zijn kuiken-broertjes en -zusjes te stelen.
Maar het verhaal ging verder. Zoon is weer verjaagd door een van de andere mannetjes. Ditmaal een ongeringd mannetje. Hij is nu heer en meester.
Het zou leuk zijn als alle slechtvalken geringd werden, zodat onderzoekers meer duidelijkheid krijgen in het gedrag van de dieren. Dat betekent dat de vogels ook beter beschermd kunnen worden. 

3 opmerkingen:

  1. Ik had nog nooit van slechtvalken gehoord! Wat een bijzonder verhaal. En wat leuk dat je dat zo kunt volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig om geld zo úit te delen ...
    soms ook wel dubbel gevoel , in nl ook erg veel armoede.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net een soap van die slechtvalken, apart.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.