dinsdag 16 juni 2015

Bezuinigen of méér inkomen?

Als je geld tekort komt voor de doelen die jij wilt bereiken, dan kun je het beste beide doen:
Meer doen met hetzelfde geld én zorgen dat er extra geld binnen komt.

Vooral dat eerste deed ik vanaf de tijd dat ik in de bijstand zat volop. Je kunt je gulden of euro maar 1 keer uitgeven, dus zorg dat je er zo veel mogelijk mee doet.

niet uit eten of naar een café,
geen dure impulsaankopen,
zelf eten koken met basisproducten van het seizoen,
zuinig met energie,
de dingen die je hebt, zo goed mogelijk verzorgen zodat ze niet vervangen hoeven te worden
zelf dingen maken en repareren
niet geloven in de sprookjes van loterijen
kijk of je zonder auto kunt
houd je vakanties eenvoudig
je hebt niet zo veel nodig om gelukkig te zijn, je kunt zonder de nieuwste telefoon en je hoeft met die telefoon ook niet 24/7 bereikbaar te zijn

Als je zo leeft, kun je veel doen met je euro.
In de VS is er zo iets als een Dollarstretcher. Als je het Engels machtig bent, dan kun je hier inspiratie opdoen. 

Naast het uit-rekken van je euro kun je zorgen voor méér inkomen. Toen ik in de bijstand zat deed ik dat ook al. Ik vroeg huursubsidie aan en had een pas waarmee mijn kinderen en ik korting konden krijgen op sport en culturele activiteiten. In zekere zin is dit ook een vorm van aanvulling op je inkomen.
Later, toen ik niet meer een uitkering had, kon ik ook op andere manieren extra inkomen verwerven. Ik moet zeggen dat dit niet heel eenvoudig was: veel werk en relatief weinig inkomsten. Bovendien is geschikt extra werk ook niet altijd voorhanden. Ik heb méér gewerkt bij mijn huidige werkgever, maar ik trok het niet om als alleenstaande ouder met pubers om extra te werken, dus ik heb al snel weer voor die extra uren mijn ontslag ingediend. Ik was mysteryshopper, ik nam enquêtes af en deed mee aan enquêtes en ik deed mee aan klikprogramma's. Verder werkte ik op stembureau's.
Alleen het klikprogramma Euroclix en het stembureau zijn nog over en sinds kort advertenties op mijn weblog.
Ik heb nog geen idee wat de advertenties op gaan brengen, maar ik heb er na installatie weinig werk van. Het klikprogramma levert de laatste jaren nog steeds flink wat op, ongeveer 850 euro bruto per jaar. Bij verkiezingen gaat het om 150 euro bruto per keer.
Een leuk extraatje.

9 opmerkingen:

  1. Dankje voor de link naar de dollarstretcher, heb het opgeslagen om eens rond te neuzen daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet dat het een lastige vraag is, maar wat heeft het werk op het stembureau je nu netto opgeleverd? Als je meerekent dat je belasting moet terug betalen n.a.v. je opgegeven verdiensten op het stembureau?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb jarenlang de gezinswas voor een ander gezin gestreken en werd uitbetaald uit een PGB. Ook verdiende ik enkele jaren een extraatje met een krantenwijk. Nu verdien ik een centje bij met de advertenties op mijn blog, het schrijven van een kookrubriek voor een gezinsblad (om de andere week), het beantwoorden van huishoudelijke vragen voor het blad Eva en het geven van workshops brood bakken. Ik vind het idd ook lastig om iets geschikts te vinden dat én past in je leven, én niet héél veel werk is met héél weinig inkomsten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gezien de tarieven voor de advertenties op je blog verdien je daar best goed mee! Zou ik geen centje bij verdienen noemen;)

      Verwijderen
    2. Ik ben wel benieuwd wat het opbrengt, die advertenties wie durft cijfers te geven?

      Verwijderen
  4. Ik gebruik ook beide. Hoewel ik de inkomsten verhogen het fijnst vind. Daar zit op een gegeven moment de meeste ruimte heb ik het gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga die link ook eens bekijken, leuk! En mijn voorkeur gaat ook uit naar beide, dan gaat het uiteindelijk toch sneller! Wel is het handig om te kijken wat er qua tijd kan, want als je veel tijd spendeert aan extra geld verdienen, kun je soms ook wel eens voor makkelijkere/duurdere opties gaan, waardoor je misschien alsnog niet echt iets opschiet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Enquetes invullen en mijn boodschappen scannen voor onderzoeksbureau gfk levert mij bonnen op (irischeques, bolbonnen bv). Vind ik handig voor cadeautjes bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inkomen. In Nederland vertellen we elkaar niet precies wat er binnenkomt. Dat is niet van onze cultuur. Waarom dan de vraag en opmerkingen over de verdiensten van reclame op blogs? En Anoniem? Ik krijg kromme tenen van dit. Respect voor de bloggers en hun keuzes.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.