dinsdag 23 juni 2015

Zomerwarmte?

Brrr, wat een kou! Ook de afgelopen nacht heb ik over mijn zomerdekbed nog weer een extra deken gelegd. 't Is dat ik er te zuinig voor ben, anders had ik mijn verwarming al lang aangedaan! Het is koud op mijn werk, 17 graden gisteren omdat de ketel weer eens stuk was.
Koud onderweg en koud als ik thuis kom.
Daar in mijn huis was het gistermiddag 17,5 graden. Toch wat warmer dan op het werk. Winstpunt thuis: daar heb ik mijn fleece plaid en mijn heerlijk warme vest! Op het werk had ik een bloesje aan en een dunne zomerbroek. Gelukkig heb ik op mijn werk altijd een warm vest hangen. Ik was er gisteren weer heel blij mee!

Het is ook ongelijk verdeeld, in landen als Pakistan en India was het de laatste tijd ongezond heet, daar werden temperaturen gemeten van 45 graden of meer. Lees ook hier, over India.
Zo'n hitte lijkt me vreselijk! Op kou en regen kun je je tenminste nog kleden. Als het zó heet is, gebruiken mensen massaal airco's en ventilatoren, waarmee de elektriciteitsvoorziening overbelast wordt en het begeeft. Hoe houd je dan je hoofd en de rest koel? Het enige wat dan een beetje helpt is water. Je voeten in een bak met water en dan met een waslap je voorhoofd en polsen steeds weer nat maken. Voor verdamping is warmte nodig en daardoor zorgt dat verdampende water voor verkoeling.
Maar je hebt daar net als hier ook een economie die draaiend moet worden gehouden, mensen moeten werken om eten te kunnen kopen. Je kunt niet zo maar stoppen omdat het te heet is.

Zouden die hitte daar en de kou hier te maken hebben met klimaatveranderingen?


14 opmerkingen:

  1. Ik kijk naar de thermometer,niet naar de kalender.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet precies of het te maken heeft met de klimaatveranderingen, maar ik weet wel dat het vreselijk koud is! Gisterenmiddag was het hier 21 graden in huis (door de zon die we even hadden), maar 's avonds koelde het af naar 16 graden, brrrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lag vannacht ook te rillen onder het zomerdekbed! Maar vanaf morgen wordt het beter hebben ze beloofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat is idd een van de gevolgen van de opwarming van de aarde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Betwijfel het. 46 jaar geleden was onze trouwdag en was het precies hetzelfde weer als nu. De week na ons trouwen hadden we vrij en hebben we zelfs de verwarming aangehad omdat het kil en nat was in ons nieuwe huis.

      Verwijderen
  5. Ik heb gisteren en eergisteren de verwarming nog aan gehad. Ik probeer wel zo bewust mogelijk te stoken maar in de kou zitten vind ik vreselijk. Een dik vest, warme sokken en een plaid helpen niet meer als ik het eenmaal koud heb. Dan werkt alleen het 'grovere geschut', de cv.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kwam vanmorgen beneden...was de kachel aangesprongen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In de moesson zijn er in India ook veel mensen ziek. Een mens kan er blijkbaar maar in beperkte mate aan wennen, die combinatie van vocht en warmte.
    Ik vind het steeds erg koud, zelfs met pantoffels, dikke sokken, vest en 's avonds een dekentje. Afgelopen week toen ik in de zon kon zitten, voelde ik me net een leguaan die weer op temperatuur kwam - ik voelde het leven weer stromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oke, het is niet warm maar vreselijk koud is toch wel erg overdreven. hier gaat de verwarming echt niet aan. ik trek wel wat warmers aan en savonds op de bank een lekker dekentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier is het gelukkig nog 20 graden binnen. Maar ook ervaar het als koud. Ik heb geen zin om de verwarming nog aan te zetten. Het is juni notabene.

    Al het rare weer op aarde daar zullen we zeker wel wat invloed op hebben, maar als je er vanuit gaat dat ook in nederland ooit tropisch regenwoud gestaan heeft. Denk ik meer aan een verschuiving van nat/droog en warm/koud.
    Ik probeer zo milieubewust te leven en op die manier zo min mogelijk bij te dragen aan belasting van de aarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik denk niet dat het door de opwarming van de aarde komt, we hebben ook wel eens een extreem hete zomer gehad (o.a. 2003), toen begon ook iedereen te piepen dat het aan de klimaatverandering kwam. nu het kouder is dan normaal (een paar dagen) ligt het daar ook weer aan. extremiteiten die er wel zijn, zoals de harde regens en het rare onweer, heeft er waarschijnlijk wel mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Doen maar niet straks stelt Kamp het weer bij naar 45 Miljard M3 :( volgende week weer loeiheet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je opgroeit in een landklimaat of (sub) tropisch klimaat dan vind je de warmte normaal. Wij hebben hier in Roemenië een landklimaat en in het begin moesten wij erg wennen aan temp. van 45 graden overdag , de mensen staan dan s'morgens rond half 6 op en op het heetst van de dag houden ze siesta . Heel veel huizen hebben dikke muren die de warmte buiten houden en s'winters de warmte in huis goed vast houden. Airco's zie je niet zo veel bij mensen thuis eerder in grote winkelcentra of instantie's. Als wij na de zomervakantie terug gingen naar Nederland dan kleden wij ons halverwege om in lange broeken etc .omdat we hoe mee we ri Nl gingen hoe frisser het werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met de tsunami is er iets gebeurt met de aardas. De kernramp in Japan wat ook niet goed is. Opwarming? Hoe? In de wereldzeeën hangen overal thermometers en die geven wel kouder aan maar niet warmer. En ons aardbolletje bestaat voor ong. 70% uit water. Een vriendin die meer voelt/ziet dan menigeen gaf een paar maanden terug iets prijs. Het weer is niet wat het ooit was. Wen er maar aan. Wat was komt niet terug.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.