woensdag 1 juli 2015

Gratis fiets mee op de trein

Een goed bericht voor fietsers! Het meenemen van een fiets in de NS trein wordt goedkoper en soms zelfs helemaal gratis!
Dat lijkt me een goed idee.
Hoe je het overigens moet doen met poortjes op het station en met de OV chip, dat is mij volledig duister. Ik heb wel eens in de Arrivatrein mijn fiets meegenomen. Ik had speciaal op het kantoor van Arriva bij het station in de stad Groningen door de meneer in het kantoortje tegen contante betaling 2 fietsenkaartjes op mijn OV chip laten zetten, met reisdata en al. Zou dat ook in een NS trein kunnen? Waarschijnlijk moet je ze op de site van de NS bestellen en deze bestelling dan eigenhandig ophalen. Ik geloof toch dat ik een beetje bejaard word, want dat gedoe met die OV chipapparaten vind ik ingewikkeld en ik loop er het liefst met een wijde boog omheen.

Het bericht heeft het alleen over de NS en niet over andere treinvervoerders. Hier in Groningen kun je maar 1 kant uit met de NS: alleen naar het zuiden.
Naar het westen richting Leeuwarden ga je met een Arrivatrein, naar het noorden, richting Roodeschool ga je met een Arrivatrein, naar het noordoosten, naar Delfzijl ga je met een Arrivatrein en naar het oosten, richting Bad Nieuweschans ga je ook met een Arrivatrein. Als je in Leeuwarden aankomt, dan kun je met Arriva naar het westen en het zuidwesten, en natuurlijk weer terug naar Groningen. Ook in Leeuwarden kun je met de NS alleen naar het zuiden. Met Arriva kun je dus alle kanten op, met NS maar 1 kant.
Misschien heb ik meer aan een voordelig tarief van Arriva?

8 opmerkingen:

  1. Die poortjes zijn geen probleem, je neemt het rolstoel/grote bagage poortje en gaan.
    De hoogte van de trein is wat lastiger om je fiets in te tillen, zeker als je wat bagage mee hebt of als ouder met 2 kinderen die nog niet hun fiets uit de trein kunnen tillen. Op een tussenstation heb je dan maar een paar minuten om alles uit de trein te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een Arriva fiets dagkaart is met €3,50 nu wel voordeliger dan een NS fiets dagkaart (6). Veel fietsplezier verder

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij Arriva is de instap op gelijke hoogte met het perron, geweldig ook voor mensen met een rolstoel. De fietskaart koop je gewoon bij een automaat en laadt hem op je eigen chipkaart. Ik geloof dat die optie tevoorschijn komt als je op de knop overige producten drukt. Je kunt vervolgens de datum kiezen. De. arrivadagkaart is alleen bij de arrivaautomaat en het arrivaloket te koop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kan op de computer oefenen met de kaartautomaat http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/Een_vervoerbewijs_voor_uw_hond_of_fiets_op_uw_OV_chipkaart_laden.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het woordje gratis is natuurlijk een lekker makertje , zulke dingen zitten gewoon in de prijs verwerkt ,dan ga je als reiziger gewoon allemaal iets meer betalen, zodat het gratis lijkt maar het natuurlijk niet is. bovendien vraag ik me af hoe ze dat in overvolle treinen gaan doen, mijn dochter heeft al moeite om haar vouwfiets kwijt te kunnen en als het gratis is zullen meer mensen hun fiets mee gaan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook dat dit gratis meenemen van de fiets zeer beperkt zal zijn. 's Ochtends tussen 5.00 en 6.30 uur en 's avonds tussen 22.00 en 23.30 uur of zo. En dan misschien ook nog alleen op bepaalde dagen.

      Verwijderen






  6. in de Lingelijn, dat is een Arriva trein die van Dordrecht naar Geldermalsen rijdt mag de fiets gratis mee. Zijn er meer fietsen dan een bepaald aantal ( ik dacht 20) dan moet je op de volgende trein wachten ( 15 minuten)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb even gekeken ; er mogen 12 fietsen per trein mee in de MerwedeLingelijn. In de spits zie ik vaak 2 treinstellen gekoppeld met ieder een gedeelte voor fietsen en dat helemaal gratis!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.