woensdag 15 juli 2015

Niet gekrompen

Toen ik 18 was, toen was ik 179 cm lang. Dat was heel lang voor die tijd. Inmiddels worden de jongere generaties nóg langer en is het voor mij niet ongewoon om langere vrouwen tegen te komen.
Ik ben kort geleden weer gemeten en toe was ik nog steeds 179 centimeters. Volgens de praktijkverpleegkundige mag ik na mijn vijftigste 1,5 cm per 10 jaar krimpen zonder dat er alarmbellen afgaan.
In mijn geval ben ik in die 12,5 jaar na mijn 50e niets gekrompen.
Helemaal goed!

Gemiddeld krimpen vrouwen tussen hun 30e en hun 70e volgens deze pagina van het Academisch Ziekenhuis in Maastricht wel 5 centimeter. En het schijnt dat als je snel krimpt, dit kan wijzen op botproblemen.
Ik ben blij met mijn ongewijzigde lengte. Misschien is er wel een verband met mijn grijze cellen en is mijn hersenmassa ook nog steeds hetzelfde als op mijn 18e jaar!

7 opmerkingen:

  1. Haha, wat grappig! En 179 is inderdaad best lang, vind ik dan, maar tegenwoordig zal het inderdaad wel meer meevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is waarschijnlijker dat er een verband is met je overgewicht, dat je minder of geen last hebt van botontkalking.
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb osteoperose, is officieël vastgesteld omdat mijn jongere zus het heeft en ik ook wilde weten hoe het met mijn botten geteld is. ik ben 60 en ik was 168 en nu nog 165 lang met een gewicht van 70 kg. dus valt wel mee met overgewicht. Het is wel degelijk ook erfelijk en in ons geval van vaders dan wel moeders kant aanwezig. Maar wat goed Zuinigaan dat je dat ook regelmatig laat meten en hiernaar onderzoek hebt gedaan. Zo heb ik het namelijk nooit bekeken maar het is wel duidelijk dat krimp van je lichaam te maken heeft met osteoperose. Dank voor je verhaal. Ans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder had osteoporose, maar ik heb kennelijk de botten van mijn pa geërfd.
      Mijn moeder brak een pols op haar 60e en een paar jaar later een arm. Ze was heel krom en minstens 12 cm gekrompen toen ze overleed. De belasting van de botten door overgewicht doet trouwens wel degelijk wat om de botdichtheid in stand te houden. Verder heb ik altijd relatief veel zuivel gegeten en ik gebruik al weer jaren vitamine D en calcium.

      Verwijderen
  4. Anoniem, dat heeft toch niets met elkaar te maken?dact zelfs dat de kans groter was.

    Zuinigaan top zo doorgaan , maar hoe hou je het tegen?
    Ik was 1.82 zelfde bouwjaar dan jij maar wel al gekrompen naar 1.80 ?
    Siny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je houdt het tegen door voldoende beweging, calcium en vit d te gebruiken en daarnaast zoals bij mij omdat het is vastgesteld. medicatie te gebruiken kalkvoedingszout 1 en kalkvoedingszout 2 te gebruiken, dit te verkrijgen via antroposofisch arts of homeopatisch arts of medicatie via een reguliere huisarts wekelijks of maandelijks medicatie. Ik heb nog niets gebroken en heb een tante, zus van pa, die echt heel erg krom loopt en mijn moeder 87 heeft al 5 jaar reguliere medicatie, heeft nog nooit wat gebroken , gelukkig. Ook touwtje springen, dus druk op de botten zou goed zijn, evenals wandelen, of hardlopen. Dus als ik het goed begrijp hoe zwaarder je bent hoe beter het zou zijn? Maar dan krijg je weer andere klachten, obesitas, knieen en enkels die zwaar te verduren hebben en daar zit ik ook weer niet op te wachten. groeten,
    Ans

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.