vrijdag 31 juli 2015

Slakken

Sommige slakken kun je eten, maar dat geldt waarschijnlijk niet voor de naaktslakken die op zomeravonden mijn woonkamer insluipen. Volgens mij kunnen slakken door minieme spleetjes naar binnensluipen, en dat doen ze dan waarschijnlijk ook!
Met het natte weer van de laatste dagen kruipen er regelmatig slakken rond, voornamelijk in de buurt van de achtergevel. Ze kruipen over de vloer in een verbazend tempo!
Een aantal jaren geleden, toen kroop er 's avonds een slak tegen mijn enkel omhoog, over mijn sok. Bij de boord van mijn sok aangekomen, nam hij een hapje uit mijn huid!
Serieus waar!
Ik voelde pijn, zag de slak en zag ook een wondje waar bloed uit kwam!
Sindsdien heb ik de slakken liever niet te dicht bij mij in de buurt. Dat snap je misschien wel!
Nu pak ik iedere slak die zich vertoont op en zet hem buiten de deur.

Vroeger, in mijn vorige woningen, had ik ook last van slakken!
In de woning waar ik woonde toen mijn kinderen klein waren, kropen er vaak slakken over de deurmat bij de voordeur. Verder kwamen ze daar niet.

In het huis waar ik 8,5 jaar geleden woonde, was mijn slaapkamer beneden. Regelmatig kwam ik met mijn voet op een naaktslak terecht als ik uit bed stapte en 1 keer kroop er een slak naast mijn kussen toen ik wakker werd! Brrr, die slak wandelde doodgemoedereerd over mijn hoeslaken!!
Die slaapkamer had een houten vloer en op één plaats was de naad tussen de planken wat groter dan normaal. Er zat ruimte tussen. Ik denk dat deze slakken daar vandaan kwamen, want nadat ik zout rond dat gaatje had gestrooid, heb ik geen last meer gehad van slakken.
Misschien moet ik dat ook maar doen met mijn achterdeur, dat zout?
Heb jij last van slakken en wat doe jij er dan tegen?

14 opmerkingen:

  1. Hier in huis kruipen ook slakken rond zodra ze de kans krijgen. Ik strooi voor alle deuren zout, dan blijven ze een tijdje weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hadden slakken in de keuken,die door langs de afvoer van de wasmachine in de vloer kwamen. Ze hadden het duidelijk voorzien op de bak van het hondeneten. Goed afkitten van die opening heeft geholpen. In de tuin leg ik hulst- en braamtakken voor mijn planten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. .... in de tuin zijn ze voor vogels en de kippen... Nee, ik heb er geen last van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Getsie, die naaktslakken en dan nog bijten ook :-(
    Bij ons vorige huis in de Noordoostpolder hadden we veel last van naaktslakken in de tuin. In huis heb ik ze gelukkig nooit gezien. We wonen nu in de Betuwe en hier zie ik nauwelijks naaktslakken in de tuin. Wel in het gemeentegroen.
    Is het een idee om slakkenkorrels neer te leggen? Van die korrels die niet giftig zijn voor andere dieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zuinigaan ,
    Een oud maar goedwerkend middel is:
    een diep bord neerzetten en daarin wat bier doen. De slakken verdrinken dan.

    Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn moeder vangt ze met een schoteltje bier.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een lijntje zout leggen. Hier eten de slakken.. Kit. De overschilderbare variant. Met verf. Nu ligt er dus zout in de cm rand om het huis heen. Ook strooide ik altijd zout aan de randen van de betegeling. Inmiddels is de slakkenplaag gereduceerd, tot zo'n tien slakken per vierkante meter. Huisjes slakken gooi ik in de volière, voor de vogels.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh bah brr slakken! vooral die naakte gevallen.. die ga ik echt niet oppakken haha als ze een huisje dragen wil ik ze daar wel aan pakken en ze buiten zetten.
    Het is met vlagen dat we er last van hebben, maar vorige week kroop er een over een keukenkastje, het is me een raadsel hoe die daar nu terecht is gekomen.. moet toch de hele huiskamer door gekropen zijn!
    Als ik er erg last van heb zet ik een schaaltje bier buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik pak die naaktslakken ook niet met mijn blote handen. Ik neem een stuk krantenpapier en pak ze daarmee op. Die vieze glibberdingen wil ik niet met mijn vingers oppakken.

      Verwijderen
  9. Hier ook vannacht toen Meneer thuiskwam een naaktslak uit de woonkamer gevist. Volgens mij zijn ze dol op de kruimels van de kattenbrokjes.. Verdrinken in bier lijkt me trouwens een best oké dood als slak..;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig nooit slakken in huis tegengekomen. Wel volop in de tuin. Ik had 2 hosta's.....had.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die vinden ze heel lekker en dan hoeven ze niet op zoek verder. Dus dat is ook een oplossing.

      Verwijderen
    2. niet altijd dus, want ik heb een enorme hosta bij mijn voordeur staan en toch heb ik de afgelopen weken een paar slakken uit mijn hal verwijderd. als ze die hosta zo lekker vinden zou je denken dat ze liever buiten blijven.

      Verwijderen
  11. Ze zijn erg gek op tomaten, als je weet waar ze binnenkomen en daar wat oude tomaten neerleggen dan eten ze daar van.. Ze zijn toch op zoek naar eten . Vies vind ik ze niet, pak ze ook rustig met blote handen op, kan geen kwaad voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.