zaterdag 22 augustus 2015

Betalen of profiteren?

Gisteravond had ik een etentje. Een collega neemt afscheid en ze heeft alle ca. 10 collega's uitgenodigd om ver weg in Friesland bij haar te komen eten. Het is hetzelfde team als waar ik laatst mee op stap was.

Het was erg gezellig en overvloedig, we borrelden en we barbecueden. Nadien nog koffie en fruit met slagroom en tevens een borrel na. Daarna tot diep in de nacht zitten kletsen rond een groot vuur. Er hing een fijne sfeer, het was echt leuk.

De plek ligt zo afgelegen dat de dichtstbijzijnde bushalte op ongeveer 25 minuten lopen is.  Complicerende factor is dan ook nog dat je er op avond niet met het OV naar toe kunt.
Er reden al 2 auto's en er was nog een derde auto nodig. M., één van de collega's, had aangeboden mij op te komen halen. Luxe, speciaal een taxi voor mij! Ik had al uitgezocht dat een retour met het OV mij ongeveer 20 euro zou kosten, maar zoals gezegd ik kon er helemaal niet komen met het OV. Aan benzinekosten was M. ongeveer 16 euro kwijt. Dan zie je maar weer hoe duur het OV is.
M. had mij de lift aangeboden, ik kon daar dus van profiteren. Maar dat profiteren voelt voor mij allesbehalve goed. Hij kwam speciaal bij mij thuis langs, dat vind ik erg fijn, dan het betekent ook dat ik na afloop niet nog eens een keer vanaf een bepaald punt in de stad naar huis moet.
Ik heb M. 10 euro gegeven.
Wat zou jij doen?

26 opmerkingen:

  1. Ja, ik zou ook zeker hebben mee betaald. Zijn auto rijd niet op water en het gemak van meerijden is natuurlijk ook super. Niet op de tijd hoeven te letten en gezellig samen heen en terug.
    Al ken ik genoeg mensen die zouden zeggen: maar hij rijd toch al dus waarom zou ik mee betalen? Hij vraagt het toch zelf of ik mee wil rijden!
    Vr.Gr.
    Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou net als jij, meebetalen.
    Je bent dan al heel blij dat je mee mag rijden, dat zou ik niet gratis willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben zoiets altijd al voor. Met het afspreken zeg ik al dat het niet voor niets hoeft/gaat. Ik heb ook wel eens achteraf een taart laten bezorgen omdat de bob beslist geen geld aan wou nemen. Met familie gaat het net ff anders, de ene keer rij ik voor mijn zusje/zwager/dochter /schoonouders en de andere keer rijden ze voor ons. Dit kan dan met een dichte portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. als ik het verhaal zo lees , had ik gewoon de benzine betaald, dus die 16 euro .
    dat zou men hier , in het zh- landse wel verwachtte !
    kom zelf uit brabant , daar was je voor de helft , of gratis :} meegeweest !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Betalen, zo hou je het helder. Ze rijden speciaal er voor om. De ervaring heeft me geleerd dat sommige niet autobezitters het normaal vinden. Is vaak ook zo, kleine ritjes, rij je even om en haal je iemand op. Maar als je dan nog de auto moet parkeren en aanbellen. Het parkeren kan niet voor de deur, dan Pfffttt.
    Als het voor een bejaarde in een verzorgingshuis is, ok, dan is het niet anders. Hoef ik ook niks voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Natuurlijk zou ik meebetaald hebben.
    Het is heel fijn als je mee kunt rijden, zeker als de plek waar je heen gaat niet met het OV te bereiken is,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou ook meebetaald hebben, maar soms zijn er mensen die absoluut geen benzinegeld willen. Dan is het inderdaad een goed idee om later een taart te laten bezorgen of een andere attentie.

    Maar het is fijn om mee te kunnen rijden, vooral als een plaats heel afgelegen is.

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Superfijn als iemand dit aanbied dus ik zou ook zeker meebetaald hebben. Het hele berdrag als er speciaal voor mij een extra auto nodig zou zijn en anders gewoon een deel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik van een weekendje weg terug kom vraag ik mijn broer vaak om ons op te komen halen bij het station. Van de treinreis (die vijf uur duurt) zijn we vaak gaar, en een taxi kost 30 euro. Ik geef mijn broer altijd 15 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier idem ik had hem zeker de 16 euro willen vergoeden. Wat fijn dat iemand dat voor je doet, koester deze mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja meebetalen, zo hou je de sfeer ook goed en doet hij het een volgende keer weer zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beetje lastig. Degene heeft het zelf aangeboden. Natuurlijk moet je wel aanbieden om mee te betalen, maar als de ander het als aardig bedoeld heeft en het niet heeft aangeboden om op die manier nog wat benzinegeld terug te krijgen, dan zal die wel weigeren.
    Ik heb zelf wel eens een collega aangeboden met hem mee te rijden naar iets waar iedereen naar toe ging met de trein. Het was bedoeld voor de gezelligheid, maar nadat ik te horen kreeg dat dat wel kon maar niet voor niets, was de gezelligheid er wel af. Een treinkaartje hoefde ik niet te kopen want ik had een abonnement en in de trein mag niet gerookt worden. Het aanbod heb ik snel ingetrokken en ben gezellig met de rest van de collega's in de trein gaan zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. fijn, een gezellige avond met leuke collega's.
    toch had ik die 16 euro gegeven want met OV zou het je 20 gekost hebben en geen faciliteiten van aan de deur ophalen en terug brengen wanneer je wilt .
    ten slotte kost een auto meer dan enkel de benzine en zo kun je met een gerust hart wer eens opgehaald en gebracht worden.
    een zonnig weekend iedereen !
    groet, Nicol.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. is die 16 euro voor de benzine niet te hoog ingeschat? De prijs is de laatste tijd erg gezakt en de meeste auto's rijden met wat aangepast rijden/zuinige stijl makkelijk 1 op 17. Onze Clio rijdt 1 op 18. Het was toch niet in Staveren of zo? Ik denk dat je met 10 euro wel goed zat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 16 euro heb ik van de ANWB routeplanner gehaald, het was in de buurt van Wolvega. Ik was pas na twaalven weer thuis. Heerlijk om dan thuisgebracht te worden!

      Verwijderen
    2. De ANWB prijs is iets hoger dan het werkelijke verbruik. Voor de vakantie gaf de ANWB aan dat de benzine naar mijn vakantie adres 24 euro was, ik heb de andere dag voor 20 euro de tank weer volgegooid.

      Verwijderen
  15. Wat super dat je collega dit aanbood, en ik had ook 10,- gegeven.
    Normaal vind ik het ov al duur maar als je met meerderen personen gaat is het nog duurder dan kun je beter gewoon met de auto gaan.

    Met die 10,- zat je zeker goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zou ook meebetalen. Ik rijd vaak met een vriendin mee naar een gemeenschappeljjke hobby en los het op door regelmatig buiten de deur op een kopje koffie met iets lekkers te tracteren. Ze wil absoluut geen geld aannemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een prettige manier om toch iets terug te doen, vind ik. Ik ben onlangs met een vriendin een dagje op stap geweest. De kosten van het dagje-uit hebben we gedeeld maar de parkeertickets en het afsluitende etentje heb ik betaald. Iedereen blij! :-)

      Verwijderen
  17. Als ik het goed heb begrepen zou jouw collega sowieso al hebben gereden omdat er hoe dan ook 3 auto's nodig waren. Dan vind ik het heel redelijk dat je de kosten deelt. Jij hebt nog wat extra's gegeven voor het gemak dat je van het meerijden had. Prima zo, toch?
    Zou hij speciaal voor jou de auto hebben gepakt, dan zou ik het normaal gevonden hebben dat je alle benzinekosten had vergoed.

    Wat vond hij er eigenlijk zelf van toen je hem het geld gaf? Was hij verrast of had hij er wel zo'n beetje op gerekend?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik denk dat ik €10,- netjes vind. Het is meer dan de helft van de benzine, maar autorijden kost meer dan alleen de brandstof. Je kan bij de ANWB een prijs per auto per kilometer vinden. Dan sla je echt stijl achterover van wat autorijden kost. Dan lijkt het OV opeens wel weer goedkoop. Een richtlijn kan ook zijn wat een werkgever belastingvrij per kilometer mag vergoeden ( €0,19 ) of wat je eventueel zou kunnen aftrekken als zorgkilometers. Mijn werkgever vergoedt €0,32 per kilometer, maar dan betaal ik over €0,13 belasting. De ANWB geeft als richtlijn voor mijn auto €0,75 per kilometer.

    Ik vind het niet nodig dat iemand die mee rijdt een kilometerprijs gaat vergoeden. Een bijdrage in benzine is ook niet altijd nodig. Waar ik wel van baalde was toen laatst een collega met mij mee ging en niet de helft van de parkeerboetes van €10,- die ik niet vergoed kreeg betaalde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Parkeer en snelheissboetes zou ik nooit betalen sat vind ik echt de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
      Een bijdrafe voor de benzine zou ik wel altijd aanbieden.

      Verwijderen
    2. Lang leve de zelfdenkende tablet. Volgens mij bestaan er geen parkeerboetes van €10,-. Het ging om het bedrag dat ik moest betalen in de parkeergarage. Dat was €10,-. En die krijg ik niet vergoed. Als een collega meerijdt vind ik het dan niet meer dan normaal als daar de helft van betaald wordt.

      Verwijderen
  19. O, ik vind het geweldig! Je hebt iemand 10 euro gegeven! Een hele dikke pluim voor jou!
    Goed, dat je ff gecheckt hebt, wat het ov had gekost, want je wilt natuurlijk niet teveel betalen.

    En nu staat het op het wereldwijde web en iedereen mag het lezen! Zuinigaan heeft een tientje gegeven aan collega M! 10 euro! Nog een keer: 10 euro! Jeetje

    Super van je, echt super!

    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mist de essentie van het bericht.
      Het gaat er om of je deelt in de benzinekosten als iemand je een lift aanbiedt zonder dat een bijdrage van tevoren besproken is.
      Ik blog, dus zet ik het bericht op mijn weblog en niet in een schriftje. Als je het niet interesseert, dan lees je mijn bericht gewoon niet.

      Verwijderen
  20. Geert, een flauwe reactie. Je draagt hiermee niets bij.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.