vrijdag 21 augustus 2015

Een jubileum: 8 jaar een weblog

Vandaag 8 jaar geleden begon ik een eigen weblog. Ik had al veel bij anderen gelezen en het leek mij leuk om te doen, dat webloggen. In het begin schreef ik op web-log. Ik schreef lang niet alle dagen, maar toch zeer regelmatig. Vier jaar later was het helaas zo, dat web-log er mee ophield als gevolg van een zeer slecht voorbereide en uiteindelijk totaal mislukte cms-migratie door de provider Web-log, een onderdeel van Sanoma. Lees hier wat weblogcollega Groninganus in niet mis te verstane bewoording van deze operatie vindt.

Destijds heb ik nog nèt de tijd gekregen om meeste berichten handmatig over te zetten naar de nieuwe blog op blogger. Een enorme klus en de lol in het bijhouden van een weblog was eerlijk gezegd bijna tot het nulpunt gedaald.
Ik had op Web-log best veel lezers en zat op Web-log regelmatig in de top 50, ik had een maand lang geen toegankelijk blog gehad.
Hoe zorg ik dat ik al mijn lezers weer terugkrijg?
Hoe zorg ik dat ik de leukste stukjes overzet? Het bleek uiteindelijk dat alle meegekopieerde foto's verdwenen zijn en het kopiëren van teksten ging ook niet zoals het zou moeten. Een voorbeeld: véél werd vxc3xa9xc3xa9l. De letter é werd dus weergegeven als: xc3xa9. Ook trema's werden niet weergegeven. Dat maakt een tekst lastig lezen. Interne links waren verdwenen. Als je de oude blogjes kom je vast nog wel eens iets raars tegen. Bij deze de verklaring, die rare dingen zijn dus veroorzaakt door de overzetting naar Blogger.

Er waren ook wel leuke dingen aan Web-log, zoals bijvoorbeeld dat ik IP adressen kon blokkeren. Als iemand een aantal keren gespamd had of erg vervelende reacties gepost had, dan blokkeerde ik dit IP adres. Verder kon ik de tekst van de reacties redigeren. Heel fijn! Als ik vond dat er wel erg veel taal- en spelfouten in de tekst stonden, dan ging ik de storende fouten er uit halen.
Ik kan er niet zo goed techen als hun zofeel fauten maken op mein blog.
Ik heb me er inmiddels mee verzoend dat ik op blogger het Nederlands in de reacties niet kan wijzigen. Over het algemeen valt het trouwens de laatste tijd wel mee.

Eigenlijk had ik vrij snel na de start op blogger in september 2011 al weer flink veel lezers. Collega bloggers, die niet op web-log blogden, zetten mededelingen over en linken naar de verdwenen en verhuisde web-loggers op hun weblog en daardoor ging dat terugvinden heel goed!
In september 2011 had ik 19.527 pageviews, in december van 2011 waren dat er al 41.959 en een jaar later, december 2012 had ik reeds 101.144. Dat maakte dat ik ook weer plezier kreeg in schrijven op mijn nieuwe weblog. Mijn topmaand is tot nu toe januari 2015 met 132.276 pageviews.
In totaal staan er 2394 berichten op dit weblog.

Dat schrijven vind ik nog steeds leuk, het gaat inmiddels al lang niet meer alleen over bezuinigen en consuminderen. Ik blog regelmatig over heel andere dingen. Zolang ik er plezier in heb ga ik door. Hoe lang?  Geen flauw idee!

31 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met deze mijlpaal en wat mij betreft ga je nog lang door met schrijven, ik lees je graag.
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alweer 8 jaar? ik las je al voor je verhuizing, dus al bijna 7 jaar ben ik een trouwe volgster!
    Gefeliciteerd, doorgaan zolang je het zelf leuk blijft vinden.

    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd. Ik lees en praat graag mee :-), dus ga lekker door.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met je acht jaar bloggen en vooral doorgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een tijd Ik las je al op je vorige adres. Ik hoop,dat je nog lang plezier hebt in het schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Proficiat met je acht jaar bloggen! Ik lees het met veel plezier.

    Prettig weekend.

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van harte gefeliciteerd met je jubileum en hopelijk op naar de volgende 8 jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd! Ik lees al vanaf het begin mee en je bent nog steeds een van de weinigen waar ik regelmatig even kijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd! Ik lees al mee sinds je Web-log-tijd, hoewel dat volgens mij niet al vanaf het begin is geweest. Daarna ben ik weer een beetje gestopt met lezen, maar de laatste paar jaar, sinds ik zelf ook blog, heb ik jou en een aantal anderen gelukkig weer teruggevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Proficiat, lang al hoor! Lekker doorschrijven maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd. Lees zo goed als dagelijks. Op naar de 10 voorlopig.
    Groet MiekeR

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gefeliciteerd met je jubileum, ik lees je blog dagelijks!! Nu ben ik benieuwd naar het allereerste blog dat je geschreven hebt en het meest gelezen blog...misschien leuk om in het kader van dit jubileum nog eens te plaatsen? WMT

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je klikt op de openingszin: 8 jaar geleden ... , dan kom je op het eerste blogje.
      Het meestgelezen blog is niet zo vreselijk interessant, dat ging over Valhalla: http://zuinigaan.blogspot.nl/2013/11/waar-is-valhalla.html Zij was overgestapt naar een andere blogsite.

      Verwijderen
  13. Gefeliciteerd met dit mooie jubileum :)
    Ik lees al jaren je blog en ik hoop dat je er nog lang mee doorgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gefeliciteerd! Lees altijd met veel plezier en bijna dagelijks.
    Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zat ook bij weblog vanaf 2008 en hopa daar was ik net als jij opeens alles pleite.. ik vond het ook een hele fijne blog, hij is nog heel eventje terug geweest maar op een of andere manier wilde het niet meer lopen.

    Na al die jaren mag ik je nog steeds graag lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb na de overgang van web-streepje-log nog even op Weblog gezeten, maar dat liep voor geen meter. De meeste gedupeerden hadden het al heel snel over Weglog in plaats van Weblog. Ik vond het wel een leuk grapje. Er waren ook mensen die een betaalde variant hadden, waarvoor ze maandelijks betaalden. Die waren ook al net zo gedupeerd, ondanks het geld dat ze er voor betaald hadden. Ik had de gratis variant, met verplichte reclames.

      Verwijderen
  16. Ook ik deed al mee op web-log, maar dan onder de naam zeurtje.
    En ook toen las ik al bij jou, maar in reageren ben ik vaak niet zo'n ster.
    Vergeet ik je bijna te feliciteren......bij deze dan....van harte gefeliciteerd en dat er nog vele blogjes mogen volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een tijd al weer, gefeliciteerd! Ik ben je volgens mij pas gaan volgen vanaf dat je net op blogger zat. En lees je met veel plezier, dus hoop op nog veel jaren blogjes van jouw hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi jubileum, gefeliciteerd! Ik hoop nog veel van je tips en verhalen te lezen.
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Proficiat.
    Fijn dat je blijft bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Reacties
    1. Jij ook nog met je 10 jarig jubileum! Ik reageer nooit bij jou, maar geniet erg van je foto's!

      Verwijderen
  21. Fantastisch, al 8 jaar! Dat zullen niet velen je na doen. Op naar de 10 jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ook ik lees vanaf het begin ook mee heel trouw, alleen reageer ik eigenlijk nooit op een berichtje maar ik vindt je blog super :) xxx philomene xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Joh wat een tijd, en dat je nog steeds plezier in het schrijven hebt, is voor ons lezers helemaal top.
    Succes
    Siny

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ken de ellende van Sanoma wel. Ik begon daar mijn eerste blog, maar uiteindelijk is daar niets van overgebleven dankzij die verhuizing. Ik volg je al vanaf het begin en je blog is nog steeds erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.