woensdag 11 november 2015

Eigen risico zorgverzekering in 2016: €385

Ik ontving per mail een voorstel van de zorgverzekeraar om het verplichte eigen risico in 10 termijnen te betalen. De zorgverzekeraar stelt dit voor omdat 385 per persoon een groot bedrag is.
Als ik in 2016 te veel betaal, dan krijg ik het in 2017 weer terug.
Ik ben akkoord gegaan, want €38,50 per maand vind ik prettiger dan in 1 of 2 keer het hele bedrag.
In mei dit jaar heb ik in één keer 375 euro betaald. Ze hadden de incasso wel keurig na binnenkomst van mijn vakantiegeld gezet, waardoor de financiële "pijn" meeviel.
Er is geen kans dat ik in 2017 wat terug ga krijgen, want dat red ik gewoon niet door alle zorgkosten.
Waarschijnlijk gaan alleen die mensen die binnen een half jaar hun eigen verplichte risico al op hebben van deze regeling gebruik maken. Als ik geen medicijnen gebruikte en vrijwel nooit medische zorg nodig had, dan had ik het uiteraard niet gedaan. Dan had ik het risico genomen dat ik het eigen risico in één keer zou moeten betalen.

Ik ben overigens benieuwd hoe lang die verhogingen van het verplichte eigen risico nog doorgaan en in welk tempo. In 2009 was het eigen risico nog 155 euro, volgend jaar 385.

9 opmerkingen:

  1. Ja het is belachelijk hoog. Toen wij net samen woonden betaalde ik 40 gulden per maand voor t ziekenfonds. En nu 110 euro per maand en nog 385 euro eigen risico. Pfff waar gaat t heen denk ik wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je zeker weet dat je je eigen risico kwijt bent per jaar is dit een hele mooie oplossing om het in termijnen te betalen. Wij hebben bijna nooit kosten dus ik heb het bedrag x 2 op de spaarrekening voor ons te staan.
    Mijn zusje heeft bijna ook nooit zorgkosten maar die laat het dus ook elke maand aan de zorgverzekeraar betalen en dat vind ik echt van de zotte. Zet het bedrag apart en vang dat beetje rente zelf, voor ons een beetje maar voor de verzekeraar een heleboel als er meer mensen zo denken als zij. Maar het is bespottelijk dat het elke keer maar hoger word en als je dan de berichtgeving moet geloven over verkeerd gedeclareerde facturen en extra veel "eigen vermogen" bij de verzekeraar zelf, mag het wel eens naar de consument zelf toekomen.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het eigen risico wel meevallen, je zou toch als ernstig zieke toch al je zorgkosten zelf moeten betalen... Of in een land leven waar er geen goede zorg is of geen zorgverzekering? Nog geen 4 tientjes per maand is voor bijna iedereen wel op te brengen. Je krijgt er erg goede zorg voor terug. Natuurlijk zijn er mensen die krap zitten maar dat is toch een klein gedeelte van de bevolking die vaak in aanmerking komt voor toeslag en dat soort zaken. Een ander deel kan nog prima bezuinigen op allerlei zaken maar wil dat vaak niet. De sigaretjes en de biertjes en noem maar op. Ik heb zelf een inkomen van rond de 1200 euro dus ook geen vetpot voordat iemand dat denkt. Mensen denken niet in oplossingen maar in problemen en worden daar passief van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een goed idee, zeg! Er zijn nogal wat mensen die 'klagen' over het eigen risico maar op deze manier lijkt het me beter te behappen. Ik ken mensen die iedere maand hun geld nagenoeg op maken en dan lukt het ze niet om het eigen risico in een keer te betalen maar in termijnen wel. Wij hebben trouwens allebei het maximale eigen risico en niets verbruikt dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zuinigaan ik heb vanaf vlgd. jaar dezelfde regeling. Niet voor eega, hij is haast nooit iets nodig. De gewone verzekering en aanvullende (de hoogste) vind ik pittig. De aanvullende niet fijntjes. En de zieken krijgen daarna niet alles meer vergoed. Wij hadden dit jaar de pech; alle twee nieuwe inlegzolen en voor mij een nieuwe bril. In het OZG en het UMCG konden ze niet vinden waarom ik -met een prima eetpatroon en een zeer goed ingeregelde diabetes- zo moe was. 20 uren slapen van de 24 uren. Bioresonantie vond het wel. Pfeiffer. Maar dit kreeg ik ook niet vergoed. Wat niet bij in het complete pakket zat? En wat we daarna nog zelf mogen ophoesten; We redden het dit jaar niet met 2000 euro. Ineke, ik probeer in oplossingen te denken, maar met een mager inkomen mag jij voor me puzzelen. Heb het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je goed mijn reactie had gelezen gaat deze juist niet over mensen zoals jij. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je je aangesproken voelt? Zo jammer dit altijd weer...

      Verwijderen
  6. Realiseer je wel dat je dan 462 euro betaalt als je per maand 38,50 gaat betalen.
    Is dat het je waard? Niet doen zou ik zeggen.

    Groet,
    Zelda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ..in 10 termijnen, niet per maand Zelda!

      Verwijderen
    2. Janne heeft helemaal gelijk, 10 x € 38,50 = 385 euro. Niets mis mee!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.