dinsdag 19 januari 2016

"Arm in Nederland? Eigen Schuld!"

Dit is de titel van een EO programma, gepresenteerd door judoka Dennis van der Geest. Het programma is opgezet om aandacht te geven aan het feit dat 1 op de tien mensen in Nederland in armoede leeft.
Waarom is dat en hoe ziet die armoede er dan uit?

Gisteren was de eerste aflevering. Er zijn voor dit programma een vijftal mensen samengebracht met verschillende achtergronden. Die 5 gaan de armoede in Nederland onderzoeken. Ze denken totaal verschillend over armoede en ze gaan in het kader van het programma langs bij mensen en bij instanties. Ze eten van een minimaal budget, koken met eten van de voedselbank, interviewen mensen en logeren ook bij mensen met een minimaal inkomen.

Ik vond het gisteren een interessante aflevering.
Een aanrader wat mij betreft!

12 opmerkingen:

  1. Ik heb ook gekeken, erg boeiend.! Vanavond deel twee. Ook leuk om te zien of de mening van de deelnemers zal veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed dat je noemt dat het vanavond is! Dat had ik helemaal niet door. Ik was in de veronderstelling dat het programma wekelijks zou worden uitgezonden. Maar inderdaad vanavond om 21.10 uur is de 2e aflevering.

      Verwijderen
  2. Ik heb 'm net gezien, en was een beetje aangedaan. Die voedselbank is hier vlakbij en idd, je ziet mensen die geen holle wangen hebben van de ondervoeding, maar waarvan ik wel weet dat ze de hele dag hoge bloeddruk hebben van de spanning of er niet weer een deurwaarder aanbelt. Als er pas na 17.00 uur opengedaan wordt na aanbellen weet je genoeg. Dan zijn nl. de deurwaarders naar huis en doen mensen de gordijnen pas weer open. Als postbezorger maak ik regelmatig mee dat ik moet aanbellen vanwege pakketpost die niet door de brievenbus kan. Heel vaak wordt er niet opengedaan terwijl ik merk dat er wel mensen thuis zijn. Die mensen die al 23 jaar in armoede leven, ik ben benieuwd hoe het met hen zal gaan. Ze zijn in apathie weggezakt en geloven het verder wel. Zal het lukken om hen weer te motiveren zichzelf aan hun eigen schoenveters omhoog te trekken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga hem kijken!
    Ook wij leven in officiële armoede. Maar hebben hiervoor `gekozen`. Dus ja, eigen schuld, maar ik heb er geen problemen mee. Echter is dit tijdelijk, ik heb mijn contract maar ik heb verlof opgenomen. We hebben deze keuze gemaakt nadat 1 van onze kinderen meerdere malen heel ernstig is geweest en bijna overleed. Daarna had hij veel toezicht nodig en kon niet naar het kdv. Als ik een gezond kindje gekregen had dan leefden we nu heel anders denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik bedoel dat we er geen problemen mee hebben omdat we goed kunnen budgetteren en van onszelf al bespaarderig en consuminderig zijn. Al creatief waren met zuinig leven en al een kleine buffer achter de hand hadden. Dat is natuurlijk heel anders wanneer je in armoede leeft terwijl je niet anders wil. Ik ben me er bewust van dat we deze keuze kunnen maken en dan sta je er wel anders in. alhoewel ik me nu toch wel begin af te vragen Is het voor ons wel een keuze geweest?, we moesten ook wel voor onze zoon..En hadden zelf een en ander te verwerken.

      Verwijderen
  4. Het is altijd lastig om 1 oordeel te vellen. Het kan pech zijn; baanverlies, onverwachts hoge kosten, ziekte. Maar ook financieel wanbeleid, niet nadenken of domme beslissingen. Met dat laatste heb ik wel veel moeite. Ik heb het vaak voorbij zien komen toen ik nog in de hypotheekbranche werkte. Mensen wilden meer-meer-meer terwijl ons advies juist minder was. En als het dan niet via weg A lukte, dan gingen ze via weg B. Met alle gevolgen van dien.

    Ik heb momenteel een vriendin in de bijstand. Ze heeft twee kinderen van 14+ en in mijn ogen doet ze nauwelijks iets om aan de bak te komen. Terwijl ze juist prima haar handen 'vrij' heeft om iets te ondernemen. Daar mag van mij best strenger naar gekeken worden. Ik heb alle drie de werkloze periodes maar kort thuisgezeten (enkele weken).

    Ikzelf heb het zowel als samenwonende als alleenstaande-met-kind nooit slecht gehad. Zeker toen ik aan het werk was kon ik prima rondkomen, boodschappen doen, op vakantie. In vijf jaar tijd ben ik middels reorganisatie drie keer mn baan verloren. Toen merkte ik wel dat de kleine buffer die ik had direct verdwenen was en dat het soms echt even puzzelen was. Armoede heb ik gelukkig nooit gekend. Ik heb een omgeving waar ik gelukkig ook nog op kan terugvallen mocht het nodig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het ook gekeken en vind het een interessant programma. Sommige oordelen even heel kort door de bocht, vragen niet verder of denken niet even verder na. Natuurlijk moet je die ww uitkering stop laten zetten, natuurlijk moet je het bedrag wat je wel ontvangt aan de kant zetten, want onterecht ontvangen bedragen moeten altijd weer terugbetaald worden. Maar he....vraag waarom ze het niet opzij hebben gezet en dan komen er wel verhalen naar boven waar je van schrikt en hun situatie met andere ogen gaat bekijken....Vanavond weer kijken, ben benieuwd!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb hem ook bekeken. Wat een verschillende verhalen allemaal!
    Ik vind wel dat sommigen snel een oordeel geven. Maar misschien lijkt dat ook wel omdat ze natuurlijk de hele dag filmen en je maar een hee klein stukje te zien krijgt.Er is veel schaamte rondom armoe. Dat is jammer. Iedereen kan in armoede tercht komen. Ik ken veel voorbeelden hiervan. Maar niemand heeft er voor gekozen om in armoede te leven. En het minste wat je kan doen is de mensen laten vertellen als ze het willen. En niet te oordelen en veroordelen. Daar kunen ze niets mee!
    Ik ga vanavond ook weer kijken.
    Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De heer met een prima baan. Moet nu even voor het programma een stad terug. En gaat warm water en koffie halen en een verlengkabel. Hoe zot wil je het? Denkt hij nu werkelijk dat minima altijd bij de buren kunnen leuren om het een of ander. Daar heb je dan nog net genoeg trots voor. Maar ja, hij werkt voor onze overheid en heeft zijn oordeel dus klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Na 3 afleveringen vind ik het vooral heel erg over-geregisseerd. Zowel de 'kandidaten' als de situaties waarmee ze geconfronteerd worden zijn extreem karikaturaal. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet als zodanig voorkomen, en ik kan me best voorstellen dat alles 'echt' is. Maar er lijkt gepland, geknipt en geplakt te zijn met als achterliggend idee dat meningen vooral gepolariseerd moeten worden. Bij zowel kandidaten als kijkers. Jammer, ik had het leuker gevonden als er meer aandacht was besteed aan een beetje nuance aanbrengen in het beeld dat men heeft van armoede.
    Maar wellicht komt dat nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het een bespottelijk programma, hoe durven ze dit uit te zenden. zo ver van de werkelijkheid. Wat nou het is de mensen hun eigen schuld, maken verkeerde keuzes. Snappen die twee yuppies niet dat er achter elke situaties een verhaal zit. Mensen kiezen er niet voor. Wat een slappe zak die Erik. Kan alleen denken vanuit zichzelf, ik niet, zal mij niet gebeuren. Kunnen ze het ervaren stoppen ze ermee, terug naar hun eigen on empathische leven en gedachten. Wat een respectloze lui.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mij opviel is erik één dag zonder elektriciteit en al een crimineel : l inbreken en stroom stelen .

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.