maandag 25 januari 2016

Dry January

Vorige week op mijn werk kwam Dry January ter sprake. Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord, maar mijn collega's wel. Weet jij wat het is?

Zoals de naam al doet vermoeden, je drinkt de hele maand januari geen alcohol. Er blijken nogal wat collega's te zijn die meedoen. Ze doen het allemaal als test om te kijken of ze zonder kunnen.

Ik hoef dat niet te testen, ik weet dat ik zonder kan. Toen ik er over nadacht, kwam ik tot de conclusie dat ook ik deze maand nog geen druppel alcohol gedronken had. Dat was niet mijn voornemen, maar het kwam toevallig zo uit. Geen feestje, borrel of etentje waarbij ik gedronken had!

Waar is Dry January  goed voor?
Volgens een onderzoek helpt het blijvend om gezonder met alcohol om te gaan.
Dat is alleen maar winst: minder ziektes veroorzaakt door alcohol, minder ongelukken en minder uitgaven aan drank. Want: een kopje thee kost aanzienlijk minder dan een borrel!

Had jij wel eens van Dry January gehoord?

12 opmerkingen:

  1. Nee nog nooit van gehoord. Dan wordt het bij mij een dry Februari. Niet dat ik veel drink maar na het lezen van het boek de voedselzandloper wil ik wel eens even helemaal zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee dat kende ik niet. Ik hoorde wel van een campagne voor ouderen om een maand niet te drinken.
    Zelf heb ik het niet nodig. Ik drink nauwelijks alcohol. Deze maand heb ik drie keer een glas champagne aangeboden gekregen (via etentje, werk en mbo open dag), maar geen een keer genomen. Ik lust wel een goed glas wijn maar heb er zelden behoefte aan, ben ook altijd de BOB. Mijn enige zonde is een glaasje raki als we op vakantie zijn in Griekenland.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee ik heb er ook nog nooit van gehoord.
    Voor mezelf weet ik dat ik prima zonder alcohol kan. Ik drink rode wijn. Zo'n glas of 3 per week. Ik geniet er erg van maar als ik het niet zou krijgen is het ook prima.
    3 glazen per week voor vrouwen levert wat gezondheidswinst op voor hart en bloedvaten maar meer dan 3 glazen per week levert al extra risico op voor slokdarm-, maag- en darmkanker. Ik probeer een gulden middenweg te bewandelen zoals bij alles in het leven.
    Zo'n maand is leuk, maar je hebt er meer aan om heel je leven verstandig met eten en drinken om te gaan denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier heb ik niet echt van gehoord. Ik weet wel dat er een paar jaar geleden een initiatief was om in november geen alcohol te drinken als voorbereiding op de feestdagen, Non Alcoholic November. En er zijn mensen die in de Vastentijd geen alcohol drinken, dus na Carnaval, vanaf Aswoensdag tot aan Pasen. Natuurlijk is het beter om altijd verstandig met eten en drinken om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar doe al jaren mee. Ik drink geen druppel. Zonde van m'n geld en een aanslag op mijn lichaam. Ik heb dan 3 dagen later nog extra pijn in m'n gewrichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoor dit voor het eerst. Ik ben zelf een matige drinker dus ik doe er niet aan mee. Ik drink een wijntjr wanneer ik daar zin in heb :).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoorde er laatst ook over, maar ik heb er niet aan meegedaan. Ik drink af en toe een glaasje, maar soms ook een maand niet... Dus niet echt nodig om daarin te minderen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer wat nieuws verzonnen. :) Het is de ene dag weer de zus of zo dag en de volgende maand weer zus en zo maand. Hebben mensen niks beters te doen met hun tijd? :D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik doe niet mee. Ik houd van een goed glas wijn of whiskey maar ben een matige drinker en hoef niet af te kicken van al te veel alcoholische versnaperingen tijdens de feestmaand december. Voor mij zie ik er dus de noodzaak niet van in.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nooit van gehoord. En voor mij ook niet super zinvol, want ik kan prima zonder drank. Ik denk dat ik meer maanden niet drink, dan dagen wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook nog nooit van gehoord. Wij drinken heel weinig alcohol. Af en toe eens een glas wijn of een biertje. Die zijn in een maand op één halve hand te tellen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik geniet af en toe van een glas wijn. Heerlijk!! Geen beperkingen hierin. Doordeweek of juist in het weekend. Een hele week of weken niet en dan weer een keer wel 5 glazen in een week. Voor mij geen probleem. Man drinkt helemaal niet. Zo lang ik er financieel niets voor hoef te laten, geniet ik ervan.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.