zondag 14 februari 2016

Een bankrekening: broodnodig!

Al weer bijna 8 jaar geleden, in mei 2008, schreef ik het volgende:
Het hebben van een bankrekening en internetbankieren zijn niet zo gewoon als je zou denken. Volgens een studie van de Europese commissie heeft 1 op de 5 volwassen West-Europeanen geen bankrekening. Daarnaast hebben in de 15 oude EU (Europese Unie) -landen 3 op de 10 volwassenen geen spaarrekening. In midden Europa heeft meer dan de helft van de volwassenen geen spaarrekening. Ook heeft daar bijna 75% van de volwassenen geen toegang tot mogelijkheden tot het lenen van geld.
Ik had niet gedacht dat er zoveel mensen in onze moderne wereld geen bank- of spaarrekening hebben, zoiets had ik verwacht van landen in Afrika, of Zuid-Amerika. Maar in West- en Midden Europa? En ik maar denken dat mijn 84-jarige moeder heel erg achterloopt omdat ze niet internetbankiert.
Als je niet via de bank kunt lenen, kun je natuurlijk nog steeds wel lenen, maar dan op ouderwetse manieren, via een woekeraar bijvoorbeeld. Dus het betekent niet dat mensen zonder bankrekening geen schulden hebben.

Mijn moeder is inmiddels overleden, haar bankrekeningen zijn al lang opgeheven, nu ken ik wéér minder mensen die niet internetbankieren.
Ik ben benieuwd of het percentage West-Europeanen met bankrekening  al weer wat hoger is geworden.

Onlangs was koningin Máxima in Pakistan, ze was daar in het functie als speciale pleitbezorger van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. In Pakistan heeft maar 11% van de bevolking een bankrekening! Het streven is dat in het jaar 2020 vijftig % van de inwoners een bankrekening heeft. Dat is is veel vergeleken bij nu.
zo'n spaarpot had ik ook, maar dan in blauw en een metalen plaatje met de plaatsnaam: Drachten
Ik heb altijd een bankrekening gehad, eerst een spaarrekening met een spaarbankboekje en een spaarpot, later een echte bankrekening. En natuurlijk hadden ook mijn ouders en grootouders bankrekeningen. 
Ik kan me niet voorstellen geen bankrekening te hebben. Ik mag dan wel eens mopperen over lage spaarrentes, en ja, in de bankenwereld is heel veel mis, lees Joris Luyendijk er maar op na, maar een leven zonder bankrekening is in mijn wereld onbestaanbaar.

16 opmerkingen:

  1. Het lijkt me vooral bijna onmogelijk om geen bankrekening te hebben. Hoe betaal je dan de energierekening bijvoorbeeld? Alles in envelopjes langsbrengen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.s. wat betreft internetbankieren: mijn net 60 geworden schoonzus doet dat ook niet. Vind ze te moeilijk en "eng"

      Verwijderen
  2. In Nederand is het inderdaad onmogelijk om geen bsnkrekening te hebben maar hier in Servie is het pas sinds vorig jaar dat electra, vuil en water per post of per bank betaald moet worden. Iedere maand kwamen ze die aan de deur incasseren. Mijn schoondochter is gemeentebode en die betaald nog 2x in de maand pensioenen uit aan oude mensen die geen bankrekening hebben en dat zijn er nog aardig wat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me nog herinneren dat mijn vader zijn loon in een loonzakje, met een loonstrookje, kreeg. Of dit een maandloon of een weekloon was, dat weet ik niet. In januari 1962 verhuisden we naar Drachten, toen ontving hij niet meer contant zijn loon. Ik denk dat heel veel betalingen vóór 1962 ook nog contant verricht werden. Ik herinner mij de verzekeringsman die aan de deur zijn geld op kwam halen en uiteraard werden de aangeleverde kolen voor de kolenkachel ook contant betaald.

      Verwijderen
    2. Bijkomend voordeel, Toen sprak je elkaar nog eens! Als je het in dat licht ziet is de wereld zo groot geworden, maar ook juist zo klein. Alles gebeurt op afstand..

      Verwijderen
    3. ik vergat nog te vermelden dat de eerst dichtsbijzijnde bank(omaat) 25 km verderop is. Hier moet je dus altijd geld in huis heben

      Verwijderen
    4. Cisca, kun je wel met pin betalen?

      Verwijderen
    5. ja, je kan wel met de pin betalen, maar je moet je pincode opnoemen en dan toets de cassierre het in. Daarom pinnen wij niet in Servie. In Kroatie en Bosnie is het beter geregeld. Ik spreek niet over heel Servie , alleen bij ons in SREM is het behelpen

      Verwijderen
  3. Zo'n potje heb ik ook! Rood, maar met een ander plaatje erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ..geen bankrekening maar een Brabantia-spaartrommel. Toen mijn oudste zus in 1964 ging trouwen kreeg ze zo'n emaille spaartrommel cadeau! Stond trouwens op haar verlanglijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n trommel hebben mijn ouders nooit gehad. Volgens mij gebruikten ze hergebruikte envelopjes in hun geldkist. In die geldkist bewaarden ze ook verzekeringspolissen.

      Verwijderen
  5. Zulke spaarpotjes hadden wij thuis ook, alleen dan van de R.abobank. Leuk om weer eens te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toen wij ons huis in Ierland kochten, moesten we echt jarenlang naar het kantoor van de energieleverancier om af te rekenen. In IERLAND dus!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op mijn 17 heb ik een half jaar gewerkt en kreeg mijn loon in zo'n bruine enveloppe.Onvoorstelbaar nu

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat ik eerste rekening opende toen ik 16 was en ging werken.
    Dat was bij de zgn Gemeente Giro, de rekening zelf heb ik nog steeds en is nu onderdeel van de ING.

    Mijn ouders hadden hum dagafschriften nog steeds in een map van de Gemeente Giro kwam ik achter nu ik hun huis aan het uitruimen ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er zijn misschien in de telling ook heel veel mensen meegenomen die geen eigen rekening kunnen onderhouden (handicap, leeftijd). Hier zullen die mensen wel een rekening op eigen naam hebben die door een ander wordt beheerd, maar ik kan me voorstellen dat in veel landen in Europa dit nog heel anders toegaat.

    Ik heb nog net meegemaakt (jaren tachtig) dat ik mijn eerste weeklonen contant kon ophalen bij het uitzendbureau. Voor je eerste werkervaring was dat best leuk, en je sprak allerlei andere mensen gezellig samen in de rij staan op vrijdag. Het werd al heel snel afgeschaft, overval gevaar was te groot.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.