donderdag 14 april 2016

Een heerlijke linzensoep

Het is nog steeds het internationale jaar van de peulvrucht, daarom nog weer een lekker recept!
Al weer een tijdje geleden had ik kort achter elkaar 2x 900 gram linzen gekocht en daar was nog veel van over: tijd voor een soepje.
Waarom soep?
Ik vind "kale" linzen niet bijzonder lekker, maar in een zelfgemaakte soep vind ik ze heerlijk.

Wat ging er in?
300 gram linzen
2 middelgrote winterwortelen, in blokjes
fijngesneden witte kool, ca. 250 gram
2 grote uien, gesnipperd
2 grote aardappelen, in blokjes
2 gedroogde rode pepers (heet!)
gemalen komijn
2 bouillonblokjes naar keuze
                    na het koken toevoegen:
een pak gezeefde tomaten
een scheut (olijf)olie
per portie een eetlepel fijngesneden peterselie
eventueel crème fraîche

Kook alles in voldoende water. Een half uur à 3 kwartier moet voldoende zijn.
Als de soep gaar is, zet je er een staafmixer op, maar niet te lang, het moet niet één gladde massa worden. Er moeten nog stukjes, linzen, kool, ui en wortel zichtbaar zijn.
Doe er dan het pak gezeefde tomaten en een scheut olijfolie bij en warm nog even door.
Opdienen met de peterselie en eventueel wat crème fraîche.
Bovenstaande hoeveelheden zijn voldoende voor 3 à 4 personen.

4 opmerkingen:

  1. Oh ja lekker, je brengt me op een idee voor vanavond!

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt weer heerlijk, dankjewel voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kook linzen en bonen in een grote portie en vries ze in kleinere porties in. Gisteren nog linzen door de komkommersalade gedaan en een behoorlijk deel bij de champignons, samen met wat zongedroogde tomaatjes, als vleesvervanger, zeg maar. Heerlijk!! Ook maak ik vaak soep van peulvruchten waar ik dagelijks een kom soep van eet tussen de middag. Door de pastasaus verwerkt en door de groentemix bij de wraps zijn peulvruchten ook lekker en makkelijk te verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb van bovenstaande soep 2x gegeten en 2 porties van 1 liter ingevroren. Ontdooien van zo'n hoeveelheid soep kost wel enige tijd.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.