vrijdag 20 mei 2016

Een goede basis voor beoordeling!

Binnenkort heb ik weer een beoordelingsgesprek. Op mijn werk moet je doelen halen en je moet anderen vragen om feedback over deze doelen. Ik heb 9 mensen bevraagd. Deze feedback heb ik kort geleden binnen gekregen en iedereen is heel positief en ik moet zeggen, dat is heel leuk om te horen!

Wat allemaal?
Je bent altijd zeer correct in je mail. 

De voorbereiding van de vergaderingen doe je prima. 
Daarnaast ben je proactief in het oplossen van situaties of problemen. Zodra je iets signaleert trek je aan de bel. 

Je weet veel, houdt veel in de gaten en regelt ook ontzettend veel voor ons.   


Al met al ben ik erg blij met je grote kennis en kunde wat betreft onze werksoort en de systemen. Daar heb ik veel bewondering voor!


Je staat altijd open vragen en je bent altijd bereid te zoeken naar een oplossing.
Je bent altijd bereid om iedereen te helpen bij onduidelijkheden of bij het herstellen van stappen in een ict-programma en denkt proactief mee op dit gebied. 

Je weet veel over de systemen waar wij mee werken. Je bent een collega die in mijn ogen altijd vrolijk en vriendelijk is en weet hoe met mensen om te gaan,  altijd op een correcte manier. Je bent een toegankelijke hardwerkende collega.

Ik vind het altijd fijn dat je niet alleen ‘doet’, maar ook even ‘denkt’ en zo dus fouten e.d. opspoort.

tot zover de feedback

Je kunt bij de beoordeling een onvoldoende, een goed of een uitstekend krijgen. Aangezien mijn baas de feedback van het team altijd zeer serieus neemt, zal ze deze opmerkingen zeker meenemen in haar beoordeling en mij een "goed" geven. Een uitstekend bestaat in haar ogen niet, dan moet je een supermens zijn en dat ben ik niet. Ik ken ook niemand die dat wel is.

Volgens de regels moet je aan het volgende voldoen om een uitstekend te krijgen:

Een uitstekende beoordeling is van toepassing als alle afspraken en/of extra resultaten zijn behaald en meerdere boven verwachting zijn behaald. Dit uit zich, naast uitstekende vakinhoudelijke prestaties, in het bijzonder in attitude en gedragsaspecten. De medewerker spant zich voortdurend extra in voor de organisatie, kijkt verder dan zijn eigen werk en is een voorbeeld en stimulans voor anderen.

Een uitstekend zou een bonus betekenen, maar daar ga ik zeker niet van uit. Ik zou dan de allereerste zijn in 12 jaar en zeker 300 beoordelingen van medewerkers die dat zou meemaken.
Meerdere resultaten zouden boven verwachting moeten zijn behaald en ik zou me voortdurend extra moeten inspannen. Als ik tussen de regels door lees, betekent het dat ik naast de 24 uur die ik werk, ook nog eens minstens 20 uur in mijn vrije tijd zou moeten investeren om al die extra's te leveren.
Het maakt me ook niet uit dat ik niet een uitstekend krijg, dat zou wel zo zijn als mijn baas anders was en ze al diverse keren een uitstekend had gegeven. Dan had ik het misschien wel eens tijd gevonden om mij ook een uitstekend te geven.
Voor nu ben ik heel tevreden met een "goed".

4 opmerkingen:

  1. Een uitstekend mocht niet meer gegeven worden in het bedrijf waar ik werkte. Immers een uitstekend kost geld.
    Een manager die een medewerker een verhoging van inkomen wilde geven, op grond van meerdere dingen, zoals beoordeling en na zoveel jaar op eind van de schaal had de medewerker er ook recht op,, deze manager werd terug gefloten door HR. Vroeger mocht dat. Meer winst voor de aandeelhouders was belangrijker.
    Het is nu iets verbeterd, maar zo leuk en mensvriendelijk als eerst wordt het nooit meer.

    Gefeliciteerd met je uitstekende beoordeling, wederom. Misschien heeft het deeltijd werken een goede invloed op je werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mijn bedrijf is er ook zeker een financiële overweging om geen uitstekend te geven.
      Ik krijg al jaren geen salarisverhoging meer, omdat ik aan het eind van mijn salarisschaal zit. In het begin was dat wel zo, toen ging ik ieder jaar een periodiek omhoog.
      Mijn salaris heeft daarom jarenlang stil gestaan.
      Gelukkig voorziet mijn CAO sinds ruim een jaar wel weer in een verhoging met 1 of soms een paar procenten.

      Verwijderen
  2. Ik ben in 1970 begonnen als docent biologie in het middelbaar onderwijs en in 1980 naar de leraren opleiding gegaan en later naar een andere afdeling van het HBO. De eerste 25 jaar van mijn beroepsleven waren totaal anders als het nu is. Het management was faciliterend voor de docenten. Het onderwijs was goedkoper en toch was er meer geld. Het hele managementcircus heeft veel kapot gemaakt. Managers die zich bemoeiden met je vakinhoud en niet voor de randvoorwaarden als een goedprakticumlokaal zorgden etc. Ik ben blij dat ik nog een andere tijd heb meegemaakt.
    Gefeliciteerd met je beoordeling

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prettig,die beoordeling. Maar welke beoordeling zou je baas hebben? Ik had ooit functioneringsgesprekken met een direkteur,die er zelf een zootje van maakte. Het was moeilijk,om dan niet te glimlachen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.