woensdag 18 mei 2016

Eerder pensioen of omscholing voor mensen die lichamelijk zwaar werk doen

Morgen promoveert wetenschapper Bastian Ravesteijn op een onderzoek naar de gezondheidsverschillen tussen arm en rijk. Deze wetenschapper is gezondheidseconoom.  Hij heeft gekeken naar de gezondheidseffecten van lichamelijk zwaar werk. Het onderzoek is gebaseerd op onderzoeken in Nederland en Duitsland, waarbij mensen 29 jaar lang geobserveerd zijn. Een langdurige studie dus.
Conclusie: van fysiek zwaar werk word je sneller oud en ga je eerder dood. Als je tot je pensioen zwaar werk doet, dan scheelt dat in vergelijking met mensen die lichamelijk licht werk doen 16 maanden.
Als je weinig controle hebt over je werk, scheelt het een half jaar. Top vijf van beroepen waar je weinig controle hebt: lopende bandmedewerker, bediener van machines in chemische fabrieken, metselaar, postsorteerder en kassamedewerker.
Ravesteijn noemt als lichamelijk zwaar werk: metselaar, timmerman, postsorteerder, bakker en  verpleger.
Vooral na het vijftigste levensjaar wordt de gezondheidsschade groot. Ravesteijn stelt als oplossing voor om mensen met zwaar lichamelijk werk na hun vijftigste om te laten scholen.
Volkskrantjournalist ziet voor deze beroepsgroepen wel wat in vervroegd pensioen. 

Bron: Erasmusuniversiteit, Volkskrant en nu.nl 

Mijn opa was timmerman en zijn zoon, mijn oom, was metselaar. Ze hadden allebei forse gezondheidsklachten, ook omdat ze beide een heupafwijking hadden. In feite waren ze rond hun 50e lichamelijk finaal versleten. Mijn opa kreeg een nieuwe heup, een unicum in die tijd en werd daarna afgekeurd voor werken in de bouw. WAO was er nog niet, hij kreeg een soort invalidengeld, maar dat was zeker geen vetpot. Mijn oom kon een baan krijgen als leraar metselen en later ook als leraar timmeren. Hij moest heel hard aan de slag om zijn onderwijsbevoegdheden te halen, maar heeft zichzelf als het ware omgeschoold. Hij werd 88,5 jaar, niet slecht voor iemand die zeker 35 jaar lang zwaar lichamelijk werk deed.

Ik ben er zeker voor dat mensen zich kunnen omscholen. Als je jong en sterk bent, dan kun je je werk nog wel aan, maar naarmate je ouder wordt, dan gaan de jaren tellen, zoals dat zo mooi heet.
Voor deze omscholing om mensen gezond oud te laten worden, moet dan wel geld zijn!
Verplicht in een stoffig kantoortje zitten voor mensen die gewend zijn om altijd buiten te werken lijkt me niet heel aanlokkelijk. Misschien moet er dan eens gekeken worden naar aantrekkelijke omscholingstrajecten die met het vroegere werk verband houden.

3 opmerkingen:

  1. Als omscholing mogelijk is, zeker doen maar ik ken nogal wat mensen die met pijn en moeite de lagere school hebben gehaald en blij zijn met werk als straatmaker oid, hoe moeten zulke mensen ooit omgeschoold worden.
    Daar wordt m.i. veel te weinig rekening mee gehouden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aan de ene kant natuurlijk goed de jaren tellen zeker mee maar aan de ander kant zie ik mijn man niet gauw ander werk doen. Hij is 51 en heeft een zwaar beroep. Werkt in de machine industrie en dan als monteur in de buitendienst. Zwaar ja! Maar hij vind het ook erg leuk werk. Mij lijkt het meer iets om tzt minder te kunnen werken aan aantal dagen in de week dan om te scholen. Kantoorbaan of ander licht lichamelijk werk ligt ook niet voor het oprapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook voor omscholing, maar zoals kniepertje denk ik ook dat dat heel moeilijk wordt voor bepaalde groepen. Toch ben ik blij verrast dat hier zeker wel over na wordt gedacht over hoe verder na je vijftigste en een zwaar lichamelijk beroep hebt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.