woensdag 28 september 2016

Véél duurdere zorg - en ook: veel geld uitgeven (4)

Eigenlijk was ik er min of meer van uit gegaan dat ik volgend jaar even veel geld zou betalen voor de zorgverzekering, of hooguit een klein beetje meer.
Dom, dom, dom, dat blijkt wel weer, want de DSW heeft aangekondigd dat ze er bijna 10 euro per maand bij doen. Dat is 10%.
Tsja, dat valt tegen. Ik had verwacht met 1400 volgend jaar klaar te zijn, maar dat loopt anders.
Ik ben bij de zorgverzekeraar DSW. Ik kan ervan uitgaan dat de premie voor de basisverzekering €108,- per maand wordt. In het afgelopen jaar betaalde ik voor de aanvullende verzekering €19,75 per maand. In 2015 was de aanvullende verzekering €18,75. Als ik die lijn doortrek, dan neem ik aan dat ik tenminste €20,75 voor de aanvullende verzekering moet betalen. €128,65 x 12 = €1545,-
Afgelopen jaar kreeg ik 2% korting als ik de hele jaarpremie in één keer betaalde. Wie krijgt er tegenwoordig nog zo veel rente? Dus dat ga ik weer doen. Dat scheelt €30,90.

Weet je nog dat ik een week geleden over de te verwachten koopkrachtstijging schreef? Ik verwachtte er 14 euro per maand op vooruit te gaan. Trek daar de verhoogde zorgkosten af en ik houd nog geen 4 euro over.  Ik was al bang dat het tegen zou vallen!

Dit is dan tegelijkertijd mijn 4e bericht over veel geld uitgeven en investeren. Dit keer investeren in de zorg. Over ruim 3 maanden gaat er tenminste 1515 euro richting de zorgverzekering.
Of ik bij DSW blijf, dat weet ik nog niet 100% zeker, maar ik denk het wel.

Ik denk de komende maanden minstens €15.250 in totaal uit te geven, verdeeld over een aantal grote uitgaven.
bericht 1 ging over de tuin,
bericht 2 ging over de verminderde buffer,
bericht 3 ging over de CV ketel,
bericht 4 ging over de zorgverzekering

Alle uitgaven op een rijtje:

tuin       2.580,00
cv      1.600,00
zorg 1.515,00
totaal 5.695,00

12 opmerkingen:

  1. Maar krijg je dat dan niet terug via de zorgtoeslag? Dat is wat ik steeds hoor in het nieuws. Dan denk ik: waarom mekkeren? Of zie ik het verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een aantal jaren geleden is er bezuinigd op zorgtoeslag. Begin 2013 kreeg ik in dezelfde loonschaal nog 40 euro toeslag per maand, inmiddels helemaal niets meer. Het is niet zo dat ik promotie gemaakt heb. Ik zit ongeveer 10.000,- bruto beneden modaal.

      Verwijderen
    2. Ik heb een proefberekening gedaan. Ik krijg geen zorgtoeslag omdat mijn verzamelinkomen hoger is dan €26.316,- in 2015. Ik zit er niet zo veel boven, maar wel wat.

      Verwijderen
    3. Poeh! Ik heb me er nooit zo in verdiept, omdat het voor mij niet van toepassing is (we zijn gemoedsbezwaard). Echt volksverlakkerij dus van de dames en heren politici om met die teruggave via de zorgtoeslag te schermen, als zelfs Jan Modaal daar niet eens van profiteert!
      Dankjewel voor je uitleg.

      Verwijderen
    4. In de Volkskrant stond dat je met een inkomen tot €34.000 bruto per jaar zorgtoeslag krijgt, dus ik dacht hé ik loop zorgtoeslag mis! Vandaar de proefberekening, maar de Volkskrant zit er ruim 7000 euro per jaar naast.

      Verwijderen
  2. @Teunie, als je net boven de grens voor de zorgtoeslag verdient krijg je niets gecompenseerd. Veel mensen krijgen helemaal geen zorgtoeslag terwijl ze echt geen kapitalen verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hoeft inderdaad geen kapitalen te verdienen om geen zorgtoeslag te krijgen maar je hebt dan wel een redelijk goed inkomen (ik heb nog nooit zorgtoeslag gehad).
    DSW is ook mijn zorgverzekeraar en m.i. een van de beste. De openheid, het salaris van de directeur, het reclamebudget hebben mij tot deze keuze gebracht.
    @Teunie: wist je werkelijk niet dat de zorgtoeslag inkomens-afhankelijk is? Zelfs in
    christelijk kranten heb ik het wel gelezen!

    @

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat je een redelijk goed inkomen hebt als je geen zorgtoeslag ontvangt klopt, maar daar gaat het niet om. Het punt was dat mensen zonder zorgtoeslag niet gecompenseerd worden, of ze nu ruim boven de grens verdienen of net boven de grens. Ik spreek daar verder geen waardeoordeel over uit, maar het is wel een feit. Er wordt door politici erg makkelijk gezegd dat het allemaal gecompenseerd wordt middels de zorgtoeslag maar voor mij en veel anderen is dat helemaal niet van toepassing terwijl het toch de koopkracht flink beïnvloedt.

      Verwijderen
    2. Je hebt gelijk Wilma. Ik moet zeggen dat ik dergelijke toezeggingen van politici nooit geloof voordat ik het bewijs gezien/gehoord heb! Cynisch geworden door de jaren heen.

      Verwijderen
  4. Dat wordt bij ons een verhoging maal drie. Verder gingen we er drie euro oo vooruit, dus de stand is tot zover -27 euro per maand. Gelukkig hoeven wij er niet wakker van te liggen, maar ik kan me voorstellen dat dat voor veel mensen wel zo is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm, ik zou er ongeveer 13 euro per maand op achteruit gaan en met de premieverhoging van de zorgverzekering er bij opgeteld wordt dat dus 23 euro. Dat wordt dan toch maar de aanvullende verzekering eruit gooien. Misschien valt er nog wat te bezuinigen of vind ik nog een aftrekpost. Al zij die laatste er ook steeds minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij betalen nu voor 4 personen basisverzekering plus aanvullende verzekering bij het IZA 540,24 per maand. Onze oudste betaalt haar deel zelf dus van haar krijgen we terug. Per persoon zijn we dus 135,06 kwijt. Als daar 10% bij komt wordt het 148,57 per persoon, dus 1782,79 op jaarbasis. Tel daar bij op wat we verder nog aan zorgkosten afdragen zoals het eigen risico van 385,- pp dan komen we al aan minimaal 2132 per persoon per jaar. En dan hebben we het nog niet over zaken die niet worden vergoed en chronische ziekten. wij hebben dan wel het geluk dat we voldoende inkomen hebben om het te betalen. We krijgen geen toeslagen en we sparen elke maand voor de eigen bijdrage en ander medische kosten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.