zaterdag 10 december 2016

Geld maakt niet gelukkiger


Een enquête  onder 1800 winnaars van €10.000 of meer van de postcodeloterij wijst uit: geld maakt niet gelukkiger.
70% voelt zich net als daarvoor, niet gelukkiger dan voor de prijs. Soms levert het geld wel nieuwe zorgen op, omdat de omgeving dingen van de winnaars verwacht.
Het overgrote deel koopt geen nieuwe auto en geeft niet meer uit aan vakanties en gaat bijna niemand vaker uit eten. Ook van een extra rondje in de kroeg is geen sprake.
Een enkeling geeft veel geld uit, maar dat ligt aan de omstandigheden, dan heeft een winnaar bijvoorbeeld niet lang meer te leven.
Er wordt blijkbaar bepaald geen feest gevierd met al het gewonnen geld, er wordt op de oude voet doorgeleefd en gewerkt.  Mijn conclusie: we zijn als Nederlanders toch wel verrekte zunig.

Omgekeerd denk ik, dat als je geen geld hebt en je hebt alleen maar schulden die je op je nek zitten, dan ben je waarschijnlijk zeker ongelukkiger door stress, machteloosheid. Dan heb je het gevoel in een diepe put te zitten waar je zonder hulp bijna niet meer uit kunt komen. Dan zou een prijs van  100.000 euro waarschijnlijk wel heel veel geluk brengen!  Maar ook dan heb je hulp en begeleiding nodig, want het inkomen zal niet groter worden en als er niet verstandig met geld omgesprongen wordt, dan is ook dan de kans op nieuwe financiële problemen aanwezig.

Ik denk dat ik niet echt gelukkiger zou worden van heel veel geld er bij. Waarschijnlijk zou ik wel flink wat uitgeven, het leven is maar kort, dus waarom niet? Om maar wat te noemen: lekker uit eten, huis wat verbeteren, een leuke vakantie, een elektrische fiets.
Over twee jaar krijg ik AOW, of ik zou stoppen met werken, gesteld dat ik een mooie prijs zou winnen, dat zou ik op dit moment niet weten.
Overigens is het winnen van een loterij helemaal niet aan de orde, want ik speel in geen enkele loterij mee.
Wat denk jij, zou jij gelukkiger worden van het winnen van 10.000 euro of meer?

28 opmerkingen:

  1. Met € 10.000,- of meer zou ik blij zijn. Ik zou de rest van mijn studieschuld in een keer aflossen, en ik zou een leuke reis gaan maken. Verder zou ik de rest zo lang op de bank zetten en gewoon blijven werken.

    Voor mensen met problematische schulden zou € 100.000,- heel mooi zijn, maar mensen moeten niet uit wanhoop loten gaan kopen. En mensen die in de schuldsanering zijn, moeten alle loterijen opzeggen. Hooguit kunnen ze dan van hun weekgeld nog een los lot kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ligt aan de hoogte denk ik. Als het hoog genoeg is om van passief inkomen te leven, dan zou ik stoppen met werken denk ik, of in ieder geval veel minder.
    Als het minder is zou ik de hypotheek stapsgewijs aflossen en verder investeren.
    En vooruit ook nog wel wat leuks met een deel doen..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Of ik er zo veel gelukkiger van zou worden weet ik niet. Het lijkt me wel heerlijk om ons huis op te knappen bijvoorbeeld. Of om onze 16 jaar oude auto te vervangen. Loten koop ik een paar keer per jaar, gewoon voor de lol. Schulden hebben we niet, dus dan 'mag' dat :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk niet dat wij Nederlanders "verrekte zuunig" zijn, maar "verrekte tevreden en gelukkig met ons leven".
    Daar mogen we wel eens wat vaker bij stilstaan.
    Zelf zou ik bij het winnen van een grote prijs laten uitrekenen of mijn man eerder zou kunnen stoppen met werken. De laatste loodjes wegen erg zwaar.
    Verder is ons leven prima en verlangen we niet naar meer luxe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het dat inderdaad wel, dat Nederlanders over het algemeen heel tevreden zijn met hun leven en met hun verdiensten. We leven in een fijn land en we zijn erg welvarend in vergelijking met veel andere landen in de wereld.

      Verwijderen
  5. Geld lost geen problemen op, maar ik ben heel arm geweest en had toen 3 banen. Dan is vrijheid van zorg over dagelijkse uitgaven een Utopia. Nu (jaren later) ben ik financieel stabiel. Maar ook voorzichtig. Als ik in eenmaal 10.000 € zou ontvangen zou ik het gebruiken om mijn hypotheek verder af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geld maakt vooral gelukkig als je er wezenlijk te weinig van hebt. Of die 10.000 dan voldoende is om daar op langere termijn een verschil in te maken vraag ik me af.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pecunia, mensen in de schuldsanering zijn het gewonnen geld sowieso kwijt dat gaat direkt naar de pot voor de aflossing van die schulden. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat ze eerder uit de schulden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik een grote geldprijs zou winnen, ik zou het gelijk in de hypotheek stoppen. Zit sinds kort thuis en als je dan een afgelost huis hebt, zou de zorg om een baan wat minder zijn. En tuurlijk zou ik een aantal dingen die nu wensen zijn kopen. Maar daarna gewoon weer back to normal life.. en ja ik zou niet meer op zoek gaan naar een baan en lekker thuis voor de kids zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou een groot stuk aan de kinderen schenken. Ik dacht voorheen altijd dat ik er gelukkig van zou worden, omdat ik dan de hypotheek ermee zou kunnen aflossen, voor een deel. Nu we dat op eigen kracht naar bijna nul hebben gebracht, is dat geluk (en trots) al aanwezig. Verder heb ik alles wat ik wens. En ik wens niet zoveel. Heb ook nooit mee gedaan aan loterijen en hield dus geld over voor aflossingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het lijkt me vooral erg makkelijk om wat te winnen, en het zal rust geven omdat de verbouwingsstress vermindert. Nu is het een 5 jarenplan en dan zou het in 1 jaar kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zou een mooie nieuwe badkamer kopen en daar heerlijk van genieten. Geluk zit ook in genieten van het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. geluk is iets wat met wat je meereist heel de dag, het zit niet in geld of spullen, wel kunnen je gedachten het van je overnemen en ervoor zorgen dat je even geen geluk ervaart. wat kon ik gelukkig zijn met mijn eerste oude fiets. Wat kon ik jaren er na gelukkig zijn met mijn eerste gloednieuwe fiets. Kennelijk zat het geluk niet in die fiets, maar in mezelf... Als je nu in de schuldsanering zit en met ton schuld op de bankrekening... geluk zit niet in je bankrekening of hier nu 100000+ of 100000- op staat. Ben je ongelukkig, ga geven... geef een complimentje --- geef een glimlach... hou de deur voor iemand open... veeg het straatje van de buren.. , na het geven komt vanzelf het ontvangen..... so sweat

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik denk dat je eigenlijk beter een 'kleine' grote prijs (10.000 - 100.000 euro) kunt winnen dan een miljoen of meer. Met zo'n bedrag zou het bij mij 'gewoon' in de hypotheekaflossing of een extra pensioenvoorziening worden gestopt. Win je een miljoen of meer, dan staat ineens alles op zijn kop en lijkt het me ook heel ingewikkeld worden met vrienden en familie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het wel mee eens. Ik zou echt niet blij worden van een enorme prijs. Dat levert toch ook enorm veel stress op en weer andere zorgen.

      Verwijderen
  14. Nou, ik wel! Het zou het allemaal een stuk gemakkelijker maken. En dat komt mijn geluksgevoel zeker ten goede.
    Met een ton kan ik een huis kopen. Zou fantastisch zijn. Woongenot is voor mij op dit moment heel belangrijk. En je leert pas echt iets waarderen als je ook het tegenovergestelde ervaren hebt.
    Maar met 10.000 is dat nog niet echt het geval, vanaf 100.000 zou het me echt gelukkiger maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het huis opknappen en onze zestien jaar oude auto vervangen. Dat zou ik doen als ik geld zou winnen. Een hypotheek of andere schulden hebben we niet. Als er nog geld over is dan zette ik het gewoon op mijn spaarrekening.
    Maar een miljoen of zelfs meer winnen lijkt me knap ingewikkeld. Delen met familie en vrienden en veel aan goede doelen schenken denk ik. Jaloezie in de familie om geld lijkt me verschrikkelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zou met een grote geldprijs meteen op wereldreis gaan. Het zou me dus helpen om mijn droom te verwezenlijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Met mn bankhanghoofd op TV voor 10.000, nee bedankt zeg ;-).
    Wij doen niet meer mee aan loterijen, je kunt beter zelf sparen denken wij.
    Ik verdien of bespaar het ook liever zelf, dan nog kan ik er meer van genieten.
    Wat ik met 10.000 of meer zou doen?
    Mensen inhuren zodat mijn man de verbouwing van ons nieuwe huis niet zelf hoeft te doen en een elektrische rolstoel voor uitjes kopen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wij doen niet mee aan loterijen. Zou ik gelukkiger worden? Nee, dat denk ik niet. Als ik 100 000€ zou winnen zou ik het in een paar delen verdelen: 1 deel voor verdere aflossing van onze hypotheek, 1 deel voor een grote reis met het gezin, 1 deel voor verdere investeringen... En natuurlijk zouden we een paar keer goed gaan eten ook! Je leeft maar 1x he :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Persoonlijk zou ik er wel blij van worden.
    Het zou momenteel dingen makkelijker maken en uitsluitend daarom zou ik willen winnen.
    Maar ja dan zou ik eerst mee moeten doen en dat ga ik dus niet meer doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik denk dat ik zeker gelukkiger zou worden als ik een dikke prijs in de loterij zou winnen. Hoewel ik geld genoeg heb om zelf comfortabel en m.i. royaal van kan leven zou ik graag wat meer geld aan bepaalde mensen en doelen willen geven o.a. aan mijn kinderen, aan mijn broertje, aan Wieke Biesheuvel, die fantastische dingen doet in Afrika, de nierstichting, Liliane-fonds, vluchtelingenwerk etc. En natuurlijk zou ik de rest van onze hypotheek aflossen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De kans dat ik een geldbedrag win is 0, ik doe niet (meer) mee aan loterijen. Dit bespaart me vooralsnog elke maand geld.
    Zou ik wel winnen dan zou ik afhankelijk van het bedrag aflossen op de hypotheek. Daarmee zullen mijn maandlasten lager worden en kan ik minder gaan werken. Daar zou ik wel gelukkigere van worden denk ik. Niet dat ik vervelend werk heb maar er zou dan wat meer balans ontstaan tussen privé en werk.
    Oh ja, en wekelijks wat hulp in de huishouding inhuren.
    Of ik daar echt gelukkiger van zou worden, denk het wel, maar zou het eerst moeten ondervinden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik doe ook aan geen enkele loterij mee en het geld en de momenten van teleurstelling dat ik daarmee heb uitgespaard, maakt me gelukkiger. Ik denk wel dat ik heel blij zou worden van een geldprijs waarmee ik mijn hypotheek zou kunnen afbetalen. En daarna gaat het leven weer gewoon verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. De kans dat ik die geldprijs win is nihil, want ook ik doe aan geen enkele loterij mee. Maar ik zou er wel heel blij mee zijn en in een keer mijn hypotheek afbetalen. Daarna gaat het leven weer gewoon verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik doe niet mee aan loterijen. Soms een keertje 'jantje beton' voor de kinderen. Maar ook dit jaar niks gewonnen ;)
    Ik zou met 10.000€ al heel blij zijn, maar me niet per se gelukkiger maken. Ons doel voor keuken/auto komt dan iets dichterbij en dat is wel fijn. Erg eigenlijk he?
    Met 100.000€ zou ik wel gelukkiger zijn denk ik. Dan kan ik hard aflossen (50.000€ ofzo) andere auto en keuken zijn binnen handbereik (nu een 3 jarenplan) & ik kan iemand een pensioen cadeau doen. Dat zou me heel blij maken ja!
    Minder werken is dan helaas nog niet aan de orde voor mijn man. Ik wil graag 2 dagen blijven werken, net als nu.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.