donderdag 30 maart 2017

De oude kapucijners, oftewel: wat doe je met de THT datum?

Vanochtend berichtte ik over de oude pot jonge kapucijners die ik in de voorraadkast vond.
Vanavond heb ik er een maaltijd van gemaakt en het smaakte prima!
Vooropgesteld: ik ben niet een grote liefhebber van peulvruchten. Daarom stond die pot ook al jaren in mijn voorraadkast. Ik had er nooit zin in.
Hoe deed ik het nu? Ik bakte 75 gram spek, zelf in dobbelsteentjes gesneden, drie middelgrote kleingesneden uien en 2 gesnipperde appels. Die appels die lagen al een hele tijd in de groentelade. Ze zagen er niet zo erg lekker uit, groen en geen mooie blosjes, vandaar dat ze er nog lagen. Bij de rode kool prima als zuur/zoet smaakje te gebruiken, zo dacht ik. Daardoor heb ik afgezien van de augurken.
Wat ik eerst deed voordat ik er maaltijd van maakte: ik proefde de kapucijners. Ze waren toch wel erg ver over datum, namelijk ruim 6 jaar. Het is goed ze eerst toch maar even aan een test te onderwerpen en ze niet zonder meer in de pan te gooien. Want stel dat ze muf smaken, dan is mijn hele hapje bedorven! Als alternatief had ik andere soorten peulvruchten bij de hand en kon ik dus mijn plannen wijzigen.
Dat wijzigen bleek niet nodig, de kapucijners smaakten nog steeds zoals ze horen te smaken en eerlijk gezegd vond ik ze veel lekkerder dan verwacht! Niet zoals de grauwe erwten die mijn moeder vroeger vaak maakte, maar veel sappiger en zachter.
Er was al met al enorm veel eten! 3 uien, 75 gr spek, 2 appels, een pot met netto 700 gram rode kool en kapucijners met een uitlekgewicht van 420 gram. Voor zover ik het kan inschatten wel voor 3x warm eten!

5 opmerkingen:

  1. Hoe smaakte de combinatie jonge capucijners met rode kool samen? Grauwe erwten ( arwten zei mijn moeder) zijn in principe zachter dan capucijners maar ze moeten lang geweekt worden. Mijn moeder kocht in de 50er jaren let liefst gr. erwten. Maar een blik/glas jonge capucijners komt meer overeen met verse capucijners. Ze eten ook wel veldertjes ( nee geen velderwtjes!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was lekker, lekkerder dan verwacht! De rode kool was vrij zuur, maar door de appels werd de kool wat zoeter van smaak. Deze appels waren een goede aanvulling.
      Mijn moeder maakte ook altijd grauwe erwten. Het zou heel goed kunnen zijn dat ze ze niet lang genoeg kookte, want ik herinner mij harde, niet smeuïge, moeilijk te eten erwten die ik nauwelijks uit mijn mond weg kon krijgen.

      Verwijderen
    2. Of het waren overjarige, die zijn niet zacht te krijgen hoelang je ze ook weekt en kookt

      Verwijderen
    3. Dat is goed mogelijk!
      En misschien herinner ik me vooral de keiharde en kookte mijn moeder soms ook wel lekkere grauwe erwten en ben ik dat helemaal vergeten.

      Verwijderen
  2. Ik heb wel een stuk gehoord dat ingeblikt voedsel 40 jaar houdbaar is!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.