maandag 27 maart 2017

Een jong gezin met baby en de wasmachinereparateur laat op zich wachten

De wasmachine van oudste dochter is sinds vorige week zondag stuk en hij is nog steeds niet gemaakt.
Gelukkig gebruiken ze geen stoffen luiers, maar toch is het met een baby uiterst onhandig, zo'n wasmachine waar je niet mee kunt wassen.
Wat mankeert er aan de machine? De startknop is stuk, er is iets afgebroken. Het apparaat is 3,75 jaar oud en tegenwoordig hebben ze een ander model startknoppen. Het oude model was niet op voorraad en moest bijbesteld en dat duurt ruim een week.
Ik vind het raar dat onderdelen voor iets oudere modellen niet op voorraad zijn. 3,75 jaar is niet heel oud voor een wasmachine. En juist aan oudere modellen gaan onderdelen stuk en heb je nieuwe nodig.
Snap jij het?
Ik had tot voor kort een oude Miele, die was ruim 20 jaar oud. Daarvan kan ik snappen dat een onderdeel niet op voorraad is omdat het een "overjarige" wasmachine is.  Maar nog geen 4 jaar oud?
Afgelopen zaterdag heb ik voor hen 3 achterstallige wassen gedraaid. Ik heb die tassen met de auto gehaald en gebracht. Nu kunnen ze in ieder geval weer even vooruit.
Als het goed is, dan komt vandaag de onderhoudsmonteur en is de wasmachine weer helemaal in orde!

23 opmerkingen:

  1. Wat een ellende zeg! Een kapotte wasmachine is niet fijn - en anderhalve week wachten is dan erg lang. Zeker met een baby in huis - maar ook zonder baby vind ik het te lang hoor. Gelukkig kon jij voor ze wassen. Hopelijk doet de wasmachine het weer snel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is interessant om eens de Z Doc "Waarom we blijven kopen" te bekijken. Van het weekend gekeken en interessant om te zien/ leren hoe fabrikanten ons willen laten geloven dat we altijd weer iets nieuws/ anders moeten hebben en over wat ze noemen 'geplande veroudering' (dus je wasmachine die na een paar jaar de geest geeft zodat je geneigd bent om weer een nieuwe aan te schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik merk goed dat de apparaten die ik de afgelopen jaren vervangen heb, lang zo degelijk niet meer zijn als de apparaten die ik 30 jaar geleden kocht en ze zullen waarschijnlijk ook niet meer 20 a 25 jaar mee gaan. Fijn dat jij hun uit de brand kon helpen door voor hun te wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja geplande ouderdom en vele types Miele halen de 10 jaar tegenwoordig ook niet zonder reparaties. Wat is er mis om aantal dagen op de hand te wassen en met een baby lijkt mij dat goed te doen. Bij Miele zijn onderdelen makkelijk verkrijgbaar zeker tot 30 jaar oud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is er mis met handwassen? Uit welke tijd kom jij?? Ik heb naast een baan en een kind echt niet tijd om op mn dooie gemak de was met de hand te wassen, uit te wringen tot ik een ons weeg en op te hangen. Welkom in de 20e eeuw.

      Verwijderen
    2. Lees je toch uit 2017. Tegenwoordig doet een was 3 uur over een programma,in die tijd heb ik minsten zoveel wasgoed weer fris aan de lijn hangen en waarom wringen al hang je het nat op is het binnen dag droog met dit weer :)

      Verwijderen
    3. Meid, misschien moet jij een nieuwe machine, mijn drie-jaar-oude machine van aeg doet er 40min over en komt er bijna droog-gecentrifugeerd uit.

      Verwijderen
    4. Mee eens, mijn wasmachine van 3 jaar oud doet 50 minuten over een 40 graden was.
      En @ nadasurf: niet iedereen heeft de mogelijkheid om de was buiten te drogen. Mijn dochter heeft geen waslijnen op het balkon en ik heb ook geen waslijn. Alleen binnen, daar wil je je kletsnatte was niet ophangen.

      Verwijderen
    5. Kerel, Onze machine is nog geen jaar oud. Ik heb het over normaal programma die ook grasvlekken en modder zand goed verwijderd en geen ultra kort programma, en was komt hier eruit met vochtpercentage van 40% en dat is heel weinig vocht.

      @zuinigaan, Gewoon normaal programma duurt veel langer en op 40 graden krijg ik de vlekken van de kids er niet uit vooral de buitenspeel vlekken.Op balkon een waslijntje spannen is ook zo gedaan en was voor ons een betere optie dan moeders te laten wassen . En de erg natte was kun je ook eert in de badkamer uit laten lekken en nadien buiten op hangen.Hier op toen op 5 hoog altijd windje en met beetje zon was het natste wasgoed lekker droog binnen 8 uurtjes.

      Verwijderen
  5. Lastig hoor, geen wasmachine en wel een baby! Ik vind het ook vreemd dat dat soort dingen niet op voorraad liggen. Andersom komt ook voor trouwens.
    Mijn gloednieuwe leaseauto werd ooit (toen ik hem letterlijk 2 weken had) aangereden door een vrachtwagen. Het was een nieuw model ook en wij waren zo'n beetje de eersten die hem hadden (puur toeval hoor, nu 8 jaar later hebben we hem nog steeds). Hij heeft vervolgens meer dan 6 weken in de garage gestaan, bij het schadeherstelbedrijf, omdat het kapotte raampje nog uit Azië moest komen... De auto was nog zo nieuw, dat soort reserve-onderdelen hadden ze nog niet in Nederland. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had precies hetzelfde vorig jaar. Nieuwe auto. Na 3 weken aanrijding (buiten schuld). 7 weken kwijt geweest omdat de auto qua type zo nieuw was dat er moeilijk aan onderdelen te komen was. Mascha.

      Verwijderen
  6. Altijd onhandig als je wasmachine stuk is. Ik kon gelukkig ook altijd bij m'n moeder terecht voor een nood-wasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er zijn altijd ook nog wasserettes in Nederland, handig voor als je wasmachine stuk is of als je geen plaats hebt in kleine woonruimte. Heb jaren zonder gedaan en vond het altijd een leuke klus om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou niet weten waar ik die hier in de omgeving moet vinden. En ook dan de factor tijd, die je moet wachten daar.

      Verwijderen
    2. Je kan het laten doen daar. Ik had het een keer dat de machine stuk ging met was erin. Goed laten uitlekken, in 2 vuilniszakken gedaan en naar de wasserette en door naar mijn werk, en erna alles weer schoon en opgevouwen mee.

      Verwijderen
  8. Ik vind het helemaal niet vreemd dat die onderdelen niet op voorraad zijn. Bedenk je eens even hoeveel verschillende onderdelen er zitten op 1 zo'n wasmachine, daarvan verwacht je dat een winkelier er minstens 1 op voorraad heeft liggen. Vermenigvuldig dat met het aantal verschillende wasmachines die er worden verkocht in die winkel en voila, er is een extra magazijn nodig voor de voorraad onderdelen van wasmachines. En dan nog eens hetzelfde voor alle andere witgoed die die winkelier ook nog verkoopt. En hoeveel geld denk je dat er in die onderdelen gaat zitten? Die liggen daar niet gratis tot ze gebruikt worden, die moet de winkelier kopen bij de leverancier. Dat is dus heel veel geld voor dode voorraad waarvan maar een klein deel ooit verkocht/gebruikt zal worden. Logisch toch dat hij zo'n onderdeel bestelt op het moment dat die nodig is.
    En tja, ik vind het wel een luxe probleem hoor, de machine werkt niet, dan ga je toch gewoon even op de hand wassen?! Als je daar echt geen tijd voor hebt, waar haal je dan de tijd vandaan die een baby verdient? Ja, ik duik al, want dat is "ouderwets" en mag niet meer gezegd worden, maar ik vind dat als je er bewust voor kiest om een kind te krijgen (die luxe hebben we tegenwoordig, om ze niet ongewenst op de wereld te zetten), dan moet je ook de tijd en aandacht kunnen en willen geven die een kind verdient.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is misschien niet vreemd dat niet alles op voorraad is. Desondanks is het wel lastig.

      Ik denk dat elk jong gezin de factor gebrek-aan-tijd kent. Een nieuwe baby zet je leven op z'n kop; zeker de eerste. Zoeken naar een ritme, gebroken nachten. En dan 'even' een week wasgoed op de hand wegwerken? Dat is gewoon veel. Niet ondoenlijk, maar wel heel veel.

      Wat een bizarre link om die te leggen naar tijd en aandacht die we aan het kind zelf geven.

      En dan in je laatste stukje nog even in de verdediging gaan met je 'ik duik al'. Ja, doe maar. Je kunt er zeker tijd en aandacht aan geven, als je niet uren bezig hoeft te zijn met handwassen. Doe eens normaal zeg.

      Verwijderen
    2. Haha, ik vind het wel een grappige reactie. Ik vraag me af of het "ouderwets" is. Wij kregen van de oma van mijn man laatst nog de opmerking dat we ons niet zo moesten laten afleiden door de baby. Als zij dat had gedaan, was er nooit ergens iets van terecht gekomen. Ik denk persoonlijk dat kinderen van tegenwoordig juist veel meer aandacht krijgen dan vroeger gebruikelijk was.
      Handwassen is natuurlijk een optie als het moet, maar gelukkig heb ik mijn lieve moeder in de buurt wonen die altijd voor me klaar staat. Nu kan ik mijn tijd besteden aan wat nuttigers dan op de ouderwetse manier de huishouding voeren: namelijk spelen met mijn kindje en geld verdienen om haar van te onderhouden.

      Dochter

      Verwijderen
  9. Tja, apparaten zijn er voortaan voor gemaakt om snel kapot te gaan, het moest eigenlijk niet kunnen maar helaas gebeurt het wel. Een wasmachine kapot is altijd al heel vervelend helemaal als je ook nog eens een baby hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Met veel interesse deze blog gelezen.
    Alles moet snel, we hebben zelf geen tijd, druk druk druk. Alles wordt minder.
    Als je dit soort gedachten vaak hebt, ga er wat aan doen. Dit is een gevangenis.
    De realiteit was nl:
    Er was een een ongemak.
    We kregen hulp ( de was werd gedaan)
    7 dagen later kregen we nog meer hulp
    Alles was goed


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien ben je kinderloos en heb je geen idee hoezeer het krijgen van een baby voor sommige mensen een aardverschuiving teweeg brengt. Je leven wordt totaal op zijn kop gezet en dan is een kapotte wasmachine soms net iets te veel.
      Want je moet ook nog werken, je hebt deadlines het kind is ziek en daardoor 4x per nacht wakker.
      Jij noemt het een gevangenis, ik noem het een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
      En natuurlijk is nog niet alles goed, want het kind is nog steeds vaak wakker en er zijn nog steeds deadlines.

      Verwijderen
    2. Hoe nuchter... Als jij het leest zoals in je eerste alinea, dan ligt dat meer aan jou. Het was een ongemak waar @Zuinigaan over schreef en waarom kan zij daar niet iets over zeggen. moet altijd alles maar omgedacht worden? Die nuchtere zweefteverij, daar krijg ik pas jeuk van.

      Verwijderen
    3. Ik vraag me wel eens af of mensen zich wel realiseren dat Zuinigaan Elke Dag een blogje schrijft. Als de inhoud van elk blogje haar zo bezighield dat het een gevangenis van gedachten was, dan was ze al lang van een brug gesprongen. Vat toch niet alles zo zwaar op!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.