woensdag 29 maart 2017

Leven van €3,50 per dag, kan dat?

Gisteren schreef ik over leven van 25 euro per week. Hoe stel ik mij dat voor? Ik had bij mijn plannen vooral de Amerikaanse blogster Less is Enough in gedachten. Blogster Less is Enough at in 2009 gedurende 30 dagen van 1 dollar per dag. Ze ging uit van gezonde voeding. Hier vind je de lijst van voedingsmiddelen en prijzen van die periode.
Ik vond Less is Enough zeer inspirerend. Ze beschreef precies wat ze kocht en hoe ze er voor zichzelf een maaltijd mee maakte, compleet met foto's en al. Haar motivatie was dat ze wilde bewijzen dat je voor 1 dollar per dag nog steeds gezond kunt leven. Je kunt nog steeds deze weblog lezen. Ze begint op 10 februari 2009, door steeds door te klikken kun je alles over het project lezen.
Daarnaast dacht ik aan de Engelse Kath Kelly, die het boek schreef: Leven van 1 euro per dag, ook wel Leven voor een Habbekrats. 
Bij Kath Kelly ligt de nadruk vooral op goedkoop en ze koopt onwaarschijnlijk goedkope dingen: kaas voor 1,99 per kilo
overrijpe bananen 30 cent per kilo
gedeukte blikjes perziken of erwten voor 5 cent
afgeprijsde wijn voor 99 cent
1 liter shampoo 27 eurocent
een tube tandpasta voor 21 cent
drie stukken zeep voor 19 eurocent
2 koperen kandelaars voor 20 cent in de kringloopwinkel

Wat zijn mijn plannen?
Meer uitgaan van basisproducten.
Meer vegetarische maaltijden maken.
Het schrappen van luxe kazen, zoals blauwe kaassoorten.
Het schrappen van worst, paté en andere vleeswaren.
Het schrappen van luxe broodjes, gewone volkoren boterhammen zijn ook prima.
Geen dure vruchten en bessen kopen.
Het schrappen van koek, koekjes en snoep. Dat kocht ik niet zo vaak, maar voorlopig dus even helemaal niet.
Deel eten uit de voorraad. Ik heb een ongelooflijk grote voorraad voor 1 persoon. Daar mag best wel eens iets van opgemaakt.
Is dat genoeg?
Dat merk ik vanzelf!
Als het me niet lukt, dan is dat ook helemaal niet erg! 

33 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd hoe je gaat besparen, leuk om je te volgen bij deze uitdaging, hoop dat we weer iets van jou kunnen leren. Blijf alleen goed op de gezondheid van jou en je kat letten, het moet niet ten koste gaan van jullie welzijn. Maar dat geef jezelf ook al aan. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik teruglees wat ik allemaal niet meer ga kopen en dus niet meer eten, dan wordt mijn menu een stuk gezonder en zeker niet ongezonder.

      Verwijderen
    2. Ja, daar heb je gelijk in.

      Verwijderen
    3. Leuke uitdaging. Dat is ook het eerste wat door mij heen ging, je gaat er een stuk gezonder van eten als je het zo aanpakt. Je doet dus niet alleen je portomonee een plezier maar ook je gezondheid (en de dieren). ;)

      Ik wil ook meer groenten en fruit gaan eten, veel meer als de aanbevolen hoeveelheden. Ook meer peulvruchten en nog minder geraffineerde en bewerkte producten. Dit allemaal zonder duurder uit te zijn dan de 35 euro per week die ik nu ongeveer uitgeef.

      Verwijderen
    4. Meer groenten eten dan de aanbevolen hoeveelheden is gezond, bij fruit is dat niet zo! (2 stuks per dag) Het zijn (gezonde)suikerbommen. Wel gezond voor de vitamine C en vezels, maar boordevol suiker en daarvan moet je niet teveel binnenkrijgen.

      Verwijderen
  2. leuk!
    dit ga ik graag volgen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spannend hoor. Ik zou dit niet willen. Wellicht omdat de noodzaak er niet is. Waarom gajij dit doen? Anders dan uitzoeken of t kan. Ik denk zeker dat t kan maar of er dan nog ruimte is voor de leuke en lekkere dingen. Vlees eten gaat niet met zo'n budget denk ik tenzij je eten uit de bioindustrie eet, iets wat enkel reageerders ook al noemen. Daar ben ik fel op tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik wel weer eens aan een uitdaging toe was. Misschien is de lol er heel snel af, maar misschien vind ik het toch ook wel erg leuk om te kijken of ik van weinig rond kan komen.

      Verwijderen
  4. Als je uit voorraad eet eet je niet voor 3,50 per dag?
    of reken je dat mee in de prijs?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga niet precies €3,50 per dag uitgeven, dat bedrag zou een gemiddelde moeten worden over een aantal weken.
      Voeding uit de voorraad verreken ik niet. Ik heb nu bijvoorbeeld 2,5 broden in de vriezer liggen. Ik haal iedere dag mijn "verse" brood uit de vriezer. Na verloop van tijd koop ik gewoon nieuw brood en ik vries dat in en vul daarmee de voorraad weer aan.
      Ik ga bijvoorbeeld ook naar de kapper, dat kost €17,50. Dat zou betekenen dat ik in die week maar voor €7,50 andere dingen kan kopen en dat is niet reëel. Dus dat is een kwestie van beetjes uitsparen en eventueel ruim boven het budget gaan zitten.

      Verwijderen
  5. Uit noodzaak leven wij superzuinig. Als ik dan lees dat Zuinigaan voor de lol van 25 euro per week wil proberen te leven.. ik krijg daar toch een beetje een raar gevoel bij. Ik lees de woorden lol, uitdaging en leuk. Nou er is niks leuks aan als je zo leven moet, al geeft het voldoening als het lukt.
    Het lijkt mij juist heel prettig als je kunt kiezen biologisch en fair trade voedsel te kopen.
    Er zijn vreemdere hobby's maar begrijpen doe ik dit niet zo goed...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je heel goed, als vrijwilliger heb ik te maken met gezinnen met financiele problemen en ook slechts een minimum hebben. Van onze stichting krijgen ze regelmatig levensmiddelen die wij ook weer krijgen en het lijkt mij altijd een enorme uitdaging om daar nog redelijk gezonde maaltijden van te maken. Ik heb vaak medelijden met hen als ik ze weer in de loop vd avond dat moeten ophalen, de restjes van een samenleving bijna.

      Verwijderen
    2. @Anoniem om 9:41 uur: ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb om méér geld uit te geven, dat ik die financiële ruimte heb.
      Door vele jaren bijstand, nu al weer vele jaren geleden, weet ik heel goed hoe het is om met weinig rond te moeten komen en ik prijs me gelukkig dat die noodzaak niet meer aanwezig is.
      Toch gaat het mij om de uitdaging om met creativiteit van een dubbeltje als het ware een kwartje te maken. Misschien valt dat overigens wel keihard tegen en lukt het helemaal niet om meer te maken van dat dubbeltje.
      Ik zal er hier over berichten.

      Verwijderen
    3. @Anoniem om 9:41 uur: Je moet niet vergeten dat ik over 1,5 jaar, als ik met pensioen ga er ruim 450 euro per maand op achteruit ga. Dat is minstens 15 euro per dag achteruitgang!
      Het is niet echt een spookbeeld voor mij, ik denk dat ik het gemakkelijk ga redden om met 450 euro per maand minder rond te komen, maar soms maak ik me in een sombere bui toch zorgen. Dit is een mooie testcase!

      Verwijderen
    4. Het eetschema dat je onderaan aangeeft, is precies zoals ik eet, alleen dan volledig vegetarisch. Ik denk wel dat ik ongeveer rond die prijs (3,50) per dag aan eten uitgeef. Niet omdat ik moet bezuinigen, maar omdat het gezonder is. En die bessen zijn heerlijk, maar andere citrusvruchten zijn net zo gezond. Mijn voorraadkast is inmiddels "uitgemest", nu zorg ik dat deze alleen is gevuld met voedsel dat ik echt lekker vind. (zoals kikkererwten en linzen)

      Verwijderen
  6. Karh Kelly haalde ook gratis eten bij openingen van galeries en dergelijke. Vond het voor hier in Nederland wel onrealistisch. Tegenvaller dat boek! K.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat vond ik ook tegenvallen in dat boek. Overigens is het eten op dergelijke openingen waarschijnlijk niet het meest gezonde voer dat je je kunt voorstellen: borrelhapjes, nootjes etc. Van gezonde groenten en fruit zal geen sprake zijn geweest.

      Verwijderen
  7. Ooit las ik een blog van iemand die ook claimde zuinig te leven, maar uiteindelijk kon hij zijn doel bereiken door gewoon zichzelf uit te nodigen bij zijn ouders of vrienden. Hoefde hij niet te koken en zo spaarde hij geld uit.

    Ben het eens met anoniem en Lot; met een vrijwel afbetaald huis, een baan en een leuke buffer op de bank is het toch wel een ander verhaal dan dat je weet dat morgen, overmorgen en waarschijnlijk alle dagen erna er geschrapt moet worden op alle extra's.

    Ook moet je je afvragen hoe gezond kaas is die maar 1,99 per kilo kost.

    Ik weet dat ik van weinig kan rondkomen, maar of dat leuk is of een uitdaging? Kan andere dingen bedenken die meer plezier geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is begrijpelijk dat het voor iemand die het uit noodzaak moet doen niet 'leuk' is of klinkt, maar waarom zou het dan voor een ander niet mogen zijn of zou die ander daar niks over mogen zeggen? Veel sporten is voor iemand die te dik of met lichamelijk gebreken kampt is ook niet 'leuk' en zo zijn er nog wel veel meer dingen te verzinnen.

      Dan zou er nooit meer gesproken mogen worden over dingen die voor een ander niet leuk zijn of uitgesproken vervelend. Dan blijft er dus niets over om over te schrijven, want dat geldt voor alle dingen.

      Verwijderen
    2. Je hebt gelijk: dan bedoel ik dat ik voor mijzelf andere dingen kan bedenken die mij meer plezier geven.

      Verwijderen
    3. Ja, dat kan ik me helemaal voorstellen. Als dit altijd maar moet is de lol er snel af. Financiele ruimte, al is maar beperkt, is gewoon veel prettiger. Ik hoop dat het moeten er voor jou ook weer een keer af gaat.

      Verwijderen
  8. Zuinigaan, ik vind het een leuke uitdaging. Ik kan zelf ook best de lol inzien van proberen te kijken hoe ver ik nog kan besparen. En dat andere mensen altijd zo moeten leven, tja, daar zijn ze toch echt zelf verantwoordelijk voor. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar leven. En ik heb het idee dat die mensen (in sommige gevallen) wel heel erg graag in hun slachtofferrol blijven hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben het toch wel een beetje eens met alle sceptici hier Zuinigaan. Je hebt jarenlang moeten besparen. Nu hoeft het niet meer eigenlijk. Waarom zou je jezelf nu je lekkere stukje blauwschimmelkaas gaan ontzeggen?
    Maar goed, je bent eigen baas. Als je er plezier aan beleeft...be my guest.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als jij je er goed bij voelt zuinigaan, moet je het gewoon doen natuurlijk. Het zou mijn ding niet zo zijn als het niet noodzakelijk is. Ook in die zin, dat je in feite gewoon met je eigen geld gaat schuiven. Door minder te eten houd je meer geld over op je eigen rekening of je geeft het uiteindelijk aan iets anders uit. Voor mij (en dat doe ik soms) zou het alleen leuk zijn als ik dan een ander (goed doel bv) zou helpen met in ieder geval een deel van het gespaarde geld. Immers dan heeft voor mijn gevoel zin, dan is het geen schuiven van geld maar mezelf iets ontzeggen om een ander te helpen. Maar we zijn allemaal zo verschillend dat er voor jou waarschijnlijk een andere uitdaging achter zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe niet gek met mijn geld. Echt niet. Maar ik geniet graag van lekkere dingen, als ik zin heb in een lekker stukje vis of vlees of af en toe een lekker gebakje dan koop ik het. Ik probeer zoveel mogelijk van iedere dag te genieten en daar hoort ook gezonde en lekkere voeding bij. Ik sta er regelmatig bij stil: misschien ben ik er morgen wel niet meer.
    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je kunt het ook zien als een soort vastenperiode, er extra bij stil staan wat je eigenlijk allemaal niet nodig hebt en het daar een tijd zonder te doen, zodat je er daarna wellicht weer extra van kunt genieten van dat je genoeg geld hebt om alles van te doen.
    Er zijn hordes mensen die een vastenperiode aanhouden, waarom zou wat Zuinigaan wil doen dan gek zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het een goede uitdaging en ik geloof direct dat je een nieuwe uitdaging nodig hebt, dat heeft toch ieder mens nodig en hoeft helemaal niet per se over geld uitgeven te gaan, mijn uitdagingen liggen op een ander terrein. Als je ruim zit even wat bewuster leven. Kan bij ons ook geen kwaad. Alhoewel mijn zuinige aard niet weg te denken is. Ben heel benieuwd naar je verhalen. En wie weet kunnen diegenen die krap zitten er nog wat van opsteken.

      Verwijderen
  13. Leuke uitdaging. Wij letten ook op wat we aan eten uitgeven. Halen nu regelmatig groente en fruit bij een boer vlak buiten de stad (Groningen) Dit is een leuk tochtje, op de fiets goed te doen, goedkoper en dubbel gezond. Ik lees graag mee met je uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een discussie maak je los! Ik begrijp je drang om het te testen. Het is geen noodzaak en dat is fijn, maar je wilt weten of het kan. Ik ben erg benieuwd wat het je gaat brengen. Leuk om over te lezen ook.

    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goeie uitdaging voor je! Kijk eens op de website van Voedingscentrum.nl van de overheid, daar kun je veel inspiratie vinden. Zelf doe ik het nu al jaren zonder die producten die jij nu gaat schrappen. Je zult merken als je hierdoor gezonder gaat eten, je je veel beter en energieker gaat voelen.
    (Mij hielp het ook om te denken bij koek, snoep, vette kaasjes en gebak: eigenlijk zit ik nu alleen maar een enorme berg suiker, vet en zout te eten; waarom?)
    Heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.