vrijdag 19 mei 2017

Brood weggooien

Kort geleden las ik dat er in Nederland 435.000 broden per dag worden weggegooid! Dat is dus bijna een half miljoen broden per dag!
Daar valt mijn mond van open. Ik gooi nooit brood weg, helemaal nooit en ik kan me er eerlijk gezegd ook helemaal geen voorstelling van maken dat er zo veel brood niet opgegeten wordt, maar weggegooid.
In Rotterdam heeft de gemeente sinds kort in diverse wijken broodcontainers geplaatst , zodat het oude brood niet een soort zwerfafval wordt. Dit zwerfafval zou namelijk ongedierte aantrekken en door de broodbakken te plaatsen, kan van het oude brood compost of energie worden gemaakt.

Sinds ik een vriezer heb, haal ik altijd dagelijks afgepaste hoeveelheden brood uit de vriezer, dat is, indien goed verpakt, gewoon helemaal vers.
Vroeger, voordat ik een vriezer had, maakte ik regelmatig toetjes met brood, een zogenaamde broodschotel. Dat deed ik met boter, kaneel, rozijnen, ei, suiker en melk. Kijk hier voor een recept.

Toetje met oud brood
Destijds maakte ik ook regelmatig panpizza's: in (olijf)olie dubbelzijdig gebakken sneden brood met een laagje kaas, Italiaanse kruiden, ketchup en knoflook.
Ook op andere manieren kun je oud brood verwerken:
bijvoorbeeld in een hartige taart met kaas en peterselie (hier vind je een recept waarbij stokbrood verwerkt wordt)
Ook hier vind je meer lekkers met oud brood.
Naar mijn mening hoef je echt geen brood weg te gooien.

Heb jij lekkere recepten om oud brood te verwerken?

18 opmerkingen:

  1. Het meeste brood dat wordt weggegooid is onverkocht brood.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. Het wordt in de media nogal eens weggezet alsof de burger hier schuldig aan is. Dat is niet zo.
      En denk eens aan instellingen, mijn dementerende moeder die altijd kniepzuinig heeft geleefd (legendarisch is het moment waarom ze met een glas wijn waar een glasscherfje in gekomen was naar de keuken liep om de wijn door een zeefje te halen en weer te drinken aan te bieden!) moet nu tandenknarsend aanzien dat tijdens de gezamelijke maaltijden in het zorgcentrum alle eten dat over is wordt weggegooid. Ik begrijp het ook wel, restjes verwerken voor een groep kwetsbare ouderen ligt precair. In ziekenhuizen zal het niet veel anders gaan.

      Verwijderen
    2. Ja, echt, waarom kunnen ze bij die instellingen niet wat varkens gaan houden voor al die restjes?
      Vraag ik me zo vaak af.

      Verwijderen
    3. Ik snap je plan maar voedselresten mogen niet meer naar de varkens.....

      Verwijderen
    4. Daarbij : wie gaat die varkens verzorgen? Varkens aanschaffen, hok bouwen, veearts het kost allemaal geld.En dan heb je ook nog de evt. stank en vliegenoverlast.
      Maar qua restverwerking zou het handig zijn.

      Verwijderen
  2. Wij maakten voor we een vriezer hadden vaak wentelteefjes van oud brood.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt ongelooflijk hoe makkelijk mensen brood weggooien waar wij gewoond hebben zag je soms hele broden liggen bij de eenden , met als gevolg veel ratten en bordjes gelieve niet te voeren ivm ratten. Oud brood hebben wij eigenlijk weinig.We maken er een broodpizza mee of tosti's of het gaat naar de honden toe.Maar meestal gaat het brood gewoon op.
    grHenriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij eten heel onregelmatig brood, daarom bewaar ik het ook in de vriezer. Als we het meenemen voor werk, dan is het tegen die tijd wel ontdooid en als ik het zo wil eten, dan moet ik het er van tevoren uithalen of stop ik het heel even in de magnetron. Anders zou hier ook een hoop verschimmelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben bang dat San gelijk heeft.
    Zelf vriezen we brood in en ontdooien wat we nodig hebben. Enne....een vers kapje eet ik lekker op met smeerkaas :-)
    Wentelteefjes zijn ook lekker maar daar wordt (voor de zuinigert) het overgebleven boterhammetje wel duurder van (ei).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helaas wordt er hier brood weggegooid. De twee mensen in ons gezin die gewoon brood eten, hebben allebei een baan. En rare kapjes zijn niet handig om mee te nemen. Restverwerking is ook een stuk lastiger omdat er hier ook twee zijn die ziek worden van gluten. Koekenpannen en oven houd ik glutenvrij. Ik doe mijn best het weggoien zoveel mogelijk te beperken. Net zoals ik dat bij alle voedsel doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hou helemaal niet van vers brood, dat is zo slap en eet graag iets ouder brood. Zoek altijd naar wat steviger brood en koop nu vaak speltbrood van Soma, mooi stevig brood in dunne plakjes. Soma heeft ook nog andere soorten en is goed houdbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Naast de broodpudding en het vrouwelijkedraaihondje
    Even in een grillpan en dan beleggen met geprakte banaan(iets donker/gevlekt/gebutst).
    In dezelfde grillpan en dan na het omdraaien een beetje pesto met een paar plakjes kaas.
    Weer de grillpan en beleggen met een mengsel van ui en tomaat.

    In de oven leggen nadat er iets in is geweest en de restwarmte droogt het brood, daarna fijnmaken en door de gehaktbal, over een ovenschotel.

    Ook favoriet, bij onze konijnen, dag op het aanrecht laten uitdrogen en dan in stukjes tussen het voer.

    Meestal belanden de kapjes bij ons in deze posities, ze blijven in de vriezer achter zo om de week grabbel ik ze bij elkaar en maak er avondeten mee.

    Veel van wat wij zelf niet opeten breng ik naar een kinderboerderij (aardappelschillen) voer ik de konijnen, bladgroen, koolstronkjes, en als ik afval heb dat ik niet op deze manier kwijt kan gaat het in de compostbak.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben ook een diepvries waar we het brood bewaren. Ik schrik ook wel van die cijfers over brood dat weggegooid wordt zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vries het brood ook in, dus ik gooi het nooit weg.
    Ik ben dol op kaasramequin, een Belgisch/Zwitsers recept van brood en kaas. Maar daarvoor gebruik ik ook gewoon vers brood hoor. Het kan als warme maaltijd worden gegeten met een beetje rauwkost erbij.In 10 min klaargemaakt en dan nog heel even in de oven. Door de kaas is het wel machtig, maar heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor vrijwilligerswerk wat ik doe voor mensen met financiele problemen krijgen we ook altijd vaak brood, maar soms willen zelf zij het dan niet omdat er zoveel aanvoer is.
    Gelukkig wil de schapenboer altijd wel wat over is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier is gisteren de eerste boterham van het jaar weggegooid :(... En ik deed het met pijn in m'n hart... Brood bak ik zelf en dan haal ik per dag uit de vriezer wat we nodig hebben. Er is een keer 's morgens 1 broodje overgebleven, heb ik in een bakje gedaan en is in de kast beland. Ergens achter gevallen en kwam ik gisteren tegen, ajjj niet bruikbaar meer, je snapt het al :(...
    Recent met een te compact brood gekruide croutons gemaakt en paneermeel. Heerlijk! En toen ik een zak oud stokbrood kreeg, maakte ik een verrukkelijke broodpudding (http://aad-actief.blogspot.nl/2017/04/recept-broodpudding-van-restjes-brood.html) Supersuperlekker was het!

    Nu heb ik te weinig oud brood om zelf broodpudding te maken, maar ik heb besloten de kruimels van het snijden te bewaren :)... Ik heb ong. 400-500 gram nodig en heb nu van 1,5 week al ruim 100 gram kruimels (en bijv. korstjes die afbreken). Ik kan bijna niet wachten tot ik genoeg heb voor weer zo'n lekkere broodpudding :)...

    Echt jammer dat bepaalde winkels kansen laten liggen. Bijv. Aldi 'stuurt het terug' naar de fabriek. Hmm, wat ermee gebeurt weet niemand. Als ze het bijv. na 18u afprijzen zal er meer verkocht worden, net als bij AH met die 35% korting; loopt hier als een tierelier...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vroeger maakte ik van restjes oud brood vegetarische burgers. Naar een idee uit de Vrekkenkrant. Heetten ze niet wereldburgers?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Pas geleden nog een restje suikerbrood gebakken in de pan in een klein beetje boter. De suiker gaat dan een beetje karameliseren en dat is zo lekker. We hebben er van gesmuld. De kinderen waren verbaasd dat zoiets simpels zo lekker kon zijn. Bolletje ijs erbij (goedkoopste vanilleijs wat er te vinden is) en je hebt een geweldig dessert.

    Ik gooi nooit brood weg. Het ligt in de vriezer en eens in de zoveel tijd eet ik lekker de kapjes op, met iets makkelijk smeerbaars erop prima te doen. De kruimels gaan altijd naar de vogeltjes.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.