vrijdag 28 juli 2017

Een ontdekking: ik heb het foute koriander-gen!

Een vriendin van mij is gek op verse koriander en de TV-kok Jamie Oliver strooit er ook kwistig mee rond. Ik snapte dat nooit, ik vind koriander heel erg vies!
Vorige week toen ik uit eten was, werd het ijs met koriander geserveerd. Brrr, ik heb zorgvuldig alle koriander aan de kant geschoven en toen van mijn ijs genoten. Voor mij smaakt koriander naar zeep en het is gewoon vies! De combinatie van zeep en lekker eten is voor mij niet fijn, het is net alsof er een schep wasmiddel door mijn eten zit!
Al etende zocht mijn dochter op haar mobieltje op waar dat nu mee te maken had en het blijkt genetisch bepaald, maar niet erfelijk bepaald. Ik heb een dubbel gen en dochter had, dankzij het gen van haar vader, nergens last van.

Al zoekende kwam ik op internet deze tekst tegen op de site van Women's Health:
Er is geen kruid op de wereld waar de meningen zo over verdeeld zijn als koriander. De een strooit deze groene smaakmaker het liefst overal op, de ander vindt een gerecht compleet verpest als ze er koriander in ontdekken. Niet per se omdat ze moeilijke eters zijn, maar omdat ze het idee hebben in een zeepbel te happen. Hoe is dit de verklaren?
De oorzaak dat de mensheid zo verdeeld is in liefhebbers en haters is waarschijnlijk genetisch bepaald. Onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature legt het verband tussen onze geur- en smaakreceptoren en het gen dat verantwoordelijk is voor dit zeepbel-effect. Het gaat om het OR6A12-gen; iedereen die dit gen dubbel bezit, proeft een zeepachtige smaak.     
Aan het onderzoek deden bijna 30.000 mensen mee. Hiervan bleek één op de zes het eten van koriander onmiskenbaar te vergelijken met het spoelen van je mond met zeep. Een link die niet zomaar uit de lucht komt vallen, want bij het ontleden van het groene kruid ontdekten scheikundigen zes verschillende vetmoleculen die je ook terugvindt in - jawel - zeepproducten.


Dat verklaart een heleboel! Ik heb het gen OR6A12 dubbel en daarom  smaakt het kruid voor mij naar zeep! 

Overigens, ik houd ook echt niet van munt op zoete voeding. Ik griezel van munt op ijs of aardbeien! Wie dat verzonnen heeft om iets groens over ijs te strooien!
 

18 opmerkingen:

  1. Ja, ook ik heb dat gen dubbel en vind koreander echt smerig, maar munt is heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe weet je dan dat je dat gen dubbel hebt? Is dat een keer onderzocht? Wel bijzonder, ik had hier nog nooit van gehoord. Maar zeep en eten, dat gaat niet echt samen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe ik dat weet? Omdat serieuze sites dat als verklaring noemen voor het feit dat sommige mensen koriander niet lusten en zeep proeven als ze koriander eten. Daar hoef ik niet voor onderzocht te worden. Ik vermijd koriander gewoon, koop het niet, bestel geen gerechten met koriander. Dat er koriander op het ijs geserveerd zou worden, was voor mij een volslagen verrassing. Ik had het alleen op hartige gerechten gezien, niet op zoete nagerechten.
      Ik heb dat met het blad, niet met de gemalen vruchtjes, het poeder. Mensen met het dubbele gen hebben geen problemen met de gemalen vruchtjes. Het poeder heet in de Indische keuken ook wel ketoembar.

      Verwijderen
    2. Ik snap dat je hiervoor niet onderzocht hoeft te worden. Zeker als je het altijd hebt met koriander, dan is het gewoon duidelijk. En het is vast geen probleem om koriander te vermijden.
      Weer wat geleerd ;-)

      Verwijderen
    3. Het is inderdaad geen probleem om korianderblad te vermijden. Op menu's staat het er bij hoofdgerechten en voorgerechten altijd keurig bij.
      Behalve blijkbaar als men het als garnering gebruikt over ijs ;-)
      Ik vind het sowieso een rare combi. Als ik koriander opzoek op internet, is er wel sprake van koriander + ijs, maar dan de gemalen gedroogde vruchten, die zijn goed te combineren met zoet. Misschien had de kok zich vergist en dacht die dat het blad ongeveer hetzelfde smaakte als het poeder.

      Verwijderen
    4. Voor een kok een rare vergissing maar het zou zomaar kunnen inderdaad. Ik ben dol op koriander, alle twee de soorten maar zou het blad ook echt niet over mijn ijs hoeven. Korianderpoeder echter gaat goed samen met zoete gerechten.

      Verwijderen
  3. Wat grappig. Dit wist ik niet. Hier geen dubbel gen: ik ben dol op koriander!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iets dat naar zeep smaakt zou ik ook niet blieven. Nou ben ik wel benieuwd om koriander ook eens te proeven : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kwam er ook bij toeval achter. Altijd al wel iets 'vies' geproefd in m'n eten, maar pas recent kwam ik erachter dat dat t was. Brrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Al etende zocht mijn dochter op haar mobieltje" Nou, lekker gezellig als je met je moeder uit eten bent.
    v.g. Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij onderschat de ICT-vaardigheid van jonge mensen. Zoekterm: zeepsmaak + kruiden en je krijgt meteen een hit op koriander en dan staat het verhaal van het dubbele gen er bij als verklaring.
      Dat is in een paar seconden klaar.
      Overigens was het verhaal ingewikkelder als ik het in bovenstaande tekst vertelde.
      De ene dag was ik uit eten met jongste dochter en was het ijs gegarneerd met koriander en vond ik dat uitgesproken vies, na 1 hapje heb ik alle koriander van het ijs geschraapt. De volgende dag was ik uit eten met oudste dochter en vertelde ik over de zeepsmaak en zij zocht het op op haar mobiel, terwijl ik even moest plassen.
      En natuurlijk hebben ze hun mobieltje bij zich. Ze hebben baby's van respectievelijk 9,5 en 8 maanden. Als er iets is met hun kind, dan wil je dat ogenblikkelijk weten.

      Verwijderen
  7. Ik ben dol op koriander, "verbouw" het zelf in mijn kasje. Als ik het zo van de plant eet, niet in een gerecht, vind ik de smaak ook ietwat zeperig. In of over 'n gerecht proef ik de zeepsmaak niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik lust ook geen koriander. Maar heb er eigenlihk niet op gelet of ik het naar zeep vind smaken. Echt smakelijk vind ik het in elk geval niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb vast ingewikkelde genen want ik vind het bij vlagen heel lekker en bij vlagen heb ik er niet zoveel mee en het smaakt idd een beetje naar zeep. Munt vind ik lekker als thee en dan mag het zoet zijn, soms. Munt met vruchten of bij is vind ik absoluut niet lekker. Ook geen chocola met sinaasappel ofzo. Chocola met noten weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En ik kan weer niet tegen oregano, krijg er maagzuur van, ook als ik italiaanse kruiden gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geen last van, zolang er niet té enthousiast met koriander wordt gestrooid. Ik vind het heel lekker, vooral als het vers is.

    Wist je dat er een International March Against Coriander wordt gehouden in Brussel? Op 11 maart 2018!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Korriander is echt mn lievelingskruid:)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.