zondag 20 augustus 2017

Wel of niet een nieuwe ID kaart?

In de afgelopen week kreeg ik post van de gemeente Groningen. De brief attendeerde mij er op dat mijn ID kaart binnenkort verloopt. Nou ja, binnenkort, eigenlijk pas op 22 oktober, maar ze waarschuwen alvast!
Ik vind dat een fantastische service van de gemeente, ze stuurden me ook een brief toen mijn rijbewijs bijna verlopen was en nu al weer een keurige brief waarin de aanvraagprocedure beschreven staat.
Dat is een pluim waard voor de gemeente Groningen!
Het leuke is dan ook nog dat er in mijn wijk een soort filiaal is van de afdeling publiekszaken. Ik hoef maar 5 minuten te fietsen en ik ben al waar ik wezen moet. Je kunt via internet een afspraak maken en dan ben je, als je op de afgesproken tijd arriveert, ook meteen aan de beurt en hoef je nauwelijks te wachten.

Ik heb er een tijdlang over gedacht om mijn ID kaart te laten verlopen en geen nieuwe aan te schaffen. In de gemeente Groningen kost een ID kaart € 50,65 en dat is toch een flink bedrag! Legitimeren kan ik mij met mijn rijbewijs en die ID kaart heb ik, zolang ik in Nederland blijf, helemaal niet nodig.
In dat laatste zinnetje zit dan ook meteen het knelpunt, want wat nu als ik spontaan besluit een dag naar Duitsland te gaan of elders in het buitenland. De grens bij Nieuweschans kom ik nog wel over, daar wordt niet gecontroleerd, maar dat lukt niet op het vliegveld Eelde en bovendien, een rijbewijs geldt niet als legitimatie in het buitenland, dus hoogstwaarschijnlijk ben je in overtreding als je zonder ID of paspoort in het buitenland bent.
Dus hupsakee, ik gooi er binnenkort ruim 50 euro tegenaan en ik kan weer geheel legitiem naar een ander Europees land!

22 opmerkingen:

  1. Maar die kaart is wel weer 10 jaar geldig in plaats van 5 :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verstandig. Je mag trouwens ook stemmen met een kaart die 5 jaar verlopen is. Maar vriend van mij stond onlangs ook bj de boot naar Engeland en kon weer naar huis. Met een verlopen ID kaart kom je er daar niet meer in ;)
    Ik doe zelf altijd een paspoort omdat ik soms toch naar landen ga waar de ID kaart niet geldig is.

    Ellis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zuinigaan,

    Voor je werk heb je ook een ID kaart of paspoort nodig. Dus als je onverwacht van werkgever verandert. Of het aanvragen van een uitkering o.i.d.

    Groet an

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, ook daar mag je legitimeren met je rijbewijs, al zal je wetkgever wellicht anders beweren. Het staat zelfs in de wet. Ik werk bij de overheid en heb deze discussie daar ook gehad. Uiteindelijk mocht ik gewoon mijn rijbewijs gebruiken.

      Ik heb ook geen ID kaart meer, ga ook eigenlijk nooit naar het buitenland. Vorig jaar wel op een kerstmarkt in Duitsland geweest, daar had het dus wel gemoeten maar ik heb er gewoon helemaal geen erg in gehad.:D

      Verwijderen
    2. Op de site van de Rijksoverheid staat dat anders :)

      Verwijderen
    3. Dat is dan gek, dan zou het een van de laatste jaren veranderd moeten zijn. Ik heb gewoon mijn rijbewijs gebruikt maar dat is inderdaad een jaar of twee terug.

      Verwijderen
    4. Ja misschien is het idd veranderd. Misschien zijn ze strenger geworden mbt legitimatie, daar kan ik me best iets bij voorstellen.

      Verwijderen
  4. Bij Nieuweschans zijn tegenwoordig ook af en toe controles

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar dit verhaal, ik wacht er nog even mee om die 50 euro uit te geven. Dan vind ik mezelf heel slim.

    Maar een week later sta ik in het gemeentehuis, om een paspoort te laten vernieuwen. Gewoon omdat ik dit soort zaken op orde wil hebben omdat ik me er prettig bij voel. Die 50 euro is dan niks en dan vind ik mezelf heel slim.

    Het zelfde geldt voor de halfjaarlijkse afspraak met de tandarts, je krijgt geen gaatjes precies na de 6 mnd. Dus het is helemaal niet nodig omdat direct te doen, je komt er echt mee weg. Maar toch blijft het ergens knagen, en ik ben blij als ik de afspraak weer hebt gemaakt en de controle weer gedaan hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In het buitenland mocht ik mij legitimeren met mijn rijbewijs, maar ik zou ook een id kaart nemen voor het geval je weet maar nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier bij in de gemeente kost een nieuwe ID-kaart 15€. Ik woon in België en hier is dit bij mijn weten verplicht...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb net een nieuwe kaart nadat hij ruim 2 jaar was verlopen. Dit was heel bewust. Ik had namelijk een aantal weken een nieuw rijbewijs aangevraagd en met die foto een id kaart aangevraagd, geen probleem zul je denken. De foto werd helaas afgekeurd en ze wilde nieuwe foto's zien in nog geen maand tijd. Tja zoveel anders was ik echt niet in die maand. Dus ik liet het er bij zitten. Een half jaar later nog maals terug gegaan en weer werd de foto af gekeurd want al een half jaar oud. Nu de id kaarten van de kinderen verlopen waren was het voor mij het moment om voor mezelf toch ook maar een nieuwe kaart aan te vragen. Aangezien we ook plannen hebben om rond de kerst een vakantie te boeken in Disneyland. Dan heb ik hem gewoon nodig,

    Echter is het wel verstandig om je id kaart of paspoort niet langer dan 5 jaar te laten verlopen bij onze gemeente worden er dan extra kosten in rekening gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel lang heb ik zowel een paspoort als een ID kaart sinds in 2005 de legitimatieplicht inging. Een ID kaart past goed in de portemonnee, maar ik wilde ook een paspoortcontrole het geval ik buiten Europa zou reizen. (Ik ben tot nu toe nog nooit buiten Europa geweest :-) ).

    Twee jaar geleden heb ik allebei laten verlopen omdat ik de laatste jaren toch nooit op reis ging.

    Vorig jaar ging ik naar Gent, en toen heb ik een nieuw paspoort aangevraagd, maar geen ID kaart meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij het UWV is een ID of paspoort nodig, rijbewijs is niet voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel lang heb ik zowel een paspoort als een ID kaart moet natuurlijk had zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn ID kaart verloopt ook in oktober. Gelukkig nu om de 10 jaar een nieuwe kopen i.p.v. 5 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Toevallig kreeg ik pas geleden dezelfde brief!
    Ik heb nu een id kaart maar kies dan voor een paspoort. Ik stel de aankoop nog even uit, kom toch niet in het buitenland komende tijd en heb wel een geldig rijbewijs. Het is best weer een uitgave en er komen ook nog eens kosten bij voor pasfoto's.
    Ik wist niet dat de nieuwe id - kaart 10 jaar geldig is, dat is dan wel weer fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Op de site van de Rijksoverheid staat het volgende : Rijbewijs
    Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.

    Bij de volgende organisatie of in de volgende situaties kunt u uw rijbewijs niet als identiteitsbewijs gebruiken:

    de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
    een uitkeringsaanvraag;
    indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
    binnenlands vreemdelingentoezicht;
    inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hallo, ik woon in Arnhem en daar mag je ruim voor dat id kaart is afgelopen een nieuwe halen. dit is wat er staat:
    Nederlandse identiteitskaart volwassenen: € 50,65
    Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar: € 28,60
    Toeslag spoedprocedure: € 47,55
    Is één van de volgende situaties op u van toepassing:

    uw huidige ID-kaart is korter dan 6 maanden geldig en u heeft geen paspoort
    uw huidige ID-kaart is korter dan 6 maanden geldig en u heeft ook een paspoort dat korter geldig is dan 6 maanden
    u heeft alleen een paspoort dat korter geldig is dan 6 maanden
    dan betaalt u enkel de rijksleges voor een ID-kaart
    Nederlandse identiteitskaart volwassenen: € 27,35
    Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar: € 5,30. dat heb ik dus gedaan met mijn 17jarige zoon.
    wie weet heeft iemand anders wat aan deze tip...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de gemeente Arnhem, helaas doet onze gemeente dat niet. Die hanteert alleen het bovenste rijtje. Gelukkig is dat inmiddels wel overal gelijk getrokken.

      Verwijderen
  16. ik zou graag een goede tip geven maar mijn berichtje kan hier niet staan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel hoor, maar ik modereer alle reacties die langer dan 24 uur na publicatie van mijn bericht geplaatst worden.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.