dinsdag 26 september 2017

Sperziebonen invriezen

In de afgelopen week kocht ik sperziebonen. Ze waren bij de AH in de aanbieding voor 49 cent per pond en ze zagen er prima uit! Ik had ze gekocht om gewoon, zoals gebruikelijk, vers te eten, maar aangezien ik ook nog andere voorraden had en die eerst op moesten, omdat die bederfelijker waren dan de sperziebonen, bleven ze een paar dagen liggen.
Door eetplannen elders zou ik er voorlopig nog helemaal  niet aan toe komen om ze klaar te maken.
Zonde van die lekkere, verse sperzieboontjes om ze oud en bruin te laten worden! Dat is ook absoluut tegen mijn principes, want ik gooi vrijwel nooit wat weg, zeker niet als ik dat gemakkelijk kan voorkomen!
Dus hups, ik kopte de boontjes, ik kookte water en blancheerde ze een minuutje. Vervolgens gingen ze in een vergiet om af te koelen, daarna in een diepvrieszak en nu ligt er een pond zelf ingevroren boontjes in de vriezer!
Ik had wel gewild dat ik vroeger een vriezer had, toen mijn schoonouders op hun groentetuin ettelijke kilo's sperziebonen kweekten. Als we rond deze tijd op bezoek waren, dan kregen we enorme hoeveelheden mee en aten we dagenlang iedere dag sperziebonen. Lekker hoor, maar iedere dag is wat veel!  Toen een vriezer in de keuken was wel heel handig geweest!
Wat doe jij als je te veel verse groente op voorraad hebt?

13 opmerkingen:

  1. Dat gebeurt me niet, ik heb alleen een vriesvakje in de koelkast, dus kan maar minimaal invriezen. Strak inkopen van verse groenten en die dan ook opeten is mijn beleid. Mocht het gebeuren dat er een dag verse groente overblijft, dan verwerk ik die in het gerecht van de volgende dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook schoonouders met een groententuin ;)
    Ieder jaar in augustus krijgen wij heel veel groenten. Vooral bonen/snijbonen. Die doe ik ook in de vriezer (zonder voor te koken). Wij hebben een grote vriezer met klep in de schuur, ideaal. Zo eten wij de hele winter (bijna) elke week iets met bonen, dat is idd wel beter dan alles in een keer te moeten opmaken!
    De tomaten worden gekookt en gezeefd en zo hebben we lekkere tomatensap op voorraad voor de soep. Ook de rode bietjes gaan kant en klaar in bakjes in de vriezer, evenals de stoofperen.
    De zakken met aardappels zetten we wel naast de vriezer ;)En dan nog de komkommers en de bak vol met uien. Als we af en toe eens een krop sla/bloemkool oid krijgen, eten we dat wel gelijk natuurlijk.
    Echt een rijkdom eigenlijk, als ik het allemaal zo zit te typen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Aardappels kregen we ook altijd en grote stukken Goudse kaas, rechtstreeks uit de zuivelfabriek waar mijn schoonvader werkte.

      Verwijderen
  3. Ik heb een koelkast met klein vriezerdeel erin dus invriezen is niet echt een optie. Ik weck groenten en fruit als er een overschot is. Ook tomatensaus voor de spaghetti en appelmoes weck ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Invriezen!

    Vroeger heb ik wel geweckt, maar dat vond ik toch wel veel werk.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een grote moestuin. Ik vries veel in. Speciaal een vrieskistje gekocht hiervoor. Zo hebben we een groot deel van de winter heerlijk onbespoten groente uit eigen tuin !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Spercibonen uit de vriezer vind ik niet lekker. Ze gaan zo achteruit in kwaliteit! Alleen als ik ze krijg ( best vaak) en het is te veel, dan snijd ik ze in stukjes van 1 cm en gebruik ze in stoofpotjes of bij soepgroente. Dan gaat het nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij vriezen ook veel in. Deels uit eigen tuin en deels voordelig in de winkel gekocht. De boontjes van appie stonden vorige week ook op mijn lijstje maar hier zagen ze er helaas helemaal niet zo lekker uit.
    O, en ik vind boontjes echt veel lekkerder zonder blancheren voor het invriezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook invriezen om dezelfde reden als jij, nl. weggooien vind ik jammer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vries heel veel in ook restjes groente die dan later in de soep gaan.
    Het spruitenseizoen komt eraan en daar gaan zo'n 5 kilo worden ingevroren. Met 14 lades kan ik veel kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In onze koelkast blijven groenten bizar lang goed. Er zit een speciale 'crisp' groentenlade in of zoiets. Bij aankoop leek het me onzin, maar ik kan veel groenten rustig 3 weken bewaren zonder dat ze lelijk worden. Bij veel voorraad laat ik de groenten dus gewoon in de groentenlade liggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zet regelmatig een overschot aan verse groenten en fruit in de facebookgroep ´samen eten delen´. Als het niet afgehaald wordt, verwerk ik het. Soms is dat wecken, soms drogen, soms invriezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.