donderdag 19 oktober 2017

Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd een bankpas

Op het NOS journaal waren laatst jonge kinderen in de basisschoolleeftijd te zien die al een een bankpas hadden. Vanaf 10 jaar is het mogelijk om een eigen pas te hebben en daarmee te betalen en geld op te nemen. Bij de ABN Amro en ING is dit al zo, binnenkort ook bij de Rabobank.

Ik zie het over een jaar of 9 al voor mij dat mijn kleindochter en kleinzoon samen in de supermarkt wat boodschappen doen. Ze kijken eerst even op hun mobiel of beppe al geld heeft overgemaakt en kopen vervolgens brood, melk en appeltjes voor mij.

Het Nibud en opvoedkundigen vinden dat hebben van een bankpas een goede zaak. Zo leren kinderen vroeg omgaan met een bankpas en dus ook met geld.
Kinderen krijgen hun zakgeld op hun bankrekening en pinnen als ze van dat zakgeld iets kopen.

Ik geloof dat ik oud word, want ik vind 10 jaar nog wel heel erg vroeg. Geef ze eerst wat euro's, gewoon muntjes en briefjes en als ze daar mee om kunnen gaan, doe dan een bankrekening.
Ik betaal zelf ook weer alles contant en pin geen boodschappen meer. Ik vind het toch prettiger om echt geld om handen te hebben en niet te pinnen.
Ik pin regelmatig een bedrag en daarvan betaal ik alle boodschappen.


13 opmerkingen:

  1. 10 jaar is wel erg jong inderdaad. Nou ligt het er ook aan welk bedrag op die manier toegankelijk is. Het zal ook per kind verschillen wat werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Muntjes zijn, vind Ik, niet helemaal meer van deze tijd......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn beide dochters, 10 en 13 hebben een bankpas waarop wekelijks hun zakgeld wordt overgemaakt.
    Hun kledinggeld wordt maandelijks overgemaakt en als mijn dochter van 10 kleding wil, gaan we samen.
    Zij leert zo wat ze wel en niet kan kopen en op is op.
    Haar bankpas beheer ik en als ze 12 is, mag ze deze zelf hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met beiden moet je leren omgaan. De zichtbare muntjes en de meer abstracte rekening. Dus een combi lijkt me prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar vrijwel alles gaat digitaal, dus ik vind het juist prima. Hier kreeg kind ook op zijn 10 e een bankpas. Dat oefenen met munten en briefjes gebeurde vanaf het moment dat hij zakgeld kreeg dus hij was op zijn 10 echt wel toe aan die pas. Toen kreeg hij de helft van zijn zakgeld gestort en de andere helft cash. Inmiddel loopt alles nu via de bank.
    Ik vind 10 jaar juist prima. Kinderen hebben dan nog niet veel uitgaven en zo kunnen ze wennen aan die pas. Op de middelbare school wordt het allemaal heel anders en dan is het fijn dat ze dan al wat hebben kunnen oefenen met die pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn dochter, sinds twee dagen 9 jaar, heeft al sinds haar 7e een bankpas. Ik stort haar zakgeld op haar rekening en via en app op mijn telefoon (die heeft ze namelijk nog niet) kan ze zien hoeveel ze heeft. De bankpas zit in mijn portemonnee, die heeft ze niet zelf bij zich. Ze kreeg wat geld voor haar verjaardag en ze wil graag dat ik dat op haar rekening stort want ze wil rente ;) Op een jeugdbetaalrekening krijgt ze meer rente dan op de daaraan gekoppelde spaarrekening (dat is pas idioot). Ze kan prima met munten rekenen, maar een pas vind ik meer van deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het gebruik van contant geld vrijwel afgeschaft . Ik vind het contactdoos betalen ideaal: gaat veel sneller en ik hou beter overzicht van mijn uitgaven via mijn bankrekening. Bovendien komen er steeds meer winkels waar je alleen maar kunt pinnen. Ik vind een leeftijd van een jaar if 10 ook prima om mee te beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn dochter van 10 heeft sinds kort een bankpas. Ook wordt haar zakgeld hierop gestort. Voornamelijk omdat ikzelf ook bijna niks met contant geld doe en dus ook nooit haar zakgeld paraat heb.

    Zij ziet niet anders, het is voor haar een normale zaak. De pas is bij mij in bewaring.

    Overigens hebben wij een co-ouderschapsituatie, waardoor het ook handig is dat ze op beide locaties over haar geld kan beschikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn kinderen hebben beide een pas. Ze ontvangen hun zakgeld contant, vinden ze leuker. Dochter haar kleedgeld gaat wel op de pas! Zo leren ze met beide om te gaan. Giraal geld is niet echt tastbaar voor ze en vooral mijn zoon vindt het heel fijn om de spaarpot om te kieperen en te tellen hoever hij al is voor zijn ding wat ie wil kopen.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn zoon kreeg een bankpas toen hij 9 jaar was. Hij wilde dat graag en hij gaat er verstandig mee om. Zijn zakgeld maak ik automatisch over. Gaat tot op heden erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik opende vorige week een rekening voor mijn dochter van 4, vandaag kreeg ik haar pinpas in de bus. Wat mij betreft ook wat te vroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zoon hier is 11 en heeft/krijgt voorlopig nog geen eigen pas. Wij vinden het niet nodig. Waarom ouderwets als je gewoon met geld wil betalen? Naar ons idee hou je dan beter grip op je geld.Voor kleine(re) bedragen betaal ik ook het liefst zo.
    Hij krijgt zakgeld wat hij mag opsparen of iets leuks voor kopen. Vooral het sparen voor iets stimuleren wij. Kleding kopen wij zelf voor onze kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.