vrijdag 20 oktober 2017

Vegetarische vrijdag - deel 2 - hoe vegetarisch eet ik?

Op dit moment eet ik vrijwel uitsluitend vegetarisch. Als ik iets dierlijks eet, dan is het vaak vis.
Ik vind zelf dat je niet voor 100% vegetarisch hoeft te eten, maar dat je ook als je zo nu en dan wat vlees eet al heel goed bezig bent.

Ik heb in mijn leven al een heleboel vegetarische periodes meegemaakt.

Tussen mijn 10e en mijn 20e aten mijn moeder en broer vegetarisch en mijn vader en ik aten vlees. Ik vond vlees, en dan vooral rundvlees, te lekker om te laten staan. Mijn broer vond het zielig voor dieren en mijn moeder deed met hem mee.

Vanaf mijn 21e ging ik samenwonen met mijn eerste man. Hij at macrobiotisch, dat wil zeggen, hij at voornamelijk granen en wat groenten en wat peulvruchten, verder niet. Hierbij waren inbegrepen: tofu en tempeh, gemaakt van sojabonen. Ik deed met hem mee en at ook jaren macrobiotisch. Heel zelden aten we wat zuivelproducten.

Toen ik mijn 2e man (de vader van mijn 2 dochters) leerde kennen, at ik nog steeds macrobiotisch, maar samen met hem ben ik toch weer meer vlees gaan eten. Hij was afkomstig uit een slagersfamilie, dat had wel invloed. Toch aten we zeker niet altijd vlees, ik herinner mijn sojabrokjes en maaltijden met kaas ipv vlees of vis.
Toen mijn 2e man bijna 20 jaar geleden definitief opgenomen werd in psychiatrische instellingen, waren dochters en ik nog met ons drieën. Dochters hadden ook vegetarische periodes en dan deed ik mee. Jongste dochter hield en houdt eigenlijk niet van vlees, die vindt er niets aan. Oudste zeker wel, maar vond het in de vegetarische periodes vooral zielig voor dieren.

Sinds jongste het huis uit is, eet ze vegetarisch, niet strikt, ze vindt het niet erg om bij anderen eens een keer wat vlees of vis te eten, maar thuis eet ze het niet en haar man ook niet. Als je bij hen komt eten, dan eet je meestal bonen, in allerlei variaties.

Oudste en haar man waren parttime vegetariër en hielden wel van vlees, maar sinds de slachthuis-schandalen in het afgelopen jaar zijn ze overtuigd vegetariër geworden. Ze zijn overgestapt op "vleesch" van de vegetarische slager, juist omdat ze de smaak en de textuur van echt vlees anders zo misten. Ze zijn zeer tevreden met hun neppertjes en kopen in het groot in.
Bij hen is het dus "vleesch" wat de pot schaft en sinds die tijd koopt ook jongste dochter via hen kipstuckjes, speckjes etc.
De keuzes van mijn dochters missen hun invloed niet op mijn voedingspatroon.
Er vliegt bijna geen kip meer over mijn bord ;-) 

Wat eet ik?
Tofu, tempeh, kidneybonen, kikkererwten, grote witte bonen, linzen en verder ook vrij veel kaas en zo nu en dan een eitje.
Verder haring, tonijn en een enkele keer een stukje kip.
Mis ik het vlees?
Soms wel!

8 opmerkingen:

  1. Ik at altijd biologisch vlees en vrij weinig maar net als bij je dochter waren de slachthuis schandalen voor mij de reden vegetarisch te gaan eten. Ik mis het vrijwel niet. Het is soms alleen wat onhandig omdat de rest van het gezin wel vlees eet.
    De producten van de vegetarische slager zijn vanwege de gluten niet geschikt voor mij, alleen de kipstukjes zijn glutenvrij, heel soms eet ik dat. Ik vind de textuur geweldig maar t is wel pittig duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vanaf mijn 18 tot ongeveer 35 jaar strikt vegetarisch geleefd, totdat onze dochter van 4 jaar riep Ik WIL VLEES, toen dachten we, dan moeten we maar af en toe wat vlees op tafel zetten, nooit vaker dan 1 x per week en dat was prima, onze inmiddels volwassen kinderen eten nu nog steeds weinig vlees, voornamelijk buiten de deur, wij koken nu weer thuis zonder vlees of vis en als we ergens anders eten, eten we wat daar de pot schaft, ik kook 1 x per week voor een zus en dan maak ik ook iets met vlees, want anders eet mijn zwager het niet op, naar een restaurant gaan we zelden maar dan neemt mijn man wel vlees en ik toch iets van groenten. Onze redenen zijn altijd geweest, omdat het niet goed voor mens, dier en milieu is om vlees te eten. We eten wel kaas en ei. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig,die perioden. Na 35 jr vegetarisch eten,nam ik weer af en toe vlees. Nu merk ik,dat de zin daarin minder wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vegetarisch eet ik niet, maar wel veel minder vlees dan vroeger. Dus ik ben op de goede weg neem ik aan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook een kind dat 100% vegetarisch eet, en de rets van het gezin eet steeds minder vlees. Ik heb wel geïnvesteerd in een goed vegetarisch kookboek( de dikke vegetariër) omdat ik anders verzandde in steeds diezelfde recepten, best wel lekker maar t gaat toch vervelen :-)ennnnn die recepten zijn zo heerlijk dat je daardoor steeds meer/vaker vegetarisch gaat koken :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij eten erg weinig vlees en als we vlees eten meestal maar 50 gr.pp. 1 @ 2 keer per winter maak ik hachee van biologisch vlees en ja dan eten we wel wat meer ervan, is te lekker. Nepvlees eet ik niet omdat ik de samenstelling daarvan niet waardeer, veel aroma's, kleurstoffen, glucose, smaakstoffen en veel te zout naar mijn smaak. Ik eet ook geen soja, meestal is het wel GMO vrij maar dan nog weet je niet waar de soja vandaan komt en hoeveel oerwoud voor de teelt ervan vernield is. En ja ik weet dat ook voor veevoer soja geteeld wordt, vandaar dat we het zeer weinig eten. Wij eten veel peulvruchten en 1à 2/week vette vis (msc). Ik heb nu mijn laatste citroenboontes in de week staan, wacht weer op de nieuwe oogst. Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om terug te kijken op de periodes van wel/niet vegetarisch. Thuis was er altijd aardappels groente vlees. Overigens nauwelijks varkensvlees. Toen ik op mezelf ging wonen nam ik dat over. Nu al een paar jaar uitsluitend biologisch vlees. Eerst bio van de supermarkt en nu alleen nog bio van de lokale bio boer. En veel minder vaak vlees. Soms maar 2x per week. Ergens geloof ik niet dat de mens gemaakt is om alleen plantaardig voedsel te lezen en ik lust graag vlees, maar ik las recent over de Adventisten in Amerika die een hele hoge levensverwachting hebben. Zij eten vegetarisch en dat zet me dan wel weer aan het denken. Ligt natuurlijk niet alleen aan vegetarisch, maar speelt wel een grote rol.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook hier 15 jaar geleden strikt 9 jaar vegetarisch gegeten nu bio-vlees maar ook niet veel.
    Ik vind een stukje vlees op zijn tijd heerlijk, maar wel een goed stukje vlees!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.