maandag 11 december 2017

Bezuinigen op luiers

Afgelopen zaterdag stond er een artikel in de Volkskrant over de enorme hoeveelheden afval die het gebruik van wegwerpluiers voor baby's en peuters met zich meebrengt.
Gemiddeld produceert een baby 22 kg vuile luiers per maand, en daarmee produceren baby's en peuters ongeveer 4% van onze hele afvalberg. Volkskrant: Het is de bedoeling dat we in Nederland vanaf 2020 slechts 100 kilo restafval per persoon per jaar overhouden.
Recycling komt niet echt van de grond. Dus wat te doen? Maak je kind zo snel mogelijk zindelijk!

Hoe doe je dat?
Daar zijn een heleboel tips over te vinden op het internet. Die ga ik hier niet allemaal herhalen.

In mijn tijd, toen mijn dochters klein waren, was er niet zoiets als internet. Het lukte bij ons slecht, omdat we wasbare luiers gebruikten, was het vooral eindeloos wassen. Oudste dochter was nogal perfectionistisch. Voor haar bestond een beetje zindelijk niet. Het was òf zindelijk of luiers. Dus verklaarde ze toen ze bijna 3,5 jaar was, dat ze er helemaal klaar voor was, ook 's nachts en dat was ook zo.
Jongste dochter had een blaasafwijking waardoor ze niet voelde of ze aandrang had. Daarvoor is ze behandeld in het UMCG. Daarom duurde het bij haar ook lang voordat ze zindelijk was.

Natuurlijk is er niet alleen milieuvoordeel te behalen met vroeg zindelijk worden, je hoeft als ouder niet meer al die luiers te kopen, dat scheelt ook heel veel in je portemonnee!

10 opmerkingen:

  1. Onze kinderen zijn ook nog grootgebracht met de ouderwetse luiers : lappen flanel te vouwen in het gewenste model gefixeerd met een sluitspeld en daarboven een plastieken (herbruik- en wasbaar) strikslipje. Wij vrij vroeg begonnen met de kinderen op het potje te zetten en tegen de leeftijd van 17/18 maand waren ze allebei zindelijk overdag. De oudste was 's nachts volledig zindelijk vlak voor ze twee en een half werd. De oudste was 's nachts zindelijk enkele dagen voor de derde verjaardag. Zij waren dus vroeg zindelijk maar waren geen uitzondering in vergelijking met kinderen in onze familie of kennissenkring.
    Voordeel van katoenen luiers is dat ze nat aanvoelen als er een plasje gedaan is. De huidige wegwerpluiers zijn veel te goed want het kind voelt gewoon niet dat er nattigheid is en leert dan ook veel later het verband leggen tussen een plasje en een natte luier.
    Om een kind vroeg zindelijk te maken, heb je vrij veel tijd nodig om het kind op regelmatige tijdstippen even op het potje te zetten. In de huidige jachtige maatschappij hebben de meeste ouders de tijd daar niet voor omdat de meesten buitenshuis werken.
    Als je als moeder vaak thuis bent met je kind en je observeert je kind goed, zie je vlug aan de gedragingen wanneer een kind op het potje moet.
    Er bestaan zelfs methodes om hele kleine babietjes op het potje te laten gaan (infant potty training ?)
    Ik geloof dan ook niet in de theorieën dat zindelijkheid onmogelijk is voor een bepaalde leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met de combi werken en zorgen vind ik wasbare luiers een te grote opgave. Daardoor kies ik voor wegwerpluiers. Mijn ervaring is dat het per kind verschillend is hoe snel ze het oppikken. Het handigst is op een warme zomerdag lekker zonder luier laten lopen voor bewustwording. Toen was m'n dochter in één keer zindelijk, dag en nacht.

    De tijd op dagenlang je oog op je kind te laten rusten hebben de meeste ouders anno nu gewoon niet. Of, laat ik voor mezelf spreken: die heb ik niet. Dus besteed ik die tijd liever aan leuke dingen met het kind en is zindelijk maar ietsje later.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach, ik druk weer te snel op 'enter'. Ik heb juist besloten dat ik voor mijn aanstaande kleine (verwacht in april) liever tijd besteed aan het vers bereiden van groente en fruithapjes ipv potjes en uiteraard aan qualitytime.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, je moet het wel kunnen opbrengen. Zeker als je lang borstvoeding geeft, nog meerdere kinderen hebt, werkverplichtingen hebt of meer aandacht aan andere zaken als mantelzorg etc. hebt is het hele dag observeren van je kind niet te doen. Ik werd zelf wel heel vroeg op het potje gezet en schijn de eerste jaren veel obstipatie te hebben gehad, ik hield het vast.

      Verwijderen
  4. Als ik het zo lees boffen wij heel erg met hoe het met Tobias is gegaan. Wij zijn begonnen met hem op vaste tijden op het potje te zetten en als hij dan toevallig plaste kreeg hij een sticker. Na een tijdje had hij dit door en zijn we zijn luier uit gaan laten. Omdat de kinderopvang dit ook goed vond is ie toen dus direct zonder luier gegaan; alleen bij uitstapjes naar bijvoorbeeld de dierentuin, waar een toilet niet direct voorhanden is, kreeg hij nog een luier. Dit pakte hij heel snel op, hij was met 2,5 overdag zindelijk. De nachten blijft ie sinds hij 3 is droog.

    Mijn ervaring is dus dat je ook als je niet de hele dag zelf bij de kids bent je kind toch wel zindelijk kunt krijgen. Als de opvang ziet dat je er zelf ook serieus mee bezig bent dan willen ze je vaak heus wel een handje helpen. :) En het is ook weer niet een dagtaak ofzo; ik zette gewoon elk half uur een wekkertje, dan gebeurt er maar héél sporadisch een ongelukje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De definitie van een dagtaak is duidelijk subjectief. Elk half uur een wekker vind ik toch best wel intensief in een huishouden naast een drukke baan.
      Ik vind het ook wat minder belangrijk denk ik. Mijn dochter gaf het zelf aan en was toen ook gelijk zindelijk. Met een jaar of 3 ongeveer.

      Verwijderen
    2. Dat was maar een paar dagen hoor, dat ie elk half uur ging.... Je krijgt op zo'n moment ook al snel inzicht in wat nodig is, dus die wekker ging na twee dagen al naar elk uur enz. Maar inderdaad, het is ook maar net wat je belangrijk vindt.

      Verwijderen
  5. Wij hebben via een pilot van de gemeente Haarlemmermeer wasbare luiers getest. Wij zijn voor 100% over alleen mijn moeder en de opvang niet. Wij hebben nog maar een kleine vuilniszak per maand. Het wassen kost nix extra (regenwater en zonnepanelen) en we merken dat dochter bijna geen uitslag heeft.
    Als dochter kan lopen gaan we starten met zindelijkheidstraining.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'Maak je kind zo snel mogelijk zindelijk' is een beetje bedrieglijk. Je kunt heel goed voorwaarden creëren en oefeningen doen maar uiteindelijk bepalen de kindjes zelf wanneer het echt zo ver is, kwestie van ontwikkeling en die gaat niet bij iedereen even snel/op dezelfde manier. Als je extreem vroeg begint met 'oefenen' heb je goede kans dat je alleen maar veel tijd en energie steekt in ermee bezig zijn.

    Voor sommige mensen zijn herbruikbare luiers een perfecte optie maar ik denk dat dit zo'n gebied is waar we elkaar (en onszelf vooral) een beetje 'gemakzucht' niet teveel moeten nadragen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat snel zindelijk maken is bij mijn kinderen ook niet gelukt. Mijn beide dochters waren ongeveer 3,5 jaar. Niet ieder kind kan vroeg zindelijk worden en bij ons hielpen de wasbare luiers die we gebruikten absoluut niet bij het snel zindelijk worden.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.