maandag 18 december 2017

Vuurwerk

Officieel mag het pas rond de jaarwisseling, maar de eerste rotjes worden al weer afgestoken. Toen ik vrijdag door de straat van mijn jongste dochter fietste, zag ik zelfs een vader met zijn zoontjes fanatiek rotjes afsteken.
Verbazend, want zeker als ouder weet je dat het nog helemaal niet mag. En dan ga je met je kinderen vuurwerk afsteken, ongetwijfeld illegaal, want anders is het nog niet te koop. Ik denk dan: hoe kom je er bij?

De jaarwisseling is het gevaarlijkste moment van het jaar, waarbij talrijke (ernstig) gewonden vallen en regelmatig ook doden.
De Onderzoeksraad voor de Veiligheid adviseerde kort geleden in een rapport voor een vuurwerkverbod en in juni pleitte de Nationale Politie al voor een vuurwerkverbod. Klik hier om meer te lezen.


Ik denk dat het vuurwerkverbod een heel goede zaak zou zijn.
Stel je eens voor, geen mensen (kinderen!!) die handen, armen of ogen moeten missen, geen doden meer door akelige vuurwerkbommen. Het scheelt voor mij als astma patiënt ook een heleboel vieze lucht die mij het ademen bemoeilijkt.
Heerlijk toch?
Laat iedere gemeente een centraal vuurwerkfeest houden, waar het vuurwerk door deskundigen met de nodige veiligheidsmaatregelen vuurwerk afsteken.

Daarbij: het scheelt heel veel geld dat je voor gezondere dingen kunt gebruiken!

Wat vind jij van consumentenvuurwerk?

23 opmerkingen:

  1. De vuurwerkwet is aangepast en nu mag 'lichter' vuurwerk het hele jaar verkocht en afgestoken worden.
    https://www.huismanvuurwerk.nl/aangepaste-vuurwerkregels

    Alleen is dat vuurwerk niet zo licht als het lijkt, en kun je dus het hele jaar herrie verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wieteke, dit moest ik even nakijken. Het vuurwerk dat jij noemt is fop- en schertsvuurwerk zoals knalerwten en trektouwtjes, ook grondbloemen, dat is al weer een paar jaar toegestaan. Op de website van de rijksoverheid staat dat alles wat niet onder fop-en schertsvuurwerk valt, alleen met oud en nieuw tussen 18 en 02 uur mag worden afgestoken. Maar inderdaad, veel zgn kindervuurwerk geeft flinke knallen en rook en ongevaarlijk is het nooit! J.

      Verwijderen
  2. Veiligheid vind ik best een issue, maar vooral vind ik dat vuurwerk een verschrikking voor het milieu: productie, vervoer èn het afsteken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier begon de jeugd in september al, bijna dagelijks. Nu is het gelukkig iets minder. Waarschijnlijk is er een groep bekeurd en het vuurwerk afgenomen. Behalve gevaar voor de mens is er ook angst voor veel huisdieren.Ik zie nu al tegen oudejaarsavond op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het lastig. Voor mij hoeft dat vuurwerk niet. Maar toen ik jong was vonden we het wel leuk. Een centraal vuurwerk klinkt leuk, maar waar in ons dorp. En dan krijgen we daar weer samenscholing met drank in het lijf dus alle ellende van dien. Ruzies vechtpartijen ed. En wie betaald dat? Onze gemeente komt al geld te kort. Ik steek al jaren geen geld in vuurwerk en moet ik dan verplicht bijdragen?? Maar grotere controles vooral op illegaal vuurwerk ben ik voor. En knalvuurwerk verbieden. Denk dat je dan al een hoop ellende kwijt bent. Het stiekem snel afsteken van zo een rotje, die nogal eens in een hand knalt, ben je dan kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat je zelf ergens geen gebruik van maakt en dat je daar dan niet voor moet betalen...
      Zou dat andersom ook niet zo zijn?
      Dat jij, Lia, ergens gebruik van maakt en dat je niet het volledige bedrag ervoor betaalt?

      Verwijderen
    2. Zou kunnen, maar ik heb hetzelfde gevoel. Ik vind het helemaal niets, vooral dat knallende vuurwerk, en heb er nog nooit een cent aan uitgegeven. Van mij het helemaal worden verboden/afgeschaft. Als het centraal wordt geregeld door een gemeente dan moet ik daar aan gaan mee betalen, terwijl ik gewoon helemaal geen vuurwerk zou willen. Wij wonen in het buitengebied, zelfs om middernacht oudejaarsavond horen wij alleen wat plopjes in de verte, en daar zijn wij en vooral onze 5 honden heel blij mee. Als de gemeente het gaat afsteken gebeurt dat ongetwijfeld op dezelfde plek waar in de zomer het hout van het afgebroken timmerdorp wordt verbrand: vlak bij ons! Nee, dank u!

      Verwijderen
  5. Ik woon in Rotterdam en heb het idee dat hier goed gehandhaafd wordt want het is nog steeds erg rustig. Vorig jaar ook trouwens. Normaal is er rond deze tijd al veel geknal en nu haast niet, heerlijk. Hier is al een centraal vuurwerk bij de brug ieder jaar en mogen ze het wat mij betreft voor de rest ook verbieden. Behalve de vervuiling vind ik het ook zo erg voor de dieren, binnen en buiten. Een van mijn katten krijgt medicijnen op de 30e en de 31e om niet als een rillend hoopje ellende onder een dekentjein de donkere wc weggekropen te zitten. Heb er ook nog een nieuwe kat bij, dus het zal mij benieuwen... Ook al die geldverspilling, zo zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van mij zou er een vuurwerk verbod mogen komen maar toch denk ik dat het een illusie is dat je daarmee problemen en overlast voorkomt. Er is gewoon geen handhavingscapaciteit bij de politie. Verder mag er tegenwoordig zgn licht vuurwerk het hele jaar door verkocht worden en wat denk je van illegaal vuurwerk, dat zal dan zeker toenemen en dat is nog veel gevaarlijker vuurwerk. En of een centraal vuurwerk zou helpen waag ik te betwijfelen. Mensen moeten dan ergens naar toe om te kijken en gaan dan mss met veel drank op rijden en veel dronken en aangeschoten bij elkaar is ook vragen om problemen. Het enige dat mss zou helpen is het vuurwerk heel erg duurmaken maar of dat ooit zal gebeuren? Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Verbieden lijkt mij een geweldige oplossing, vuurwerk is buiten dat het ook nog is schadelijk zou kunnen zijn voor de ledenmaten van de mensen en het dierenleed wat al deze knallen veroorzaken erg slecht voor het milieu en ook slecht voor de gezondheid.

    Ik heb er niks mee en ook als tiener had ik er niks mee, ik ben de helft van mijn hand kwijtgeraakt door vuurwerk omdat iemand zo leuk was een rotje in mijn hand te gooien, voor ik er erg in had knalde hij in mijn hand open

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dan geen gewoon rotje geweest, maar veel zwaarder en illegaal vuurwerk. Ik ben als kind een keer zo slim geweest om de aansteker weg te gooien en het rotje vast te houden. Daar hield ik alleen een paar hele lichte brandwondjes aan over. Als rotjes je hand eraf zouden kunnen blazen zouden ze echt niet legaal zijn en dan zouden er nog veel meer gewonden zijn elk jaar.
      Anna

      Verwijderen
    2. Ik heb overigens wel een hekel aan vuurwerk en mij zie je tegenwoordig niet meer op straat met oud en nieuw (staat los van het rotjes incident;)) Maar een verbod op vuurwerk werkt volgens mij niet omdat het vuurwerk dat het meeste overlast veroorzaakt nu ook al verboden is. En jongeren die illegaal vuurwerk afsteken zullen daar niet mee stoppen door een verbod op legaal vuurwerk. Ik denk dat een verbod op legaal vuurwerk er vooral voor zorgt dat er nog veel meer illegaal en gevaarlijk vuurwerk gekocht gaat worden. Bovendien zijn er denk ik veel meer mensen die het wel leuk vinden dan mensen die het niet leuk vinden. Wat wat mij betreft wel verboden mag worden is matten. Die geven een gigantische rotzooi en de afsteken ervan laat de rotzooi negen van de tien keer gewoon liggen .
      Anna

      Verwijderen
  8. Hier in België gelukkig amper vuurwerk, alleen op oudejaarsavond. Iedereen die wil kan om 000 genieten van eth siervuurwerk dat de gemeente afsteekt. Om het plein komt de mensen bij elkaar, kijken naar het vuurwerk wensen elkaar een gelukkig nieuwjaar. Erg gezellig. Daarna is er bij ons amper meer een knal te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben het helemaal met je eens Zuinigaan. Ik vind het elk jaar weer een verschrikking. Van mij mogen ze het helemaal afschafffen, maar een goed alternatief vind ik het afsteken van vuurwerk door de gemeente op een centrale plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hou mijn hart vast voor als Tobias zelf vuurwerk mag gaan afsteken. Tot nu toe blijven we eigenlijk altijd binnen rond de jaarwisseling, ik vind het doodeng. Dus van mij mag het worden afgeschaft. Op een afstandje kijken vind ik dan wel weer leuk, trouwens, maar hier is het soms net een oorlogsgebied met al die knallen, rook en vuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die Tobias toch, foei!

      Verwijderen
    2. Tobias, vuurwerk afsteken? Dat ligt toch echt aan Sander en jou; jullie zijn de opvoeders. In mijn omgeving wordt veel vuurwerkr afgestoken (al vanaf begin december) maar gelukkig zijn er ook (steeds meer) ouders die hun kinderen zo opgevoed hebben dat de kinderen geen vuurwerk kopen en/of afsteken!

      Verwijderen
    3. O o wat zal het dan een stoutert zijn ..".

      Verwijderen
    4. Ja je kunt kinderen uitleggen dat vuurwerk niet ok is, maar veel kinderen zullen toch wel eens rotjes afsteken . Niet alle kinderen zijn superverstandige braverikken die precies doen wat hun ouders graag zien. Mijn zoon heeft dat ook wel eens gedaan. Ik was er niet blij mee maar maakte er geen drama van en hij vond er niet zo veel aan trouwens.
      Vuurwerk afsteken op 31 december, ik hou er wel van. Maar dan wel veilig met vuurpijlen in een lege fles, afstand houden en de boel
      weer opruimen.

      Verwijderen
  11. België klinkt relaxt en eerlijk gezegd een stuk leuker qua vuurwerk. Wij wonen gelukkig ergens waar het tot nu toe wel meevalt met het vuurwerk.

    Ik denk dat na een paar jaar mokken, mopperen (en strikt handhaven) de meesten wel mee bewegen naar centraal afsteken. Ik ben (als niet vuurwerk-kopende persoon) helemaal voor. Dat heb ik graag over voor het milieu en de rust. Daarbij kosten die verwondingen, vernielingen en onruststokerijen de gemeenschap toch ook geld? Dat geef ik persoonlijk dan liever uit aan een feestje... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Andere reacties hebben het al gezegd; het is legaal vuurwerk wat onze buurman afsteekt met zijn zoontje. Ik heb zelf ook een grote hekel aan vuurwerk maar zoals buurman het doet vind ik het eigenlijk prima. Hij maant zijn zoontje altijd tot stoppen als ie iemand ziet aankomen, ruimt achteraf de rotzooi (grotendeels) op en omdat zoonlief rond 21.00 echt wel op bed gaat is het savonds rustig. Plus het knalt een stuk minder hard dan echt vuurwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben het helemaal met je eens. Gewoon geen consumentenvuurwerk meer. Alleen een vuurwerkshow. Voor de veiligheid en ook voor het milieu. Ik zelf blijf oudejaarsdag zoveel mogelijk binnen... met hond en kat.

    Met vriendelijke groet, Alice

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.