donderdag 18 januari 2018

Datum waarop ik ga stoppen met werken is bekend!

Eigenlijk duurt het niet meer erg lang!
Het duurt namelijk nog 39 weken en daarvan heb ik 7 weken vakantie, dus het gaat om 32 werkweken. En dan is mijn werkzame leven afgelopen.
Er wordt een afscheid georganiseerd en ik mag zeggen wat voor cadeau ik wil.  Het budget hiervoor is €275,-  Ik heb nog niet besloten wat ik vraag, maar ik heb wel geïnformeerd of het mogelijk is het geld aan een goed doel te schenken.
En dat kan.
Waar ik vooral naar uitzie, is dat ik niet meer met regen, wind en gladheid hoef te fietsen.
Geen vragen meer, hoe glad is het, lukt het wel om te fietsen, is het niet te gevaarlijk?
De regen die soms met bakken uit de lucht valt, waardoor het zeker in de winter, als de regen vaak ijskoud is, geen pretje is.
En dan de wind! Ik moet tegen de westenwind in fietsen om naar het werk te fietsen. En juist die westenwind is vaak heel hard en vlagerig, zoals bijvoorbeeld vandaag.

Het zal eerst wel even wennen zijn, nooit meer werken, altijd "vakantie". Ik kan extra bezigheden zoeken en een aantal bezigheden heb ik ook al. Ik pas regelmatig op mijn kleinkinderen en ik zwem tenminste 3 keer per week en natuurlijk heb ik dit weblog waar ik ook vrij veel tijd aan besteed. 

Ik heb, als ik stop met werken 21 pensioenjaren opgebouwd. Dat is niet genoeg voor een volledig pensioen. Mijn inkomen wordt door mijn pensioengat kleiner dan toen ik werkte. Dat scheelt in vergelijking met nu ongeveer 400-450 euro per maand. Dat is niet erg omdat ik mijn hypotheek nu helemaal afgelost heb en daardoor lage woonlasten heb.
Hoeveel het precies wordt, dat zal de tijd leren. Ik las bij Consuminderen dat haar pensioenuitkering tegenviel, die was minder dan berekend.

24 opmerkingen:

  1. Als je thuis bent kun je veel meer zelf maken,draag je je kleding langer en heb je meer tijd om voordelig in te kopen. Dat scheelt weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, maar de verwarming moet ook vaker aan. En nog wat puntjes met een knipoog: Je drinkt meer koffie of thee thuis. Je gaat vaker thuis naar het toilet. Je vloerbedekking slijt harder. Maar volgens mij kan Zuinigaan het wel aan.

      Verwijderen
    2. Ja, ik denk dat het voordeliger is om buitenshuis te werken! Het scheelt inderdaad aan verwarmingskosten, en consumpties. Daarnaast zijn er uiteraard geen etentjes of andere activiteiten van mijn werk waardoor ik minder eten hoef te kopen.

      Verwijderen
  2. Je hebt het mooi voor elkaar Zuinigaan. Je hebt er hard en slim voor gewerkt volgens mij. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo, nu wordt het ineens heel concreet! Je gaat je niet vervelen, je hebt genoeg interesses. En wat ik om me heen zie: veel mensen gaan een tandje lager leven. Wat meer ontspannen, wat meer de tijd nemen.
    Ik kijk naar het weer buiten en ben blij voor je dat je dan niet meer met zulk weer de deur uit hoeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ging anderhalf jaar eerder ?"met pensioen" door arbeidsongeschikt door overspannenheid. Het eerste half jaar alleen maar ellende, alle stress kwam eruit in de vorm van jeuk, bulten en zelfs aan de pretnison gemoeten,
    Ik vond het ook heel jammer niet gewoon tot de geplande datum te hebben kunnen doorwerken. Maar was na 46 jaar ook wel opgelucht van de verplichtingen af te zijn.
    Doordat ik al langere tijd 50% was afgekeurd werd mijn inkomen na pensioendatum hoger dan de uitkering.

    Na een jaartje rust ben ik vrijwilligerswerk gaan doen, maar wel een soort die ik in eigen tijd kan doen en niet geboden ben aan vaste tijden. Dat wilde ik niet meer.

    Heb jij plannen voor vrijwwilligerswerk?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, lekker snel al. Van harte. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben benieuwd: heb je al plannen voor wat je na die 32 weken gaat doen? Genoeg stof om over te bloggen, de komende tijd, denk ik...!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn voor jou! Ik zou eigenlijk wel graag wat blogjes zien over wat je doet om je voor te bereiden: nog een klein beetje extra sparen, kijken voor mogelijk vrijwilligerswerk, een fijne reis voorbereiden, nu al extra tijd spenderen in sociale contacten....of helemaal niets van dat alles en gewoon relaxen :-)
    Geniet er in ieder geval van, en geniet ook van de voorpret!
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sinds 1 januari ben ik officieel ‘vrij’ (65jaar en 9 maanden). Heerlijk om baas over je tijd te zijn. Genieten! Nog even op de tandjes bijten!
    Succes,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijk vooruitzicht he? Man en ik gaan per 1 mei met prepensioen, dus hier ook aftellen....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Na bijna 37 jaar fulltime gewerkt te hebben in het onderwijs, ben ik sinds 1 januari jl. met pensioen. Ik hoop volgende week 60 te worden, dus ik ben er vroeg bij. Het is dure vrije tijd, maar ik heb liever die vrije tijd dan het geld. Het is heerlijk om niet meer zo onder tijdsdruk te hoeven leven en om bijna volledig stressvrij te zijn. En om eindelijk tijd en energie te hebben voor al die dingen waar ik al jaren niet meer aan toekwam!
    Geniet maar van het vooruitzicht! Een hartelijke groet van Jo.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dus zo ongeveer met de herfstvakantie,
    De seniorenacademie en de HOVO
    Hebben in de winter veel interessante lezingen en cursussen in
    Groningen . Ja je gaat er wel op achteruit, maar je hebt je er goed op voorbereid . Het vakantiegeld krijg je per maand van het ABP gewoon bij je pensioen op. Daarom valt het maandbedrag nog wat mee, maar in mei.....
    Van je AOW krijg je wel vakantiegeld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt. De donderdag voor de herfstvakantie wordt mijn laatste werkdag.
      Die inkomensachteruitgang komt niet onverwacht en daar heb ik door mijn hypotheek af te lossen rekening mee gehouden.
      Als ik de hypotheek niet had afgelost, dan was het financieel heel erg krap geworden, maar nu lijkt het mij prima te doen!

      Verwijderen
  12. Geniet van dit mooie bericht! Ik ben 38 en moet nog zo.n 40 jaar;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welnee, dan is er helemaal geen werk meer met al die robots. De overheid kan zich beter eens druk gaan maken hoe we iedereen nog een klein beetje aan de bak kunnen houden, eerlijk delen, ipv het zeuren over lang doorwerken, als er straks bijna geen baan meer is.

      Verwijderen
  13. Ja, dan wordt het opeens concreet. Da's toch even andere koek. Het zal een kwestie zijn van je weg zoeken, maar dat komt wel goed denk ik.
    Dat je fietsen door weer en wind niet gaat missen, dat snap ik heel goed. Ik werk sinds kort dichterbij huis en dat maakt het fietstochtje toch een stuk prettiger. Mijn vroegere collega ging in de laatste jaren voor haar pensioen ook niet meer op de fiets in de winter. Dan kwam ze met de bus. Nam ze de bus net na 9.00 u, dan was het voordeliger en was ze toch op een redelijke tijd op kantoor. Ik gaf haar groot gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een fijn vooruitzicht! Lekker genieten van je kinderen en kleinkinderen! Geniet van de laatste maanden werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb het al eens eerder gezegd ... volgens mij heb jij genoeg spaargeld om al wat eerder te kunnen stoppen met werken. Bijvoorbeeld een paar maanden eerder, zeg per 1 augustus, zodat dit de laatste koude maanden zijn dat je naar je werk moet.

    Maar goed, je hebt hier goed over nagedacht. En een jaar gaat vaak heel snel, dus het aftellen kan beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat de financiën betref zou het kunnen, maar ik stop op 18 oktober, augustus en september zijn juist heel drukke maanden op mijn werk en ik wil mijn taken goed afronden zonder mijn collega's op te zadelen met veel extra werk.
      In oktober vriest het nog niet en is het ook nog zomertijd. Ik kan dan heerlijk bij daglicht van en naar mijn werk fietsen. Dat daglicht mis ik in de winter heel erg!

      Verwijderen
  16. Lijkt me fijn om een datum te hebben om naartoe te leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb je al een e-reader?
    Fijn dat je een datum hebt, dan weet je wanneer je alles afgerond moet hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gefeliciteerd!
    Denk je niet dat je het fietsen gaat missen? Ook met het oog op je diabetes? Super dat je 3 keer per week zwemt! Ik moest om medische redenen stoppen met fietsen. Ik merk het duidelijk (gewichtstoename en een minder goede conditie) Ik spaar nu voor een e-bike

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.