vrijdag 19 januari 2018

Vegetarische vrijdag - Kaas!

Bijna al mijn voorouders woonden op het platteland in Friesland, ze waren boeren of boerenarbeiders en werkten voornamelijk in de veehouderij. Mijn vader en mijn grootvader werkten bij de zuivelfabriek en konden zeer goedkoop aan kwalitatief goede Goudse kaas komen. Gevolg was dat er kaas in overvloed was en dat we véél kaas aten. Het aanbod van kaas dat bleef, want mijn schoonvader Jan werkte óók bij een zuivelfabriek waar kaas gemaakt werd. Mijn schoonmoeder kocht altijd flinke stukken kaas in de personeelswinkel en dan kregen mijn man en ik weer een stuk kaas mee naar Groningen. Ik denk achteraf dat het om stukken van ruim anderhalve kilo ging en die stukken gingen altijd vlot op.
Gevolg is dat ik een ongelooflijke kaasliefhebber ben, ik lust alle soorten kaas en ik kan er enorm van genieten. Als je mij laat kiezen tussen gebak en een lekker stuk kaas, dan weet ik wel wat ik kiezen moet, geen gebak dus.

Ik sprak er een week geleden met mijn broer over hoe moeilijk het is om te minderen.
De productie van kaas is slecht voor het milieu, kaas eten is bijvoorbeeld slechter dan het eten van kip en daarnaast is veel kaas eten niet gezond.
Ik weet niet of het mij ooit zal lukken om de kaas helemaal af te zweren, maar als je naar mijn lijstjes kijkt, dan heb ik de laatst tijd geen Roquefort of brie meer gekocht, in ieder geval deze maand niet. 
Ik wil bij het minderen ook geen enorme stappen nemen, ik ben heel tevreden met wat kleinere stappen.
Dat doe ik bijvoorbeeld door minder kaas op brood te eten en ook naar mijn werk andere keuzes te maken. Een voorbeeld is pindakaas met wat sambal of ontbijtkoek. Ik weet wel dat ontbijtkoek heel zoet is, op dagen dat ik boterhammen met ontbijtkoek meeneem naar het werk eet ik geen banaan, maar een veel minder koolhydraatrijk appeltje.

24 opmerkingen:

  1. Hummus op brood. Gezond en lekker.die van de Lidl smaakt heel goed en is niet te duur. Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak regelmatig zelf humus, altijd voor bij de warme maaltijd. Het is ook een goed idee om humus op brood te gebruiken.

      Verwijderen
    2. Ow ik vind dat heerlijk, zelfgemaakte humus op brood.Het vult ook goed. Ik doe het wel in een bakjeen smeer het pas net voor lunch op het brood.

      Groet,Greet

      Verwijderen
  2. Ik vind de kaasalternatieven van Charlies all is fair als veganist de enige echt volwaardige en zeer smakelijke alternatieven. Misschien is dat ook wat voor jou als je serieus wil minderen. Ik kan vooral de cheddah en de boersezin aanraden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kaas slechter dan kip? Wist ik niet, ga es op onderzoek uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kaas is niet per definitie vegetarisch. Het stremsel is over het algemeen dierlijk. De maaginhoud van geslachte (stieren)kalfjes wordt veelal gebruikt als stremsel. Nu zijn daar veel dingen over te zeggen, je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat het geweldig is dat er op die manier optimaal mogelijk gebruik wordt gemaakt van grondstoffen. Je zou het ook niet zuiver vegetarisch kunnen vinden. Er is tegenwoordig steeds meer kaas te koop die vegetarisch gestremd is, ze gebruiken dan microbieel stremsel dat in een lab geproduceerd wordt.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik koop vrijwel alleen nog kaas met vegetarisch stremsel. Daar is minder keuze in dus eten we als vanzelf minder kaas 😊.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo is het qua CO2 uitstoot gunstiger om 15 km met de auto af te leggen dan met de fiets (fietser moet eten om energiepeil op nivo te houden, (vegetarisch) voedsel verbouwen/oogsten kost energie, voedsel moet vervoerd worden etc. etc.). Was een vraag in de Wetenschapsquiz 2017.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die haal ik dan meteen onderuit: door auto te rijden ipv te fietsen wordt je niet gezond, zal je eerder/meer medicijnen moeten gebruiken etc. Medicijnen die we massaal uitplassen en weer in het water terecht komen is nu al een groot probleem. De fietser is dus uiteindelijk beter voor het milieu.

      Bovendien zijn gezond levende mensen vaak ook gezonder in hun gedrag qua voedselkeuze, de in de file staande automobilist die gedachteloos in de snoepzak naast zich graait, is een bekend verschijnsel.

      Verwijderen
    2. Ik ga meteen mijn fiets wegdoen en meer autorijden. ;)

      Verwijderen
    3. Dank voor dit fantastische argument om mijn fiets te laten staan. :)

      Verwijderen
    4. @Leesgraag: ik denk ook zeker niet dat het voor het milieu verstandig is om de fiets te laten staan. Je kunt veel beter je hamburgers en ander rundvlees laten staan.
      Die zorgen voor een enorme CO2 uitstoot!

      Verwijderen
  7. Bij veel kazen die worden gemaakt voor moslims zit ook geen dierlijk stremsel is me ooit verteld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klopt die worden met chemisch stremsel gemaakt. Dat is pas 'gezond' en goed voor het millieu?

      Verwijderen
    2. Ik ben zelf (orthodox/praktiserend) moslima en eet 'gewone' kaas hoor. De meningen onder moslims zijn hierover nogal verdeeld, maar zelf ken ik weinig moslims die zich weerhouden van dierlijk stremsel en gelatine.

      Verwijderen
  8. Liever weinig eten van iets dat ik echt lekker vind, dan veel van vieze namaak-rommel!
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gewoon in kleine stapjes minderen, dat gaat het beste. Opeens niets meer eten van wat je heel lekker vindt, gaat gegarandeerd mis. Ik heb anderhalf jaar veganistisch gegeten en niet vol gehouden. Nu eet ik een beetje kaas (zo om de paar dagen, doe heel lang met een stuk) en af en toe een eitje en is het beter vol te houden. Het is ook beter voor je gezondheid, niet teveel kaas.
    Vegan kaas is geen alternatief, veel te duur en eigenlijk niet te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het viel me inderdaad in je lijstjes altijd al op dat je veel kaas kocht, en ook veel verschillende soorten. Ach weet je, alles wat met "te" begint is niet goed, behalve tevreden. Dus als je het wat matigt, stapje voor stapje, ben je op de goede weg denk ik. En genieten van het leven en van wat je eet is belangrijk hoor, dus beter een klein stukje kaas waar je van geniet, dan iets nemen wat gezonder is maar je niet zo lekker vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kaas zal ik ook nooit laten staan. Old Amsterdam, Livarot, Epoisses, camembert, gaat er allemaal in. Ik heb jaren geleden eens veganistische 'kaas' gegeten die een bekende van cashewnoten had gemaakt. Niet verkeer moet ik zeggen, maar zal nooit een echt kaasplankje kunnen vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Is kaas slecht voor het millieu?? Pindakaas dat is heel slecht voor het millieu want dat moet met een vliegtuig ingevlogen worden en dan weet je nog niet eens hoe het geproduceerd wordt!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom zouden pinda's per vliegtuig komen? Het is geen heel bederfelijke waar. Het zijn geen bloemen of sperziebonen of zo.
      Pinda's komen volgens mij per schip en dan wordt vervolgens de pindakaas in Nederland gemaakt.

      Verwijderen
  13. Smeerkaas schijnt gemaakt te worden van kaasafval dat van de machines op de grond valt. Opschrapen en smelten. Bah!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me een broodje-aap verhaal! Waarom zou er kaasafval op de grond vallen? Fabriekskaas wordt geproduceerd in bijna volledig geautomatiseerde processen, daar valt niets op de grond!

      Verwijderen
    2. Het wordt meestal wel gemaakt van stukken die komen van mislukte, beschadigde en afvalstukken bij het snijden van kaas. Maar niet van de grond opgeraakt.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.