zondag 25 februari 2018

Hoe ga je zuinig en verstandig om met vrieskou?

Het is koud en het wordt nog veel kouder in de komende dagen. Een Elfstedentocht op de schaats zit er niet meer in, maar koud wordt het wel! Er komen nachten aan met -8 tot -10 en dat is best koud voor de tijd van het jaar.

Hoe overleef je de kou zonder al te veel gas te verstoken?

1. Houd de warmte zo veel mogelijk binnen:
 - geen buitendeuren of ramen open laten staan, maar zorg wel voor ventilatie door ventilatieroosters open te zetten.
 - verwelkom de zon op de ramen, de zon heeft al veel kracht en die zorgt er voor dat je huis lekker    warm wordt.
2. Kleed je in laagjes, dan houd je de warmte beter vast. Vroeger, in mijn jeugd, droegen mensen als ze gingen schaatsen een pyjamabroek onder hun lange broek. Thermo-ondergoed is voor dat doel ook heel geschikt. Ook binnen kun je je lekker warm kleden, zodat je minder gas hoeft te verstoken.
3. Laat je huis niet al te veel afkoelen en zorg voor een minimumtemperatuur van 15 graden in de woonkamer.
4. Verwarm je normaal gesproken de slaapkamers niet en is je huis niet heel goed geïsoleerd? Doe in koude nachten met een matige vorst de verwarmingsradiator een beetje open, zeker aan de kant van je huis waar de wind op staat.

Andere wintermaatregelen die ik zeker zou aanraden:
- Sluit waterleidingen van buitenkranen af- bevroren leidingen kunnen veel overlast geven en reparatie kost geld!
- Zorg voor een voorraad eten, zodat je even vooruit kunt als het weer omslaat, dat gaat vaak gepaard met gladheid en soms ijzel.





3 opmerkingen:

  1. Goede tips. Vooral van die boodschappen; ga ik maandag direct even in de praktijk brengen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb als het meezit voor 2 weken eten in huis ��.
    Ik start mijn auto woensdag ff want hij staat Wss de hele week stil. Heb er geen zin aan om er straks nog een nieuwe accu erin te laten zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik parkeer thuis buiten, en op mijn werk in de parkeer garage. Ik hoop dat mijn auto de hele week gewoon opstart. Toen ik nog in de VS woonde (waar het in de winter -25 was) zette ik mijn keuken kastjes open zodat mijn water leidingen in de keuken niet bevroorden

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.