Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

vrijdag 8 augustus 2014

Super besparingstip!

Er zijn mensen voor wie dit helemaal niet van toepassing is, maar er zijn ook nog steeds veel waarvoor dit wel een hele goede besparingstip is: STOPPEN MET ROKEN.

Roken kost veel geld en is verder nergens goed voor.
Het is ongezond, maakt je huid oud en lelijk, zorgt voor lelijke tanden en een slechte adem.
Door roken ga je 10 jaar eerder dood en het risico op kanker en hart- en vaatziekten is ook veel hoger.
Vrij veel rokende familieleden zijn al jong aan hart- en vaatziekten of kanker overleden.
Mijn opa, mijn oudoom, mijn tante, mijn neef, mijn achterneef, mijn schoonzus etc.
Er is geen enkel voordeel van roken te bedenken. Behalve dan dat het voor onze nationale schatkist leuk is dat er belastingcenten binnenkomen en minder AOW betaald hoeft te worden en dat pensioenfondsen minder geld kwijt zijn aan pensioenen voor rokers, want die leven veel korter en betalen wel premie maar ontvangen een stuk minder pensioen.
Dus wil je minder belasting betalen en langer en meer AOW en pensioengeld ontvangen, en wie wil dat niet? Stop dan nu met roken.
Weet je dat hulp bij het stoppen met roken in de basis zorgverzekering zit? Maak er dan nu werk van!

Ik heb een beetje astma en ben overgevoelig voor tabaksrook. Ik zou het liefst volledig rookvrij door het leven gaan, want ik heb er veel last van.
Probleem van dat rookvrije leven is, dat dit gewoon niet KAN.
Ik zit in mijn achtertuin en een van de buren begint te roken. Ik ga snel naar binnen en sluit mijn tuindeur.
Ik lig in bed met het raam open en een van mijn buren rookt in de slaapkamer. De rook waait bij mij naar binnen en ik lig in een rokerige slaapkamer. Diezelfde buren hadden, toen ik hier 7 jaar geleden kwam wonen, witte verticale lamellen. Deze lamellen zijn nu gevlekt bruin. Soms staan mijn buren ook in hun voortuin beneden te roken. Hun werk begint vroeg en ze steken voordat ze vertrekken eerst nog even een sigaret op. Je voelt hem al aankomen: ik lig in mijn slaapkamer weer in de sigarettenrook.
Ik ga op de fiets naar mijn werk en ik kom onderweg rokende fietsers tegen. Als er iemand voor mij fietst die rookt, dan kies ik als het mogelijk is een alternatieve route omdat ik zo'n last heb van de rook, of ik stap even af en wacht even om voldoende afstand te creëren.
Op mijn werk houd ik van frisse lucht, dus ik heb vaak het raam open. Alleen ..... mijn werkkamer ligt op de eerste verdieping, vrij dicht bij de ingang. Bij die ingang staat een bordje dat mensen niet vlakbij de deur mogen roken, maar mensen lezen niet of trekken zich er in ieder geval niets van aan. Ik ben wel eens naar een groepje rokers toe gegaan om hun er op te wijzen dat ik er hinder van heb. Dat hielp even, maar ja, er zijn honderden mensen in het gebouw waar ik werk, dus eigenlijk is er geen beginnen aan.
In het openluchtzwembad staan overal rokerspalen, zodat rokers "gezellig" op het terras nog even een sigaretje kunnen roken voordat ze gaan zwemmen of voordat ze weer naar huis gaan. Er is geen rookvrij gedeelte, want het is in de open lucht en dan is dat kennelijk niet nodig.
Als ik naar het ziekenhuis moet, erger ik mij groen en geel aan alle mensen die daar vlak voor de ingang staan te roken. Gevolg is dat ik altijd benauwd en met prikkende ogen het ziekenhuis in ga.

Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat ik zeur, want die rook stelt in hun ogen niets voor en zij merken er misschien ook helemaal niets van, afgestompt als ze zijn door hun leven in sigarettengeur van zichzelf en/of anderen. Maar voor mij ligt dat anders, ik heb er wel last van en ik ben er van overtuigd dat er veel meer mensen zijn die er veel last van hebben.

59 opmerkingen:

  1. Zelf heb ik ook last van rook maar niet in die ernstige mate als jij. Mijn man rookt nog steeds helaas maar wel buiten.
    Hij redt het nog niet zonder shag, dan raakt ie helemaal in de stress. Hij is nu wel pas begonnen met de e-sigaret zodat hij alvast minder gewone shag rookt. Die vloeistof die hij daar bij heeft is zonder teer en zonder nicotine. Maar ben bang dat het nog wel even duurt voor hij helemaal zonder kan. Wat mij betreft hoe eerder hoe liever maar ja, dat is makkelijk zeggen natuurlijk omdat ik zelf niet rook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het ook heel erg vies en asociaal dat roken. En ook ik heb een buurman waar het hele huis verrookt is. Vaak wil ik de balkondeur open hebben. Maar als hij dat heeft, moet die van mij snel weer dicht! Want dan heb ik de stank in huis. Net als mijn doucheraampje. Kan ook niet op het rooster/open, maar moet altijd dicht helaas vanwege de rook die anders binnenkomt. En die heb ik heel graag open of de ventilatieroosters open.
    Ik heb dan wel geen astma, maar toch kan ik er slecht tegen.
    Vind het ook zo onbeschoft dat mensen buiten op een terras gaan zitten roken. Als iemand een sigaret opsteekt en ik zit er bij in de buurt, bederft dat echt mijn plezier. En eetlust. Kennelijk is dat nog toegestaan. Ik hoop niet lang meer. Soms ga ik zelfs verhuizen op een terrasje vanwege andermans sigaret.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben blij dat ik nooit aan roken ben begonnen. Ik kan me ook niet voorstellen wat er nu zo 'lekker' aan is.

    Zelf heb ik niet zo'n heel erge last van rook. Wel ga ik op zoveel mogelijk afstand van rokers, en soms houd ik een hand voor mijn mond als ik toch dicht bij een roker ben. Ik heb geen zin in passief meeroken.

    Wat geld betreft: ik schrik hoeveel rokers moeten afrekenen voor een paar pakjes sigaretten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Last van rokende fietsers voor je? Dat is echt niet serieus te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal je maar zodanig de adem benemen dat je amper door kunt fietsen, waarschijnlijk zelf geen astma?

      Verwijderen
    2. Ik heb ook altijd heel veel last van rokende fietsers voor me. Het stinkt heel erg en ik krijg meteen veel minder lucht. Heel erg herkenbaar. Jammer dat de maatschappij vooral bestaat uit mensen zoals Huib...

      Anneke

      Verwijderen
    3. Ik heb astma en word ook benauwd van fietsers die roken. Sterker nog, als het zware rokers zijn en hun kleding ruikt naar de rook word ik al benauwd.

      Verwijderen
    4. Wis en waarachtig is dat wel mogelijk! Ik heb zelf gelukkig geen echte last van de rook maar qua stank is het wel heel smerig om achter iemand te fietsen die rookt. Ik kan me voorstellen dat je er echt last van hebt als je een longaandoening hebt.

      Verwijderen
  5. Ik kreeg een huilbui na het lezen van dit stukje.
    Zo herkenbaar, en een zo slecht op te lossen probleem.
    Overal is rook. In de tuin, ( heb geen tuintafels of stoelen buiten ) , in de
    slaapkamer, ( slapen met gesloten raam = hoofdpijn ) op de fiets, ( een roker voor mij maakt mij benauwd ), fietsen langs kantoren, ( dikke walmen zwieren zo mijn gezicht in ) op perrons, ( reizen kan ik alleen met een dikke zakdoek voor mijn gezicht ) in bushokjes ( weer of geen weer, ik sta altijd buiten het bushokje ), ik zit nooit meer op een terrasje, links en rechts rook; en ook niet meer in een restaurant, ( want de deur staat open en pal bij de deur staat een roker ), ik bezoek geen rommelmarkt of anderszins meer, want mensen slenteren daar met brandende sigaren en ander rookwaar gewoon rond...
    ik heb een hekel gekregen aan de zomer want overal is rook! En ik word er ZO ZIEK van. En zo verdrietig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nooit gerealiseerd dat er mensen zijn waarbij rooklucht zo zwaar weegt en dat je er zo veel last van kan hebben. Voor mij is het alleen hinderlijk en vind ik het stinken (ben zelf ook geen roker).

      Ik hoop dat er ergens ook plekken zijn waar je toch wat kan genieten van de zomer of dat deze plekken er snel komen!

      Anne

      Verwijderen
  6. Het is gewoon vreselijk dat roken. Wat was ik jaren geleden blij dat er niet meer gerookt mocht worden in restaurants. Konden we eindelijk gezellig zitten in ons favoriet restaurant, voorheen zaten we voorin waar steeds mensen in en uit liepen. En ja, dan kun je zeggen ga je daar niet meer heen maar het eten is daar zo ontzettend lekker.
    En ook ik heb astma, gelukkig niet zo heel erg meer; hoef zelfs geen pufjes meer te gebruiken, maar dit komt vooral omdat er niet meer binnen gerookt mag worden. En ja, Huib als er iemand voor mij fietst die rookt heb ik daar last van. Als het mogelijk is haal ik in en anders idd een stukje omfietsen.
    Wij waren van de week een dagje weg en daar rookte iemand een sigaar, vreselijk. Gelukkig ging hij zelf op een gegeven moment weg.
    Maar ik heb dit ook met parfum en luchtverfrissers en geurkaarsjes, niet te harden. Dan ben ik ook snel weer weg als iemand dat in huis heeft. Heb jij dat ook, Zuinigaan?
    Hopelijk komt er ooit een oplossing voor dit probleem maar ben bang dat wij dat niet meer mee zullen maken.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik heb last van parfum, luchtverfrissers, geurkaasjes, aftershave, hyacinten, wasmiddelgeur en noem maar op. Niet van alle soorten, maar er zijn soorten die mij compleet de adem benemen.

      Verwijderen
  7. Mijn man kan ook niet tegen rook en zijn doen en laten wordt ook vaak bepaald door rokers. Maar het zijn niet alleen de rokers die hem (en velen met hem) het leven moeilijk maken. Open haarden in de winter, de gezellige vuurkorf en de barbecue in de zomer!
    Sta je in de regen op de bus te wachten kun je niet onder het afdakje staan want er wordt gerookt. In 'n optiek word je geholpen door een verkoopster die net een sigaret heeft gerookt, in de rij voor de kassa sta je tussen mensen met 'n rooklucht in hun kleding.........wegwezen dus en zo kost het ook nog eens zoveel extra tijd. Rokende ambtenaren die op de achtste verdieping werken gaan .....tig maal per dag met de lift naar de begane grond om een sigaret te roken!
    Mijn zus heeft het eens getimed: zij, niet roker, werkt per dag zeker een uur meer dan haar rokende collega's!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind andermans rook zeker wel wat voorstellen. Ik vind roken een opdringerige gewoonte, waar je omgeving last van hebt.

    Ik zou er dan ook zeker op besparen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan er ook heel slecht tegen, dus blijf er zo ver mogelijk uit de buurt. Door de stank en de last die ik daarvan krijg, kan ik me ook amper concentreren op een gesprek in de buurt van rokers. Ik ben dus blij met alle rookvrije tentjes e.d. en heb gelukkig ook thuis geen last van rokers.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik was zelf een verstokte roker... en wat IS het moeilijk om er af te komen! Ik ben nu al 10 jaar van die vieze stinkdingen af en zie aan mijn broers dat ik tijdig mijn gebit heb gered van een rampzalige teloorgang. Ook ik heb echt last van rokers op straat. Ik zal er nooit iets van zeggen, maar als je er geen last van hebt, heb je geen idee hoezeer rokers het leven van derden kan beïnvloeden. Ik ben geen anti-roker geworden in de zin dat ik mensen afstoot. Maar als ik op een leuke markt loop en er word veel gerookt om me heen, beneemt me dat wel wat plezier, hoor. (ik ben trouwens voor mijn gevoel rijk geworden na het stoppen, ik rookte 3 pakjes shag p/w!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben allergisch voor nicotine. Mijn slijmvliezen zwellen op. Ik zou kunnen stikken... Ik heb een epipen, niet omdat ik per ongeluk iets zou eten waar ik allergisch voor ben, niet omdat ik gestoken zou kunnen worden door een wesp of bij. Ik heb overal waar ik ga de kans te sterven aan andermans sigaret.
    Rokers worden niet geknuffeld. Wanneer ik naar buiten ga slik ik antihistamine. Gewoon rokers de lucht kunnen vergiftigen.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hebben rokers eigenlijk niet door dat ze ongelofelijk stinken uit elke porie alsof ze al maanden niet onder de douche gaan???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat hebben ze niet door... Rokers reageren ook altijd vol ongeloof als je vertelt hoe erg alles stinkt. Dat het óók vervelend is als ze niet roken of buiten roken omdat hun kleren altijd stinken. Dat je als niet-roker na een logeerpartij bij een roker alle meegebrachte kleren moet wassen, ook de kleren die niet je koffer uitgekomen zijn. Dat de boekencollectie van je vriend na twee jaar nog steeds stinkt omdat zijn ouders in huis rookten. Dat je het kunt ruiken als een niet-rokende vriend de planten water gegeven heeft in het huis van zijn rokende ouders die op vakantie zijn. Rokers hebben geen idee. Ze hebben zelf hun ruikvermogen verpest en reageren ongelovig en asociaal op je klachten. Ze voelen zich aangevallen en gediscrimineerd en vinden dat ze 'recht' hebben op hun gestink.

      Anneke

      Verwijderen
    2. Zo zet ik ook boeken uit de bieb weer terug op de plank als ze naar sigarettenrook ruiken. Ik kan zo'n boek niet lezen zonder benauwd te worden.

      Verwijderen
  13. Helaas heb ik ook zo'n vervelende benedenbuurvrouw die de hele boel blauw zet. Een raam of rooster openzetten is er ook voor mij niet bij.
    Het valt me wel op dat het aantal mensen dat rookt op straat per stad verschilt. In de ene lijkt bijna wel iedereen met een sigaret te lopen en in de andere zie je het bijna niet. Een aantal jaar gelden zat ik te wachten op het station van Oslo toen ik ineens een sigaret rook. Het bleek dat er 3 perrons verder iemand stond te roken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Roken is gewoon de meest asociale gewoonte die er is.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik heb een oplossing, allemaal een kapje voor de mond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En vooral geen sigaret in de mond! Helemaal goed!

      Verwijderen
  16. Er zijn mensen die stinken naar rook.
    Er zijn mensen die stinken naar zweet.
    Er zijn mensen die stinken naar knoflook.
    Er zijn mensen met kleding vol kattenhaar: daar ben ik allergisch voor.
    Mijn buren komen uit pakistan en als zij koken vindt mijn dochter het lekker ruiken, maar ik zit te kokhalzen.
    En zo is het altijd wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van zweet, knoflook en etensgeuren wordt je niet benauwd, krijg je geen hoofdpijn, keelpijn en prikogen. Katten kunnen wel een probleem zijn inderdaad. Daar moeten katteneigenaren mee uitkijken.

      Verwijderen
    2. Er zijn wel degelijk mensen die last hebben van geuren, er overgevoelig voor zijn en er hinder van ondervinden (misselijkheid, kokhalzen en hoofdpijn herken ik helaas maar al te goed...), wat natuurlijk niet hetzelfde is als astma.
      Ankie

      Verwijderen
  17. Maar wees blij de laatste 30 jaar is er een hoop veranderd, allemaal op het werk roken, op school,in de winkels, in het vliegtuig ect....

    En toen rookte nog meer mensen,waaronder ik toen ook nog :(

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het valt me wel op dat er steeds minder wordt gerookt in het openbaar. En waar het vroeger nog heel normaal was dat mensen die bij je langs kwamen binnen rookten (en keken ze je raar aan als je daar wat van zei) doen ze dat tegenwoordig allemaal zonder te vragen netjes buiten. Er lijkt dus verbetering in te zitten, al gaat het langzaam. Het lijkt me erg vervelend als je er zoveel last van hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nou...wat een reacties. Ik ben begin dit jaar gestopt met roken, gewoon, omdat ik er zin in had. Elke week leg ik het geld aan de kant en heb inmiddels een leuk spaarpotje opgebouwd waar ik aan het eind van het jaar voldoende in heb zitten om een leuk weekje weg te boeken. Verder merk ik bar weinig aan mijn lijf en leden dat ik gestopt ben met roken. Het enige wat ook mijn tandarts vond, is dat mijn tanden mooi wit blijven. Voor de rest voel ik me niet energieker, ruik ik verder niet beter als toen ik nog rookte, mss komt dat nog en heeft het zijn tijd nog wat langer nodig....
    Wanneer ik nu mensen zie roken, of ik ruik dat ze roken, vind ik het niet erg. Zo in de buitenlucht dan. Op een terrasje heb ik nog niet vaak gezeten, maar kan me voorstellen dat het irritant is als niet roker dat je de rook van een ander moet inademen.

    Ik heb zelf nooit binnen gerookt, mijn vriend die absoluut niet tegen rook kan, merkte weinig aan me. Ik stonk nooit, had altijd kaugom in na het roken en zelfs mijn tandarts had niet in de gaten dat ik rookte....Hij dacht dat het van de koffie/thee en andere dranken kwam. Oke, ik rookte niet veel en ik ken voldoende mensen die idd uit hun porïen naar rook ruiken, ik heb zo'n buurman. En dat ik hinder ondervind van zijn gekwalm vind ik soms storend, maar ik ga er niets van zeggen...heb immers zelf jaren gerookt...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind rokers ronduit asociaal. Als je hun vraagt om rekening met je te houden omdat je niet tegen het roken kan, zitten ze nog uit te schelden ook. Niet zij zijn asociaal, maar jij degene die niet rookt. Vergeet ook niet dat het spul wat zij uitademen nog giftiger is dan wat zij inhalen. Alleen daarom zou het acuut verboden moeten zijn, maar ja die accijns hé. Daar verdient de regering mee, dus ze kijken wel uit om het te verbieden. Geld is helaas nog altijd belangrijker dan iemand zijn gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. mijn jongste zusje kreeg longkanker op haar 43 ze was op haar 12 begonnen met roken, toen ze net 49 was is ze gestorven. in het begin rookte ze gewoon door omdat ze toch dood zou gaan... toen ben ik met haar gaan meeroken, zoals toen we kinderen waren... ik stopte al met roken toen ik 25 was. bizar he... maar toch.. na ongeveer een jaar kon ze stoppen, ben ik ook gestopt...het heeft haar gesteund dat ik geen oordeel had..
    Ik verlang nooit naar een sigaret en denk er ook nooit meer aan dat ik er een zou willen opsteken. Ze is nu bijna 5 jaar dood.. ik mis haar elke dag en weet zeker dat het roken haar dood is geworden. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. in de winkel waar ik werk hebben ze sinds vorige week scent chips toegevoegd aan het assortiment.. sinds die tijd is de lucht in de winkel bezwangerd met chemische parfum, niks natuurlijks aan die dingen, ik loop sinds vorige week met hoofdpijn op mijn werk, thuis zakt het snel weg... en keelklachten heb ik ook.. als ik 9 uren in die lucht gewerkt heb, kan ik bijna niet meer praten.. het beneemt me echt het plezier in mijn werk, vindt het ook zo niet passen bij wat we willen uitdragen aan gezond leven/eten.. wie zit te wachten op chemisch geparfumeerde wax dingen (van aardolie gemaakt) om te laten smelten in je huiskamer.. ik hoop dat de verkoopcijfers zo floppen dat ze weer verdwijnen, aan mij zal het niet liggen, ik wijs iedereen erop hoe onnatuurlijk het is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem,

      Heel goed dat je je klanten hierop wijst. Het is helaas heel hinderlijk al deze geuren in diverse winkels. Nu zijn er kennelijk scent chips in verschillende kwaliteiten verkrijgbaar. De soorten met natuurlijke (dus de niet chemische) soorten daar heb ik gelukkig geen last van. De komende herfst een wintermaanden zijn er weer veel winkels die gebruik maken van geuren om klanten in de winkel te lokken, vooral de 'gezellige woonwinkels e.d.' zijn vaak overvloedig geurend. Jammer voor hen, want ik loop ze om die reden snel voorbij om migraine te voorkomen. Het lijken wel gebrande chemische koekkruiden, bah! Houd het toch bij gezonde frisse lucht, zonder allerlei nare toevoegingen. Het bespaart geld en klanten lopen de winkel niet voorbij. .

      Verwijderen
  23. Ik heb ook een kennis, die geld problemen heeft, maar voor al die pakken sigaretten heeft ze wel geld.. Ze willen alles,maar stoppen kunnen ze niet.. Probeer het dan, hou je meer over om te besteden voor betere dingen.. Een pakje kost ongeveer 6,75 euro , daar kan je ook een maaltijd voor op tafel zetten.. Ik blijf het een verslaving vinden, alles gaat voor dat roken en maar klagen.. gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een verslaving...dat is het inderdaad, daarom kunnen veel mensen er niet zomaar even afkomen. Mensen met verslaving(en) hebben vaak meerdere problemen.

      Ik rook niet maar ken wel rokers, die ook geen geld hebben en toch blijven roken. Dat is het probleem met verslavingen. Men kan het niet stoppen. En zelfs niet iedereen is in staat om zelf hulp te zoeken.

      Henk.

      Verwijderen
    2. Ik heb 36 jaar gerookt, met rookvrije periodes van 1 x 6 jaar, een paar keer 1 jaar en ettelijke keren een paar maanden, weken en zelfs dagen. Regelmatig bij huisartsen geweest om hulp en advies maar pas op mijn 50ste werd er een diagnose gesteld (chronische depressiviteit) Ik kreeg een goede medicatie en heb nadien nooit weer gerookt (dat is nu bijna 15 jaar) Een verslaving kan verschillende oorzaken hebben en het is vreselijk moeilijk er een eind aan te maken!

      Verwijderen
  24. Ik vind roker ook vies en bij mij beneden ruikt het in de gang altijd naar rook omdat de buren standaard in het portiek roken, ik heb er echter gelukkig niet zo'n last van als sommige mensen hier. Wat me wel steeds meer gaat storen is parfum. Mensen die met zo'n walm lopen of mijn zusje die overmatig wasverzachter in de kleding gebruikt. Zo vreselijk vies. Ik heb liever dat iemanf gewoon naar niks ruikt of gewoon een beetje, gewassen dat wel, naar zichzelf. Niks mis mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
    2. Lisette mag ik me aangesproken voelen? Ik heb overgewicht. Door corticosteroïden. Een medicijn wat ik moest nemen om niet dood te gaan aan een longziekte. Zo zijn er voor meerdere aandoeningen pillen die je zwaarder maken. Al zal ik gaan eten als een anorexia patiënt de rompvervetting zal blijven. Ik zit nooit in een vliegtuig. Anders kreeg je mij als speklap naast je. Maar een teiltje heb ik nog wel voor je en ik zou het waarderen als je je oogkleppen opbergt en niet direct een oordeel velt.

      Verwijderen
    3. ...als enorme gezondheidsfreak zou je niet in een vliegtuig moeten gaan! Ik vind jouw reactie niet van veel gezond verstand getuigen, Lisette!

      Verwijderen
    4. walgelijk de reactie van Lisette, daar moet ik van kotsen. zit liever naast 100 iets te zware mensen dan naast een Lisette

      Verwijderen
    5. kan me niet voorstellen dat de schrijfster van dit blog op dit soort reacties zit te wachten.

      Verwijderen
    6. Is gezondheidsfreak de huidige synoniem voor anorexiapatient? Want iemand die zo psychotisch reageert op mensen met overgewicht, die kunnen zelf niet helemaal in orde zijn.

      Verwijderen
    7. Lisette, ik vind je reactie niet passen op mijn blog over stoppen met roken en over de problemen die ik met sigarettenrook heb.

      Verwijderen
    8. Mensen, de reactie van Lisette is hoogstwaarschijnlijk een fake reaktie. Misschien toch beter om te verwijderen, Zuinigaan.
      Zelf heb ik trouwens anorexia gehad (en dat kwam ook niet uit de lucht vallen... had ook zo zijn oorzaken) dus de reacties richting anorexiapatienten vind ik ook niet heel fijn..

      Verwijderen
    9. Ik zou deze reactie maar gewoon wissen. Vaak zijn dit soort types toch internettrollen of ze komen anoniem hun frustraties uiten. Zit niemand op te wachten denk ik, op zo'n respectloze reactie.

      Verwijderen
    10. Anoniem, mag ik mijn excuses aanbieden? Het was/is in mijn reactie niet de intentie om iemand te beledigen. Sterkte in het leven.

      Verwijderen
  26. Beschamend de reacties hier,van Lisette en rokers a sociaal en stinkend noemen,beiden heeft niks te maken met hinder van sigarettenrook ondervinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal eens met jou Sterre. Er zullen vast wel asociale rokers zijn maar evenzoveel of zelfs méér niet-rokers die ook asociaal zijn.
      Zoals Lisette er 1 is.

      Henk.

      Verwijderen
  27. Zuinigaan heb je ook ademhalingsproblemen met een gewone kaars/waxinelichtje. En een schaaltje water met een paar druppels echte olie? B.v. salie? Dat heb ik veel gebruikt in onze "nieuwe woning". We waren toen bekaf en bezoek wil je niet weren maar de energie die ieder meeneemt, dat sloten we op die manier uit. Groeten lief medemens

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik heb al twee keer bij een afkickkliniek gelopen om te stoppen met roken. 1 x vijf maanden niet gerookt. Maar de laatste keer maar 2 weken niet. Wil wel stoppen, maar moet ook afvallen en kan niet alles te gelijk. En uh .. het camoufleert lichaamsgeurtjes ... of vinden jullie die rookgeur viezer? Ik erger me er weer aan dat er overal alcohol is. Maar mensen die van een wijntje houden zeggen dat je daar toch geen last van hebt .. tenminste niet zoals van roken. Toch erger ik me eraan. Las vandaag een artikel in de krant over een schrijver die op z n zestigste met in de ene hand een zuurstoffles en een zuurstofkapje liep en in de andere hand een sigaret. Het lukte niet om te stoppen ... Doe er s.v.p. niet lichtzinnig over over dat stoppen. Want het is echt een rot rot verslaving. Het is moeilijker om van roken te stoppen dan van cocaine of drank. Dat komt omdat de stoffen van sigaretten op meerdere plaatsen in je hoofd hechten. Alcohol en drugs doet maar op 1 plaats in je hoofd wat. Ik hoop niet dat ik 2 x wat hebt gepost .. maar zag mijn vorige post nog niet verschijnen. Vandaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik ben zelf een roker. Ik rook 25 sigaretten per dag. Als roker ruik je op een gegeven moment zelf niet meer hoezeer het (blijkbaar) stinkt. Ik zou graag willen stoppen, maar kamp met chronische stress/angst en dat maakt het stoppen erg moeilijk. Ik vind dat er een verantwoordelijkheid bij de overheid ligt: zij hebben ooit toegestaan dat er tabakswaren werden verkocht en mensen dus gingen roken. Ik zou graag in een afkickkliniek gaan zoals drugs- of alcoholverslaafden. Maar voor rokers zijn die er niet. (Tenminste niet dat ik weet.) Mijn excuses voor de rookoverlast die ik veroorzaak, maar besef wel dat stoppen met roken voor sommige gruwelijk moeilijk is. Vriendelijke groet, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je bent verantwoordelijk voor jezelf! Lekker makkelijk om alles naar de overheid te schuiven.

      Verwijderen
    2. En toch heeft ze gelijk, voor alcoholverslaafden, drugsverslaafden, zijn er wel afkickklinieken maar ook die zijn verantwoordelijk voor zichzelf.
      Mensen met chronische stress/angstklachten hebben hulp nodig nodig en zijn vaak niet zo sterk dat ze zelf volledig verantwoording kunnen nemen in veel dingen.
      Als iedereen zelf verantwoordelijk is dan kunnen ze iedereen zelf wel alles laten betalen. Geen kinderbijslag meer want je wilt zelf toch kinderen? Dat is dan je eigen verantwoordelijkheid.
      Operatie nodig? Eigen verantwoordelijkheid dat je je laat opereren , betaal het zelf maar. Huurhuis? Eigen verantwoordelijkheid dat je daar gaat wonen, geen huurtoeslag meer. Huis onder water en in de problemen ? Eigen verantwoordelijkheid, ga je maar op straat leven.

      Henk.

      Verwijderen
    3. Zie dat Henk onder mijn naam gereageerd heeft. Dat ben ik dus niet, Henk heeft zelf geen laptop en komt nog weleens hier om te internetten.

      Groet,Marga

      Verwijderen
    4. Ik zal hem even vragen een eigen account te maken, dit is niet handig.
      Hij zit naast me dus dat kan hij meteen even doen. Sorry Zuinigaan voor deze verwarring,

      Verwijderen
  30. ik krijg het ook benauwd van roken, mijn zoontjes werden te vroeg geboren en zij hebben hierdoor longschade opgelopen. In het dagelijkse leven gebruiken zij daarvoor pufjes, na langdurige beademing waarvan 1 kindje 1 jaar zuurstof nodig had. Ik maak me dan ook zorgen wanneer zij in iemands rook staan. Bijvoorbeeld... bij de ingang van het ziekenhuis! walgelijk.

    BeantwoordenVerwijderen