Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

dinsdag 30 december 2014

Is het hier oorlog?

Er wordt hier voortdurend geknald. Ik moest eigenlijk boodschappen doen en nog een brief posten, maar ik heb even getwijfeld of ik wel naar buiten zou gaan. In het dorp waar mijn ex-man vandaan komt was het heel gewoon om vuurwerk naar argeloze voorbijgangers zoals ik te gooien. Ik ben daardoor nogal bang geworden voor vuurwerk. Het is niet leuk als een rotje vlakbij afgaat.
Uiteindelijk ben ik vanmiddag wel gegaan. Het was even wat rustiger en ik heb het er op gewaagd. Het viel ook erg mee, ik ben geen mensen (eigenlijk altijd jongens) tegen gekomen die rotjes of erger afstaken.
Nu hoor ik wel om de minuut een knal. Geen "bommen", maar redelijk bescheiden knallen. Rond een uur of 1 vanmiddag was er wel even een daverende klap en ook 's nachts komt het voor dat ik wakker word doordat ik harde klappen hoor.
Ik zal jullie de "oorlogsfoto's" van vuurwerkletsel besparen, daar had ik jullie al eens op getrakteerd en daar was niet iedereen even blij mee. Daarom nu een rijmpje:
Ik heb niet geklaagd over vuurwerkoverlast, maar als ik weer van die keiharde knallen hoor dan ga ik bellen. Dan is er vast en zeker sprake van illegaal, zwaar vuurwerk en dat is voor die jeugd die ze afsteekt ook gewoon levensgevaarlijk!

14 opmerkingen:

  1. Heb je wel gemeld op de site van vuurwerkoverlast? Hoe meer mensen dat doen,hoe zichtbaarder de overlast wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er ook een hekel aan. Gelukkig sinds we verhuist zijn geen last meer van. De harde knallen, in onze oude wijk was het bijna dagelijks, maakte niet uit zomer of winter altijd jongeren met vuurwerk. Een paar jaar terug hadden ze zelfs in een flat om de hoek een vuurwerk bom gegooid, resultaat een super harde knal en de hele gevel van de flat eruit! De hele straat op stelte en ontruimd! Toen konden we met onze oudste ( toen nog baby) snachts ergens een logeer adres zoeken, Van mij. Mag het verboden worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier beginnen ze in oktober al met het regelmatig afschieten met vuurwerkbommen , enorme knallen, voornamelijk snachts , je schrikt je regelmatig rot van die dingen , vorige week hoorde je al regelmatig vuurwerk , maar vandaag hoor ik al de hele dag knallen. je kunt het melden en er word regelmatig aangegeven hoe vaak er al naar het meldpunt gebeld is , maar meer dan bijhouden van de meldingen word er geloof ik niet gedaan, vraag me dan ook af wat het doel is van het meldpunt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop,dat als er een discussie over vuurwerk komt,de cijfers van het meldpunt vuurwerkoverlast als ook een argument gebruikt gaan worden.

      Verwijderen
  4. Ik vind het dit jaar opvallend rustig en dat bevalt mij prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook een hekel aan vuurwerk. Hier in Rotterdam lijkt het ook wel oorlog. Mijn hond is 1,5 week voor het 'feest' begint al doodsbang voor de knallen. Ik kan met moeite een klein blokje om met haar. Zo zielig. Overlast kun je melden op http://vuurwerkoverlast.nl. Van mij mogen ze het verbieden en in plaats van particulier vuurwerk vuurwerkshows geven georganiseerd door de gemeenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo blij dat het nu officieel pas vanaf morgen 18.00 uur mag. Er wordt wel wat afgeschoten, neemt vooral vandaag langzaam toe, maar toch veel minder dan voorgaande jaren. Al dat vuurwerk, ontzettend duur ( hoe verantwoorden mensen dat voor zichzelf ?)millieuvervuilend, een hel voor (huis) dieren , jaarlijks raken mensen hier soms zeer ernstig door verwond. Ik zie echt alleen maar nadelen. Het lijkt me veel leuker als de gemeentes gewoon iets georganiseerde regelen voor die mensen die echt niet zonder de aanblik van wat vuurpijlen kunnen en verder gewoon verboden zou worden privé vuurwerk af te steken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier knalt het al een aantal weken goed. Maar de afgelopen 3-4 dagen helemaal. Ook van die vuurwerk bommen waarvan je ramen trillen.
    Helaas heeft bellen naar de politie geen zin, ze komen niet eens.

    Van mij mag er een centrale vuurwerkshow komen en in de rest van de stad een verbod. Mijn beesten buiten zijn er niet blij mee. Maar binnen zetten is nu geen optie. Alleen morgenavond zet ik denk ik de cavia's en het konijn in een reismand in de schuur. De knallen zijn dan nog net zo hard, maar dan hoef ik niet bang te zijn dat de rotjes die over de schutting worden gegooid in het hok belanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. nou hier word je er ook gek van in Ridderkerk, vanmiddag even wezen wandelen met m'n hond dat beestje heeft de hele weg getrild als een weet ik wat, toen gooiden een paar jongens een strijker o.i.d. in een overdekt hangplek, dat het dak er niet is afgevlogen!
    we zijn maar snel naar huis gelopen,
    ik denk dat ik er zelf een hekel aan heb omdat toen ik een jaar of 8 was mijn oudste broer een rotje naar me toe gooide die ontplofte onder mij, mijn ouders ontplofte ook maar dat was het onderwerp nu niet.
    heb het wel eens afgestoken maar dat is siervuurwerk pijltje in een fles aansteken en dan met z''n allen kijken naar die pijl. dan kun je naar mijn mening nog lol hebben van 6 pijlen.

    maar nu heb ik een hypotheek, steek mijn geld nu in bakstenen.

    grt Danny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik moest zo lachen om de tekst op het plaatje :-)
    Maar hier wordt ook zo af en toe iets geknald. Gelukkig heeft de hond er geen last van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. nou hier word al sinds gisteren smorgensvroeg tot savonds laat flink geknald. gelukkig ben ik vrij zodat ik er niet uit hoef als ik niet wil. ben er niet echt bang voor, maar schrik me wel altijd klem als er in mijn buurt zon ding knalt. en leuk hoor zon meldpunt maar je kunt alleen overlast melden en niet dat er buiten de vastgestelde tijd al vuurwerk afgestoken word.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier valt het vergeleken met vorig jaar erg mee, maar er wordt toch flink geknald.
    Ik blijf het sneu vinden voor onze bovenburen: dat zijn asielzoekers uit een oorlogsgebied. Zij komen echt niet buiten nu, en hebben erg veel stress door al die knallen, want die brengen erg nare en enge herinneringen naar boven bij ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tot nu toe merk ik hier wel verschil vergeleken met vorig jaar.

    Vanochtend ben ik zelfs nog even naar het stadscentrum geweest op de fiets.

    De afgelopen jaren ging ik alleen heel vroeg in de ochtend snel naar de supermarkt.

    Een paar jaar geleden ging ik pas in de middag boodschappen doen, en toen ben ik een aantal keer omgefietst vanwege het vuurwerk.

    Het is goed dat er nu officieel pas om zes uur vuurwerk mag worden afgestoken in plaats van al om tien uur.

    Wel hoor ik hier regelmatig hele harde knallen, maar toch is het tot nu toe veel rustiger dan de afgelopen jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het was hier in Rotterdam ook rustiger dan andere jaren maar om 6 uur ging het los. Ik heb er dit jaar een nieuwe kat bij en die wist echt niet waar ze het zoeken moest. Van beneden naar boven en terug en op het laatst achter de de stoel achter het gordijn. Ik heb maar alle gordijnen gesloten en gezorgd dat er geluid in huis was in de vorm van muziek en film. Zo zielig. Andere kat is behoorlijk doof maar zij heeft er altijd al minder last van. Zo halverwege de nacht toen het rustig werd kwam de bange weer op bed. Van mij mogen ze het verbieden, ik vind het mooi om naar te kijken maar de nadelen voor milieu en dier toch gewoon te groot. Tijd voor een referendum. ;)

    BeantwoordenVerwijderen