Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

donderdag 4 juni 2015

Een open deur

Ik weet het, het is een open deur. Volledig vanzelfsprekend als je er goed over nadenkt, maar toch gaan mensen door alsof er niets aan de hand is.
Waar heb ik het over?
Over roken!
Ik heb er eerder over geschreven.

Stoppen levert alleen maar winst op.
Wat zijn de feiten?
  • 1 op de 2 rokers overlijdt aan de gevolgen van roken
  • 1 op de 4 overlijdt al voor zijn 65e verjaardag
  • als niemand meer rookt, zal er 30% minder kanker zijn
  • Als je rookt, leef je gemiddeld 10 jaar korter
  • Jaarlijks overlijden bijna 20.000 mensen aan de gevolgen van roken.
    - Ruim 12.000 daarvan door kanker.
    - Nog eens 2.000-3.000 mensen sterven jaarlijks door meeroken.
    - Roken is verantwoordelijk voor 20,9% van alle verloren levensjaren.
    - Van de sterfte aan coronaire hartziekten is zo’n 21% te wijten aan roken.
    - Bij beroerte is dat 14%.
    - Bij hartfalen 10%.
    - 30% van de kankersterfte wordt veroorzaakt door roken.
    (bron: website KWF)
Verder onthutsende feiten:
In tabaksrook zitten stoffen zoals nagellakremover, rattengif, teer, arseen, lood en ammoniak. Tabaksrook bevat ruim 4.000 chemische stoffen, waarvan er tenminste 60 kankerverwekkend zijn. Voorbeelden van die kankerverwekkende stoffen zijn:
- Arseen (mierengif)
- Benzeen (oplosmiddel)
- Fenol (toiletverfrisser)
- Chroom (pigment voor verf)
- Polonium 210 (radioactieve stof)
(bron: website KWF)

Stoppen en financieel voordeel:
Stel, je rookt een half pakje sigaretten per dag, dat kost je €3,50 - €4,00 per dag. Dat is na 1 jaar, inclusief 2% rente € 1.182,73 en in 10 jaar € 13.949,26! Na dertig jaar heb je € 52.193,45 uitgespaard. Een half pakje is niet veel, dat zijn 9 à 12 sigaretten per dag, misschien rook je wel meer en kun je nog meer besparen door te stoppen! 

Wat financieel ook héél aantrekkelijk is: je betaalt pensioenpremie voor een pensioen dat je ook daadwerkelijk gaat ontvangen! Als jij tot die 25% behoort die vóór zijn/haar 65e overlijdt aan kanker, dan heb je dus al je pensioenpremie voor niets betaald en heb je meebetaald aan de AOW die je zelf niet meer gaat ontvangen. Dat is véél geld dat bij wijze van spreken in rook opgaat!

Behalve geld besparen zijn er nog veel meer voordelen:

  • je bent fitter en hebt meer adem en energie
  • je ruikt frisser voor de omgeving
  • je ziet er minder bleek, dus beter uit
  • je huid veroudert minder snel en je hebt minder kans op haaruitval
  • je krijgt geen gele tanden en gele vingers
  • je hebt geen rokershoest meer
  • je kunt beter ruiken en proeven
  • je doorbloeding wordt beter en je hebt minder last van koude voeten en handen
  • je hebt meer zin in seks. Uit onderzoek blijkt dat je door roken minder zin in seks kunt krijgen. En als je zin hebt, kan er minder van terecht komen: mannen (ook jonge mannen!) die roken hebben veel vaker erectieproblemen
  • je bent vruchtbaarder. Bij veel rokende vrouwen die zwanger willen worden, duurt het langer voor het lukt.
  • je bent trots dat het gelukt is om te stoppen
  • je bent niet meer afhankelijk van sigaretten
  • je bent een goed voorbeeld voor kinderen

    Kortom, allemaal voordelen, stoppen met roken is een echte win-win situatie! 

  • Mijn oudste dochter is overgevoelig voor rook en ik ben dat ook, maar dan in wat mindere mate. Een slim lichaam heeft dochter, dat het aangeeft dat dochter verre moet blijven van die 4.000 (!) chemische stoffen zoals Polonium 210, chroom, rattengif, teer, arseen, lood en ammoniak.

    19 opmerkingen:

    1. Ik ben een verstokte roker geweest en rookte wel zo'n 30 shaggies per dag! Ben er nu 10 jaar vanaf, maar vind het nog steeds weleens moeilijk om er ook af te blijven. Lang leve de belachelijk hoge prijzen en het anti-rook-beleid! Dat samen zorgt er voor op mijn zwakke momenten, dat ik niet weer een paffie neem. Alles klopt: je voelt je lekkerder, meer energie, eten smaakt lekker, je geur komt terug (niet altijd even fijn!) en je houdt zoveel meer geld over voor leuke dingen/aflossen/sparen/vakantie... wat je maar wil

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Mijn moeder is voor kerst 2014 gestorven. Ze is 77 jaar geworden. Ze heeft altijd gerookt. Ze kreeg 2 jaar voor haar dood longklachten en hartfalen, ze heeft 2 jaar in bed in een verpleeghuis gelegen.(Ze bleef altijd positief, nooit klagen, nooit zeuren) Ze kreeg zuurstof en sondevoeding toegediend. Ze is uiteindelijk met veel pijn in het ziekenhuis gestorven (we hoorden haar op de gang al kermen van de pijn, je kon haar niet aanraken dan schreeuwde ze het uit van de pijn). Onderliggende oorzaak van haar dood: roken. Met als gevolg: longklachten en hartfalen.Als je op deze manier iemand hebt zien sterven dan komt de gedachte niet eens in je op om te gaan roken. WMT

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Tja...wat zal ik zeggen. Weet je wat de voordelen zijn van geen/weinig vlees eten? En de voordelen van biologisch eten? En de voordelen van geen/weinig alcohol drinken? Geen/weinig suiker gebruiken? Geen motor rijden? Geen toegevoegde onnatuurlijke gifstoffen aan je eten? En zo kunnen we nog wel even doorgaan met dingen die net zo min gezond zijn als roken. Want inderdaad, dat weet iedereen echt wel dat roken niet gezond is. Ik ben dan ook heel blij dat mijn man september vorig jaar gestopt is, mede omdat ook ik flink last had van die vieze walm. Maar om nu zo'n 'hetze' te voeren tegen rokers vind ik persoonlijk te ver gaan.

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. Waarom noem je mijn bericht een hetze tegen rokers?
        Naar mijn mening is het een reclame voor het stoppen met roken.

        Verwijderen
      2. Sorry, ik bedoel niet persee jouw bericht, maar sowieso de regering die er zich mee bemoeit en echt een hetze voert, dat mogen ze dan wel met heel veel dingen doen zoals de ongezonde voedingswaren e.d. Maar dat doen ze niet. En dat vind ik dan weer jammer. Zo was het bedoeld met die 'hetze' maar ik had het er niet duidelijk bijgezet. En ik snap dat het voor jou echt heel vervelend is omdat je er zoveel last van hebt. Zelf heb ik ook last van rook maar minder dan jij dat hebt.

        Verwijderen
      3. Het gaat mij niet zozeer om dat ik last heb van rook. Het gaat mij er vooral om dat gezonde kinderen niet beginnen met zo'n dodelijke hobby. De regering heeft veel voordeel van de belasting die op sigaretten wordt geheven. Ik vind dat de regering helemaal niet ver genoeg gaat in de maatregelen om roken te beperken of te verbieden. Alleen met een rookverbod in openbare ruimtes en een vermelding op de pakjes rookwaar dat ROKEN DODELIJK is kom je er niet.

        Verwijderen
      4. Maak dan ook reclame voor stoppen met alcohol, stoppen met te veel suiker, stoppen met te veel vlees, stoppen met te veel snoepen, stoppen met te veel autorijden(milieuvervuiling) en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
        En ik rook niet hoor, vind het alleen zo'n gezeur iedere keer weer over roken in de media.

        Verwijderen
      5. @anoniem: als ik de media bekijk, wordt er relatief weinig aandacht besteed aan stoppen met roken en méér aandacht aan overeten en het eten van ongezonde voedingswaar en alcoholmisbruik. Overigens vind ik wel dat er meer aandacht kan komen voor de gezonde schoolkantine en dat snoepautomaten in sportcentra moeten verdwijnen.

        Verwijderen
    4. Je blog heeft ertoe aangezet dat ik vanaf aanstaande dinsdag met hulp van de huisarts ga stoppen met roken. Annette

      BeantwoordenVerwijderen
    5. Ik zie om me heen,hoe verslavend nicotine is. En de vele mislukte pogingen om te stoppen met roken. Ik heb bewondering voor mensen,die het wel lukt.

      BeantwoordenVerwijderen
    6. Het is zo'n rare verslaving, want je weet heel goed hoe slecht het is, hoe nutteloos het is en hoe duur het is maar toch blijf je smoesjes verzinnen om door te gaan. Toen ik erachter kwam hoe de tabaksindustrie in elkaar zit, de impact op het milieu, de testen met dieren en het aandeel van Philip Morris in de Europese politiek, toen was dat voor mij de druppel en ben ik gestopt.
      Ik was niet echt een vaste roker, maar toch vond ik het moeilijk om te stoppen.

      BeantwoordenVerwijderen
    7. Elke keer dat ik iets over roken lees, of de stumpers buiten zie staan roken ben ik weer zo blij dat ik ermee ben gestopt in 1985 na bijna 20 jaar heel veel roken meer dan 2 pakjes per dag. Ik was de stank en vooral de afhankelijkheid zo zat.

      Destijds zei ik elke keer tegen mezelf als ik weer zo'n behoefte had aan een sigaret: als ik 65 ben mag ik weer. Dat ben ik kort geleden geworden en nnnneeeeeeeeeee nooit meer.

      BeantwoordenVerwijderen
    8. Ik ben nu 17 jaar gestopt na heel veel mislukte pogingen en ik ben er zo blij mee.
      Op de eerste plaats voor mijn eigen en andermans gezondheid. Verder natuurlijkheel fijn om niet meer steeds met roken bezig te zijn. Maar zeker ook oml de financiële besparingen die het opgeleverd heeft. Ik heb ook een periode gehad waarin mijn inkomen op een minimum niveau lag en dan was sigaretten kopen een enorm probleem geworden.
      Hannah

      BeantwoordenVerwijderen
    9. Ik ben dr nu net een heel dik jaar vanaf, heb de eerste maanden het geld daadwerkelijk opzij gezet, tuurlijk tikte dat lekker aan, maar ik rookte niet zoveel, ik had na 9 maanden bijna 500 euro. Ik heb het er, achteraf gezien, niet zo heel erg moeilijk mee gehad. Ben cold Turkey gestopt. Af en toe verlang ik er nog wel naar, maar dat is meer het feit dat het me op sommige momenten een soort van rust gaf. Een niet roker zal dit totaal niet kunnen begrijpen denk ik. Wanneer ik even in een stress situatie zat miste ik hem wel, maar ik ben niet weer begonnen en wil ook niet meer beginnen. Die keuze bepaal ik zelf gelukkig en niet de tabaksindustrie.

      Gr. Boukje

      BeantwoordenVerwijderen
    10. 17 Jaar geleden gestopt, samen met man. Na 25 straf roken, vaak wel 2 pakjes per dag. Jarenlang rookte ik heel af en toe nog wel eens een sigaret, de laatste 5 jaar hekemaal niet meer. Ben heel blkij dat ik niet meer verslaafd ben aan die rare gewoonte.

      BeantwoordenVerwijderen