Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zaterdag 21 mei 2016

Gruwelijke plaatjes op tabaksverpakkingen

Sinds gisteren moeten op tabaksproducten waarschuwende afbeeldingen staan. Tot voor kort alleen de tekst ROKEN IS DODELIJK.

Hoe zien de wijzigingen er uit?

  • Een groot deel  van de voor- en achterkant en de zijkant van verpakkingen van sigaretten en shag moeten uit waarschuwingen bestaan.
  • De waarschuwingen bestaan niet meer alleen uit tekst, maar ook uit afschrikwekkende afbeeldingen van bijvoorbeeld kapotte longen en verrotte gebitten
  • De nieuwe waarschuwingsregels gelden ook voor pijptabak en cigarillo’s (kleine sigaren), maar niet voor grote sigaren van drie gram of zwaarder
  • Tabak met kenmerkende smaakjes, zoals vanille en aardbei, wordt verboden
  • Voor mentholvarianten is een tijdelijke uitzondering gemaakt. Producten met deze smaak zijn verboden vanaf 2020
Plaatje uit een land waar deze regels als van kracht zijn.
Op dit moment rookt nog steeds ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking. Dat vind ik heel veel. Ik hoop van harte dat de nieuwe regels helpen en dat er minder kinderen gaan roken en dat volwassenen stoppen met roken.
Plaatjes uit een land waar deze regels als van kracht zijn.

Volgens dit bericht in Trouw kost roken de Nederlandse samenleving tussen de 21,2 en 43,2 miljard per jaar, wat neerkomt 2000 euro per persoon per jaar. Dit kun je dus allemaal uitsparen als er niemand meer rookt! Een lagere zorgpremie, lagere sociale lasten, want minder mensen zitten (langdurig) in de ziektewet.

36 opmerkingen:

  1. prima , kan dit dan ook gaan gelden voor mensen die drinken, te ongezond eten en aan extreme sporten doen ook dat levert veel gezondheidsproblemen en dus hoge kosten voor de samenleving

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie je het al voor je, dat er op ieder pak chips, ieder pak koekjes en ieder pak snoep een vreselijke afbeelding staat?

      Verwijderen
  2. Gruwelijke plaatjes. Ik denk wel dat het er mij van had weerhouden te beginnen met roken toen ik 14 was.
    Ik ben het wel eens met de vorige reactie. (van anoniem 07.21 )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pakjes liggen ook op straat ben meer voor de neutrale pakjes en Australisch voorbeeld nu 17 euro en over 3 jaar 29.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, dan koopt een roker dus gewoon een hoesje voor zijn shagbuil en sigarettenpakje...

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beetje hypocriet. Het levert de staat ook heeeeel veel op. Ik ben trouwens fel tegen roken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De doorgewinterde roker blijft echt wel roken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben met veel pijn en moeite gestopt met roken en heb spijt gehad dat ik er ooit aan begon!
    Het onderzoek van Trouw zal wel een gedegen onderzoek zijn maar ik heb ook wel eens andere onderzoeken gelezen. Ooit kwam een inderzoeker tot de conclusie dat de baten hoger waren dan de kosten en sommige onderzoekers houden het op fifty-fifty. Waar ik niemand over hoor en wat mij vreselijk stoort is dat ik, als niet-roker, steeds die gruwelijke plaatjes tegenkom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoe vaak zie je daadwerkelijk bewust een pakje sigaretten? Ik misschien 1x per maand of zo of minder. Op tv komen elke dag gruwelijker beelden voorbij.

      Verwijderen
    2. Iedere keer als ik bij de kassa vd supermarkt sta! Rookgerei heeft nog steeds een grote aantrekkingskracht op mij, zelfs na 16 jaar niet-roken, elke keer als ik andermans troep in de natuur opruim, veel lege shag-en sigarettenverpakkingen. Troywens, jouw vergelijking slaat als een tang op een varken 😉

      Verwijderen
  8. Persoonlijk vind ik dit doorslaan. Zelf nooit gerookt en zeker niet voor. Dan kun je op alle producten die overgewicht veroorzaken plaatjes zetten van afgezette lichaamsdelen. Bij overgewicht (heb ik zelf ook) kun je diabetes krijgen en dan kun je ook veel gerelateerde ziektes krijgen. Pas op tv gezien in land waar diabetisch veel voor kwam dat af zetten lichaamsdelen in een ziekenhuis de meest voorkomende operatie is. Plus dit kunnen de gevolgen zijn maar hoeft niet. Mijn oma is overleden met 92 jaar. Rookte vanaf haar 14de geen enkele ziekte gekregen. Woonde nog zelfstandig. Mijn moeder is als roker overleden aan longkanker maar ze zag er aan het einde van haar ziekbed niet heel slecht uit. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Nederland kennen we een uitstekende diabeteszorg. Amputaties komen zelden voor, volgens mij alleen bij mensen die jarenlang onbehandeld zijn geweest.
      In landen als India is een voet- of beenamputatie iets dat veel vaker voorkomt. Deels wordt dit veroorzaakt door een veel slechtere gezondheidszorg dan in Nederland, maar deels komt dit ook doordat mensen in India genetisch gevoeliger zijn voor diabetes. Ook onder Hindoestanen in Nederland en Suriname komt diabetes relatief veel voor, door diezelfde genetische gevoeligheid.
      Verhalen over mensen die hun hele leven gerookt hebben en toch gezond blijven, zullen er altijd wel blijven. Dat neemt niet weg dat rokers, statistisch gezien een veel grotere kans hebben om jong te sterven. Gemiddeld scheelt het 10 jaar. Misschien was je oma uitzonderlijk sterk en was ze zonder roken wel 102 of misschien wel 112 geworden.

      Verwijderen
    2. Toch komt het nog regelmatig voor hoor, amputaties Door diabetes. In mijn kennissenkring 2 personen.
      Ik weet niet of het veel uitmaakt om op pakjes sigaretten afschrikwekkende plaatjes te zetten.Als je eenmaal verslaafd bent blijf je toch kopen. Ik pleit toch voor meer voorlichting bij jongeren. Pakjes sigaretten kunnen jongeren al niet meer kopen. Ze krijgen het vaak van anderen en dan' zien' ze zo'n pakje echt niet.....

      Verwijderen
    3. Ik vind het plaatje ronduit walgelijk. Mensen die iemand hebben zien sterven aan kanker hebben mogelijk hetzelfde plaatje op hun netvlies van hun uitgemergelde geliefde die mogelijk aan een heel andere vorm van kanker stierf. Nu wordt ten onrechte de suggestie roken=kanker=uitgemergeld sterven gewekt. Zelf zou ik winkels waar dergelijke billboards worden opgehangen gewoon niet meer bezoeken. Een papieren krant heb ik niet, dus op die wijze zal ik ook niet geconfronteerd worden met die rotplaatjes.

      Afz: een niet rokende weduwe die haar niet rokende sportende vegetarisch levende man verloor aan slokdarmkanker en met kracht afstand neemt van dit soort walgelijke plaatjes.

      Verwijderen
    4. In winkels worden geen billboards opgehangen met dergelijke plaatjes. Ze kijken wel uit, anders verkopen ze niets meer. Het zal ongetwijfeld bij de verplichte afbeeldingen blijven.
      Er is een zeer duidelijke link tussen roken en kanker, dat kun je niet ontkennen. Maar niet alle kanker komt door roken, het cijfer is volgens KWF Kankerbestrijding 30%. Slokdarmkanker kan ook komen door alcohol, reflux of slechte voeding of gewoon "zomaar".

      Verwijderen
    5. http://www.nu.nl/gezondheid/2883261/waarschuwingen-pakjes-sigaretten-werken-niet.html

      gewoon een slimme zet van de overheid om iedereen tevreden te houden, en toch nog geld te verdienen.

      Alle sigaren zullen in de toekomst ook gewoon waarschuwingen krijgen, dus die handgemaakte houten doos sigaren van 280 euro uit Cuba zullen ook gewoon 65% met waarschuwingen beplakt zijn

      Verwijderen
  9. Als iedereen zou stoppen met roken, dan hebben we financieel een groot probleem. Niet alleen missen we de inkomsten van de accijnzen, ook de AOW en pensioen uitkeringen zullen de pan uitrijzen! Rokers betalen veel belasting en gaan vroeg dood.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk. Betutteling helpt niet. Rokers gaan waarschijnlijk maar niet altijd eerder dood. Geen AOW en geen pensioen.Misschien helpt het om tabak massaal te verwijderen uit de maatschappij. Geen rokers meer. Wordt uiteindelijke iedereen heel erg oud. Maar ja, fiscus en fabrikanten weer niet.

      Verwijderen
  10. Ik rook niet, maar ik vind de plaatjes op de verpakking weerzinwekkend. Dit houdt mensen echt niet tegen, een verslaving is niet met dit soort middelen te beïnvloeden. Als de rookwaren nou gewoon absurd duur waren gemaakt, dan was het financieel minder aantrekkelijk geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waarschijnlijk de volgende stap. In Australië kost een pakje sigaretten binnenkort 29 euro.

      Verwijderen
  11. Ik vind het een goed idee!! Misschien zullen mensen er niet door gaan stoppen met roken, maar het zal er hopelijk wel voor zorgen dat er minder kinderen beginnen. Ik moet er echt niet aan denken dat ons zoontje gaat roken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik ben geen voorstander van roken. Maar vind dit wel een beetje ver doorslaan , zou het mensen weerhouden ? Reactie van mijn dochter die in een supermarkt werkt en regelmatig achter de servicebalie staat : getverderrie heb je straks een hele lading van dit soort afbeeldingen achter je rug staan, fijn voor de klanten die om een andere reden bij de balie staan ! Ik denk dat ze daar wel een punt mee heeft, groetjes Geke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou nog beter zijn als tabak niet in de supermarkt verkocht werd. Dan staat je dochter ook niet voor akelige plaatjes.
      Ken je de KWF Kankerbestrijding tv-campagne waarbij kinderen uitzoeken waar overal tabak verkocht wordt en waar brood verkocht wordt en dat tabak op zo veel meer plaatsen verkocht wordt?
      Bij de Kamer van Koophandel (KvK) zien ze in de computer dat op meer dan 30.000 plekken sigaretten worden verkocht en op zo’n 9.000 plekken brood.

      Verwijderen
    2. Wie weet heet dit dan nog wel als effect dat bedrijven de pakjes sigaretten ook wat minder gaan uitstallen, maar dat het meer iets wordt dan achter de toonbank ligt, waardoor kindeeren er niet meer mee geconfonteerd worden en roken steeds meer als een uitzondering wordt gezien. Mooi toch? :)

      Verwijderen
    3. ze hebben het daar al verplaatst naar van bij de kassa's naar enkel nog bij de servicebalie. Helaas zal niet elke supermarkt de ruimte hebben het nog verder te verbergen. Of ze moeten het op de drankafdeling gaan verkopen. Ja tuurlijk kennen we die campagne ;)

      Verwijderen
  13. Misschien een idee om afschrikwekkende plaatjes vooral ook op alcoholhoudende dranken te plakken ? Goed zichtbaar ?
    Als je het hebt over jongeren is vooral drankmisbruik een groot probleem. Daar hoor je veel minder over. Waarom ?






    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. precies ook mijn punt,

      Verwijderen
    2. bovendien veroorzaakt alcohol ook nog eens verkeersongelukken en agressief gedrag

      Verwijderen
    3. Helemaal mee eens. Alcohol is sociaal geaccepteerd zelfs vaak vreemd gevonden als je geen alcohol drinkt. Terwijl het enorm veel gevolgen heeft zowel op gezondheidsgebied als maatschappelijk gezien.

      Verwijderen
    4. Ja, het is wel wat eenzijdig zo. Plaatjes van veel te dikke mensen en zwarte tanden op flessen cola of zakken snoep, zou dan ook nog een idee zijn. Foto's van dichtgeslibde aderen op de verpakking van restaurants als Mac. Donalds?
      Ik vraag me wel af hoe dergelijke berekeningen worden gemaakt. We nemen ze vaak heel makkelijk aan, maar vaak blijkt dat er best wat op de berekening aan te merken is. En dan is het oordeel al weer geveld.

      Verwijderen
  14. Ok. getver! Van mij hoeven zulke plaatjes echt niet.
    Ik ben blij dat ik gestopt ben, dat gun ik andere rokers ook. Maar ik ben ook blij dat ik niet gedwongen ben te stoppen, betuttelt en financieel uitgeperst. Ik wilde zelf stoppen. Dáár kun je mensen bij helpen, graag zelfs.
    n.b. De maatschappelijk-financiele discussie is eigenlijk pro-roken, rokers betalen heel veel extra belasting en gaan relatief vroeg en snel(=goedkoop) dood. Van alleen al de uitgespaarde aow uitkering kunnen de meeste zorgkosten prima gedekt worden... Maar dat klinkt natuurlijk allemaal wel erg cru.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zulke plaatjes hoeven voor mij ook niet. Beter hele mooie plaatjes. Dan gaan meer mensen roken, overheid vangt meer accijns en blijft er meer AOW en pensioen voor de anderen over.

      Verwijderen
    2. Er is oop een programma geweest, de rekenkamer, en die heeft uitgerekend wat een roker kost. Conclusie was dacht ik dat een roker minder kost dan een niet roker.
      Of te wel....laat een roker lekker roken, ze brengen geld in het laatje. Zij liever dan ik. Ik hoop dat mijn kinderen nooit gaan roken! Wij roken ook al niet meer, Hubbie meer dan 30 jaar en ik 28 jaar.

      Verwijderen
  15. Gelukkig had mijn man die gruwelijke plaatjes niet nodig en is op eigen kracht in 1992 gestopt met roken op 40 jarig leeftijd. Ik heb zelf gelukkig nooit gerookt terwijl onze ouders wel stevige rokers waren.
    Groeten Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik rook niet, dat heb ik ook nooit gedaan, maar die vreselijke plaatjes.... Liever niet als ik met mijn boodschappen bij de kassa sta. Het helpt misschien wel om af te vallen, je eetlust verdwijnt meteen. Terwijl de mensen die roken zich er waarschijnlijk toch nie door tegen zullen laten houden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien heb je er niet zo op gelet, dat is ook logisch al je nooit gerookt hebt, maar tabaksartikelen mogen helemaal niet meer aan de kassa van de supermarkt verkocht worden, alleen aan de servicebalie.

      Verwijderen