Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

maandag 7 november 2016

Verkiezing Gouden Windei

Foodwatch heeft weer een aantal producten genomineerd voor het Gouden Windei. 

Dit zijn:
- alcoholvrij bier met 0,5% alcohol
- gedroogde kokos, waarbij de kokos maar  37% is van het product, dat verder vooral uit suiker en zetmeel bestaat. En vegetariërs: er zit ook rundergelatine in.
- blauwe bes en framboos-vruchtensap, waarin 87% appel en druif zit en dus maar weinig van de vruchten die op de verpakking staan.
- volkoren knäckebröd met 41,4% volkorenmeel en de rest is bloem en daarmee krijg je dus ondanks "volkoren" erg weinig vezels binnen.
- een energiedrankje met, zoals Foodwatch het noemt: valse beloftes. Je krijgt er geen vleugels van, maar slapeloze nachten en love handles
- een drinkyoghurt met honing- en walnoot-smaak. Die honing en die walnoten zitten er niet in, ook niet een piepklein beetje, het smaakt er alleen naar.
- vitamine C snoepjes met anti oxidanten waarin 100% suiker zit.

Er zijn producten bij waarvan ik denk: hoe verzint zo'n producent het?
Bijvoorbeeld alcoholvrij bier met 0,5 % alcohol. Volgens de warenwet schijnt het te mogen om het alcoholvrij bier te noemen (ook heel kwalijk vind ik zelf). Maar je noemt je bier toch niet alcoholvrij als er alcohol in zit?
Hier vind je de beschrijving van de producten.  Je kunt ook donateur worden om deze nuttige organisatie te steunen. Ik ben nog geen donateur, misschien doe ik dat binnenkort wel!

Ik ga zeker stemmen, net als andere jaren. En wéér vind ik het moeilijk om mijn keuze te bepalen.
De drinkyoghurt?
Het bier?
Of nog iets anders?
Hier, op de site van Foodwatch, kun je je stem uitbrengen.

20 opmerkingen:

  1. Ik stem op alcoholvrij bier. Echt belachelijk dat er toch alcohol inzit. Vind ik een heel essentieel verschil maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb op het volkoren knackebrod gestemd. Dat had altijd de naam goed en gezond te zijn, zeker als het volkoren was. Nada dus, je kunt beter voor Fries roggebrood kiezen. Zit ook vast iets in dat niet best is (conserveermiddel) maar stukken beter dan knackebrod van wit meel met een beetje zemelen er door heen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het meeste volkorenbrood zit ook niet alleen maar volkorenmeel. Anders zou het brood erg zwaar worden. En wat dacht je van de kleurstoffen die worden toegevoegd zodat het brood er donker uitziet ?
      Ik stem op het energiedrankje. Blijkt maar weer eens dat je beter niet teveel kant en klaar produkten kunt kopen. Veel nep.

      Verwijderen
    2. Als er in volkorenbrood iets anders zit dan volkorenmeel, dan mag het volgens de warenwet geen volkorenbrood heten. Andere soorten brood, zoals meerkorenbrood of maïsbrood en dergelijke bevatten andere meelsoorten en granen, maar zeker niet alleen volkoren. Een heel brood is standaard ca 800 gram, dat wordt niet zwaarder van volkorenmeel.
      Aan volkorenbrood worden volgens mij geen kleurstoffen zoals moutextract of gekaramelliseerde suiker toegevoegd.

      Verwijderen
    3. Een zwaarder brood , in gewicht dus, is kleiner van formaat. Dat zie je vooral bij de biologische bakkers, niet in de supermarkt. Ik bedoel ook meer dat het zwaarder op de maag ligt !

      Verwijderen
    4. Brood dat per snede zwaarder is, is vaak minder gerezen, dat is bijvoorbeeld het geval bij sommige soorten zuurdesembrood. Er zit dan minder lucht in.

      Verwijderen
  4. Ik kies meestal voor een product wat gezond lijkt maar het niet is. Bier hoef ik daarom niet op te stemmen, dat drink je niet/zelden met een gezonde leefstijl, sap en drinkyoghurt zijn hooguit een extraatje, de vitamine in snoepvorm valt ook af om die reden. De crackers krijgen mijn stem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. die yoghurt liegt niet eens als ze adverteren met de smaak en niet dat de walnoten en honing erin zitten. Ik zou denk ik ook gaan voor het knäckebröd gaan.
    En van die alcohol, dat is net zoiets als een paar jaar terug toen Zonnatura haar jam geen jam mocht noemen omdat er [b]te weinig suiker[/b] inzat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die Yoghurt dacht ik ook. Als ze zelf al ...-smaak vermelden, dan weet je al dat het om aroma's gaat.

      Die sap vind ik wel heel opvallend. Smaak XY terwijl er fuitsoort ABC in zit.

      Ach, de halve supermarkt komt in aanmerking voor deze award. Goed blijven opletten maar.

      Verwijderen
  6. Ik voel mij toch wel enigszins belazerd bij het sap van Healthy People. Met name omdat ik juist van dat type nooit het etiket goed gelezen had.
    En, die kokos vind ik ook te belachelijk voor woorden. Van dat soort dingen lees ik wel het etiket, omdat ze bij die gedroogde dingen nog wel eens suiker toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga zeker geen steun geven aan foodwatch, zelden zo'n opruiende organisatie gezien.
    Bedrijven die zich gewoon aan de wet houden worden zwart gemaakt terwijl de consument gewoon niet goed leest en zijn eigen huiswerk niet doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, neem me niet kwalijk! Die bedrijven zoeken heel duidelijk de mazen van de wet op!
      Je kunt niet van consumenten verwachten dat ze alle etiketten spellen en er daarmee achter komen dat ze belazerd worden. Dus ik vind het wel goed dat Foodwatch opkomt voor iedereen die niet alle ingrediëntenlijstjes onder een vergrootglas legt.

      Verwijderen
    2. Helemaal eens met Zuinigaan! Waarschijnlijk verdient Fileine (=vilein=venijnig?) haar geld in de voedingsindustrie en vindt ze Foodwatch een vervelende horzel.

      Verwijderen
  8. Zal ik je even uit de droom helpen: alcoholvrij bier bestaat niet, dit kan ook niet alcoholvrij geproduceerd worden.
    Het percentage wat erin zit is meestal 0,2% dus 0,5% is wel vrij veel in vergelijking.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Zuinigaan en lezers,

    Als je vindt dat deze vraag hier niet hoor, verwijder hem dan maar gewoon hoor. Maar ik vroeg mij af of jullie vinden dat een alleenstaande met het volgende inkomen en de volgende uitgaven in armoede leeft:
    Inkomen 1262,- netto p.m, vaste lasten 977,- over om van te leven (kleding, voedsel etc.)= 285,- p.m.

    Vriendelijke groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vaste lasten zijn in verhouding hoog. Valt daar niets aan te doen? Ik bedoel dan: overstappen naar een nadere energieleverancier, overstappen naar een andere leverancier TV/internet/bellen (misschien de TV helemaal er uit?), ander mobiel abonnement, goedkopere verzekeringen, stoppen abonnementen en lidmaatschappen.

      Verwijderen
  10. Klopt inderdaad dat de vaste lasten vrij hoog zijn. Maar los van de inkomsten en uitgaven: wat vind jij van het bedrag dat overblijft? Vind je dit een bedrag waar een alleenstaande van zou moeten kunnen rondkomen of vind je het echt armoede?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd zelf meer over dan 285 voor voeding, zakgeld, kleding etc. Ik vind het moeilijk om te beoordelen of het armoedig is om rond te komen van een dergelijk bedrag. Mocht het echt te weinig zijn, dan kan de persoon in kwestie misschien ook in aanmerking komen voor deelname aan de Voedselbank.

      Verwijderen
    2. Een alleenstaande komt pas in aanmerking voor de voedselbank als het bedrag dat overblijft na aftrek vaste lasten (geen auto) minder is dan 180 €

      Verwijderen