Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

donderdag 23 februari 2017

60 baby's


Als er geen enkele zwangere vrouw zou roken, scheelde dat alleen al in Nederland minstens 60 overleden baby's per jaar! Stel je eens voor! 60 gezinnen minder met intens verdriet om een kindje dat rond de geboorte overlijdt.
Hartverscheurend vind ik het!
Bijna 32 jaar geleden heb ik zelf het overlijden van mijn kindje tijdens de geboorte meegemaakt en ik weet enorm goed hoeveel verdriet dat met zich meebrengt. Lees er hier meer over.  Ik ben overigens geen roker, daar had het overlijden van mijn kind niets mee te maken.

De Taskforce Rookvrije start stelt dat er jaarlijks minstens 60 baby's overlijden doordat de moeders doorroken tijdens de zwangerschap. In de Volkskrant werd het waarheidsgehalte van deze uitspraak gecheckt en ook deze krant komt na het checken van de cijfers op 60 à 70 overleden baby's per jaar.
In het cijfer is het aantal baby's dat na 7 dagen na de geboorte overlijdt nog niet meegenomen, maar het is bekend dat baby's van rokende ouders ook vaker aan wiegendood overlijden. 
Daarnaast is het zo dat kinderen van vrouwen die blijven roken tijdens de zwangerschap vaker aangeboren afwijkingen hebben.

Nu wil ik het nog niet eens hebben over het geld dat je bespaart als je niet rookt, want dat is in dit kader naar mijn smaak bijzaak. Ik wil het hier nu hebben over het vreselijke feit dat er minstens 60 baby's onnodig overlijden.
Voor de kinderen die wel levend geboren worden is de kans dat hun moeder voortijdig overlijdt ook een stuk groter. Wat zijn de cijfers?
  • 1 op de 2 rokers overlijdt aan de gevolgen van roken
  • 1 op de 4 overlijdt al voor zijn 65e verjaardag
  • als niemand meer rookt, zal er 30% minder kanker zijn
  • Als je rookt, leef je gemiddeld 10 jaar korter
  • Jaarlijks overlijden bijna 20.000 mensen aan de gevolgen van roken.
    - Ruim 12.000 daarvan door kanker.
    - Nog eens 2.000-3.000 mensen sterven jaarlijks door meeroken.
    - Roken is verantwoordelijk voor 20,9% van alle verloren levensjaren.
    - Van de sterfte aan coronaire hartziekten is zo’n 21% te wijten aan roken.
    - Bij beroerte is dat 14%.
    - Bij hartfalen 10%.
    - 30% van de kankersterfte wordt veroorzaakt door roken.
    (bron: website KWF)

    Verder onthutsende feiten:

    In tabaksrook zitten stoffen zoals nagellakremover, rattengif, teer, arseen, lood en ammoniak. Tabaksrook bevat ruim 4.000 chemische stoffen, waarvan er tenminste 60 kankerverwekkend zijn. Voorbeelden van die kankerverwekkende stoffen zijn:
    - Arseen (mierengif)
    - Benzeen (oplosmiddel)
    - Fenol (toiletverfrisser)
    - Chroom (pigment voor verf)
    - Polonium 210 (radioactieve stof)
    (bron: website KWF)

    Eerlijk gezegd ben ik er heel triest van. Al die kindjes die onnodig overlijden.
    En het is niet dat ik zeg tegen de doorrokende moeders: eigen schuld dikke bult.
    Waarschijnlijk dachten ze dat het zo'n vaart niet zou lopen, want hun moeders, vriendinnen, burenvrouwen etc rookten toch ook tijdens de zwangerschap?

8 opmerkingen:

  1. zuinigaan geeft het al even aan, en ik wil het nog een keer bevestigen:
    aan moeders die hun kind verloren hebben
    wees alsjeblieft heel mild en zacht, liefdevol voor jezelf
    het is allemaal gelopen zoals het gelopen is
    je hebt had het niet beter of anders kunnen doen: you did your best
    we zijn allemaal onschuldige kinderen
    voel de vrede, alles is goed, alles is liefde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. aan allen die verslaafd zijn aan roken, drank, pillen, eten etc
    wees alsjeblieft heel mild en zacht, liefdevol voor jezelf
    natuurlijk weet je dat je verslaving destructief is
    maar je hebt het op dit moment nog nodig, het helpt je nu nog even om te overleven. mocht je van je verslaving af willen komen, zoek hulp hierbij om ook de onderliggende oorzaak aan te kunnen pakken.
    wees alsjeblieft heel mild en zacht, liefdevol voor jezelf
    het is allemaal gelopen zoals het gelopen is
    je hebt had het niet beter of anders kunnen doen: you did your best
    we zijn allemaal onschuldige kinderen
    voel de vrede, alles is goed, alles is liefde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als het makkelijk zou zijn om te stoppen met roken dan rookte er niemand meer. Het een verslaving waar je niet zo makkelijk vanaf komt.Maar zwanger zijn lijkt me juist een enorme motivatie om te stoppen. Ik ben negentien jaar geleden gestopt met roken. Wat ik op het moment van stoppen nog niet wist : ik was zwanger ! Nooit meer gerookt en ook geen behoefte meer aan, heerlijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb gerookt tijdens mijn zwangerschappen. Ik vind het vreselijk!! Gelukkig ben ik nu al 11 jaar van het roken af, waardoor ik de kans vergroot dat mijn (overigens gelukkig gezonde) kinderen me nog lang als moeder kunnen mee maken, gezond en wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat je dit aankaart, verdrietig dat er nog steeds gerookt wordt tijdens zwangerschappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In mijn omgeving zijn verschillende as ouders door blijven roken tijdens en na de zwangerschap. Een doodgeboren kindje, een gehandicapt kindje en verschillende kinderen met een zwakkere gezondheid. Ikzelf ben gestopt met roken 2 jaar voor ik zwanger werd van de oudste en 2 jaar na de geboorte van de jongste weer begonnen met roken. Na diverse stoppogingen (1 jaar, 3 jaar, 8 maandem etc.) ben ik nu 17 jaar geleden definitief gestopt met behulp van een heleboel mensen! Mijn kinderen zijn redelijk gezond, gelukkig! Vreselijk, als ouder je verantwoordelijk weten voor de slechte gezondheid, dood of handicap van je kindje waar je zielsveel van houdt en tegen alle kwaad wilt beschermen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een aantal. Het is denk ik goed dat mensen dit weten. Iedereen weet namelijk wel dat het niet goed is om te roken tijdens de zwangerschap, maar die cijfers maken heel duidelijk hoe niet-goed het is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Even alleen reageren op de statistiek, niet op de inhoud: de berekening is er op gebaseerd eerdere onderzoeksgegevens (rokende zwangeren 1,5 x de kans op overlijden baby rond geboort, en 1 op 12 zwangeren blijft roken). Maar er wordt niets gezegd over de onderzoeken waar die gegevens vandaan komen. In (welke delen van) Nederland? Onder hoeveel vrouwen? In welke periode(n)? Over hoeveel jaar gevolgd of na hoeveel jaar herhaald? Welke leeftijdsgroepen bij betrokken? Hoe onderzocht? Welke controlegroepen? Nou ja, dat soort dingen. Het is jammer dat de VK dat er niet bij heeft vermeld, dat had het statement aanzienlijk kunnen versterken.

    BeantwoordenVerwijderen