Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

dinsdag 1 augustus 2017

Waarom zijn diepvriesgroenten en groenten uit blik of pot soms gezonder dan vers?

Soms is ingeblikt of ingevroren gezonder dan vers uit de supermarkt.
Waarom is dat zo?
Groente die je “vers” in de supermarkt hebt gekocht is soms al wel maanden geleden geoogst, en daarna bewaard in een koelcel. Maar groente in conserven kan direct van de akker worden ingeblikt of in een pot worden gedaan of ingevroren. Zo snel van de akker krijg je veel groentes niet in je eigen pan.

Welk effect heeft dat op de belangrijkste voedingsstoffen – vitamines en mineralen en voedingsvezels?
Groente verliest vitamines en mineralen tijdens de periode tussen de oogst en de bereiding, en daarna nog tijdens de bereiding. Omdat die eerste periode bij ingeblikte groenten vaak erg klein is –soms maar een paar uurtjes – is het soms zo dat die groente bij jou op het bord meer vitamines en mineralen bevat dan groente die je "vers" hebt gekocht.
Nadat groente in blik of pot is gegaan is er nauwelijks meer  verlies van voedingsstoffen. (in ieder geval niet tot de houdbaarheidsdatum).
Groente in pot of in blik is wat minder knapperig dan verse groente, zelfs nadat je die hebt bereid. Dat is jammer, maar dat heeft geen invloed op hoe gezond het is. Ook het gehalte aan voedingsvezels is in blikgroente vrijwel gelijk aan dat van verse.
Aan groentenconserven wordt vaak zout en suiker toegevoegd, dat is voor de smaak en om ze langer houdbaar  te maken. Dit wordt bij diepvries niet gedaan, daarom gebruik ik persoonlijk liever diepvries. Kijk trouwens altijd op de ingrediëntenlijst wat dat betreft, ik had laatst een groentenmix gekocht waar wel degelijk zout aan was toegevoegd.

Als je in gelukkige omstandigheid bent dat je echt verse groenten kunt bemachtigen, vandaag geoogst en vandaag ook op je bord, dan is dat ideaal, maar voor heel veel mensen is dat niet het geval.

Waarom schrijf ik dit? Omdat vers buiten het seizoen soms vele malen duurder is dan ingeblikte of ingevroren groenten.  Consumenten kopen dan "vers" omdat ze denken dat vers veel gezonder is. Echt vers is ook gezonder, maar als groente lang in de koeling heeft gelegen en ingevlogen is uit een ver warm land, dan is het maar dat vraag of vers gezonder is. Het is in ieder geval niet gezonder voor je portemonnee.

10 opmerkingen:

  1. Ik vond dit ook een onthutsende onthulling, maar het klinkt heel logisch. Toch is het apart dat iets wat je 'vers' koopt soms minder vers is dan uit een pot.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog een reden is dat pot/blikgroente vaak alleen maar opgewarmd hoeft te worden en dat verse groenten vaak te lang doorgekookt word, waardoor de vitamines ook verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook liever uit de diepvries of vers. Uit pot is het duuuuuur zeg. kHeb in de winter eens vergelijk gemaakt voor bieten. Pfft, zitten allerlei vage ingrediënten in 'natuurlijke aroma' ofzo, nee, doe mij maar diepvries of vers dan. Afgelopen zaterdag snijbonen gegeten: 's Morgens uit de tuin gekomen, 's avonds op het bord, mmmmmmmmmm zeldzaam lekker!! Hadden we gekregen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een keer een reportage gezien over mango's. Man... wat een proces gaat er aan vooraf voor ze bij ons in de winkel liggen! Heb vaak diepvriesboontjes, zijn gewoon erg lekker, spinazie ook wel de grove, rode kool. Prei/bloemkool/brocoli altijd vers.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor dochterlief alleen maar vers. Ik koop dan een bloemkool, kook deze en vries deze in een ijsblokjesbak in. Bij elke maaltijd dat ze bloemkool eet haal ik er 4 blokjes uit .

    Wij eten weinig blik maar af en toe doperwtjes met wortelen moet wel kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier altijd seizoensgroenten. Groenten uit blik vind ik niet lekker, die smaken echt anders dan verse. Diepvriesgroenten af en toe erwtjes of spinazie. Maar niets gaat boven de smaak van verse groenten. Zeker bij spinazie is er een verschil.
    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier veel vers en af en toe diepvries. Van potten is het idd jammer van het zout.
    Wel heb ik altijd kleine blikjes witte boontjes en kikkererwten in huis om door salade te doen. Maar dat is geen groente ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toch blijf ik meestal voor vers gaan. Ik vind diepvriesgroenten gewoon niet zo smaakvol. Uitgezonderd boerenkool. 's winters heb ik daar altijd een voorraad van in de vriezer.
    Diepvries fruit vind ik echt helemaal niet lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klopt helemaal wat je schrijft zuinigaan! Diepvriestuinboontjes zijn heerlijk en veel goedkoper dan verse tuinbonen die ook maar heel kort te koop zijn, verder de velderwtje van B'onduelle, ik koop ze in de reclame voor 1 euro per zak. Ook sugar snaps zijn heerlijk van B'onduelle en goedkoper dan "vers" Vandaag bramen en kersen uit de diepvries ( ook een keer bij de Plus in de reclame) in bowl gedaan, erg lekker en de kersen waren ontpit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het zal grotendeels waar zijn allemaal, alleen geloof ik niet dat bij diepvries/conserven alles meteen vers pot of pak in gaat.

    Dat zal men zoveel mogelijk doen (want bewaren=kosten) maar als er in 1x een enorme partij binnenkomt, geloof maar gerust dat ze het werk spreiden en ook dingen bewaren tot het verwerkt kan worden...

    Bij de biologische winkel hier hebben ze in de aspergetijd asperges die van (bijna) om de hoek komen, kan er zelf ook wel heen fietsen maar is toch weer 2 uur extra tijd. Dus bij de winkel, echt vers en dat proef je, fantastisch! Als ik dan die uitgedroogde meuk bij de super zie liggen, dan begrijp ik wel waarom jongeren geen asperges meer eten: de kopen alleen nog maar bij de super.

    Er zijn hier en daar best nog echt verse groenten te krijgen bij de detailhandel/betere winkel.

    BeantwoordenVerwijderen