Pagina's

zondag 17 november 2024

Volgens track & trace is mijn brievenbuspakje bezorgd, maar waar is het dan?

Ik had een boek besteld, het werd een brievenbuspakje. Volgens de track & trace was mijn pakje om 11:40 uur bezorgd. Echt waar! Ik heb om 11:40 uur echter niets ontvangen!  Ik keek verschillende keren op mijn deurmat, maar helemaal niets! Ik whatsappte een goede bekende die als postbode werkt voor PostNL met de vraag of ik een probleem had.
De antwoorden:
Die melding betekent niks.
Zo'n zending wordt gekoppeld aan een bezorgloop, maar onafhankelijk van of hij er daadwerkelijk bij zit of niet wordt hij als bezorgd aangemerkt als de postbode de route stopt.

Vroeger scanden we de pakketten voor de deur en was er controle dat het daadwerkelijk bezorgd was.
Nu al ruim een jaar of zo niet meer.
Dan ligt het nog in Zwolle of zit het per ongeluk in een tas van een postbode in Assen en wordt het alsnog als bezorgd aangemerkt. Maar als ik op "stop" druk in mijn app krijgt iedereen die gekoppeld was aan mijn route een bericht dat het pakje er is.
Want het scannen "kostte te veel tijd".
Ik heb dus ook regelmatig buspakjes voor heel ergens anders in mijn tas.
Die scan ik dan met de melding "gaat terug in het proces" maar als de postbode van daar de route afsluit voordat ik het doe, heeft de klant al een mail dat het bezorgd is.
Terwijl het nog bij mij in de fietstas zit en ik het nog in de oranje brievenbus moet gooien en het opnieuw het hele proces door moet.
Ik heb trouwens al twee keer gehad dat klanten echt gingen schreeuwen en schelden omdat hun pakket al bezorgd zou zijn, dus dat niet meer scannen en emails sturen onafhankelijk van of het echt bezorgd is, is ook nog eens slecht voor de veiligheid van bezorgers.

Juist ja!
Voor de klanten zoals ik is het heel vervelend, want mocht het pakje zoek raken, dan heeft het bedrijf dat het pakje verzond het "bewijs" dat het bezorgd is!
Fijn dan!
Dat is toch te gek voor woorden?
De bezorgers kunnen hier niets aan doen, het ligt aan het beleid van PostNL, die bepaalt dat er niet meer gescand hoeft te worden. Ik heb op de knop "Geef je mening" gedrukt en mijn ongenoegen geuit over dit beleid van PostNL. Ze liegen gewoon dat mijn pakje al bezorgd is!
Uiteindelijk kwam het bewuste pakje, een boek voor mijn kleinzoon die bijna jarig is, een dag later en was mijn zorg om een verdwenen pakje opgelost.

Ik roep jullie op te protesteren tegen dergelijke praktijken als er volgens de track & trace een brievenbus-pakje bezorgd is, maar je nog niets ontvangen hebt. Ik hoop namelijk dat het beleid door alle klachten teruggedraaid wordt en het bij track & trace van een brievenbus pakje werkelijke informatie bij de ontvanger komt.

Wat vind jij?

23 opmerkingen:

  1. Ik ga ook protesteren,als het weer gebeurt. Goed idee. Trouwens DHL kan er ook wat van

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het persoonlijk nogal overdreven om zo’n klachtaktie op te starten. Ons land is echt heel goed georganiseerd als je het vergelijkt met andere landen en er zijn zoveel ergere dingen gaande. In de meeste gevallen komt het wel goed met de pakjes. Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens. Vaak worden de problemen ook veroorzaakt omdat iemand een te kleine brievenbus ingang heeft. De specificaties kun je gewoon op de site vinden, maar het ligt schijnbaar ALTIJD aan Postnl/de bezorgers.

      Een tijdje geleden plaatste een andere blog (ik meen huisvlijt) een hele tirade over postnl die de inhoud van haar pakketje zou hebben gestolen. De envelop was namelijk leeg en opengescheurd aangekomen.

      De inhoud? Een gratis agenda. Niet echt iets waar iemand zijn baan voor zou riskeren en ook niet iets dat 'voelt' alsof het waardevol is. Wel een 'zwaarder' object om in een envelop te versturen.

      De envelop? Een zelfgemaakt knutselproject. Leuk, van de pagina's van een tijdschrift o.i.d. Gezellig knutselwerkje, maar totaal niet bestand tegen de lopende banden en sorteermachines. Valt sowieso totaal uit elkaar zodra het nat wordt. Maar nee hoor, het was de postbezorger die het opengescheurd had. Zucht.

      Ik zie dat soort 'leuke projectjes' wel vaker op blogs, insta etc. Maak je eigen envelop.... Maar een officiële envelop is VELE malen steviger. Mensen hebben geen idee wat er met een poststuk gebeurd. Ook zitten er vaak scherpe dingen in een envelop, scherpe randjes, of een zware sleutelhanger oid. Dat gaat door een enorme sorteermachine, door rollers heen en dergelijke, dit soort dingen worden vaak weer uitgespuwd, waarbij de envelop -zeker als de post een beetje nat was- echt stevig moet zijn.

      Het is zeker niet allemaal prima bij de bezorgdiensten en Postnl. Ook de werkomstandigheden zijn niet top. Maar dat geklaag over hoe slecht het allemaal wel niet is kan ook wel eens tegen het licht worden gehouden.

      Verwijderen
    2. Klopt, dat was op Huisvlijt. Ik werkte toen nog als postbezorger en legde uit hoe dat hele sorteersysteem werkte en dat haar actie (inpakpapier als envelop) niet handig was. Nou dat heb ik geweten, toen kreeg ik een tirade van een één of andere vent over me heen. En een andere PostNL-medewerker die alles netjes had uitgelegd ook.
      En dan denk ik: Het is haar eigen schuld, maar dat wilde ze duidelijk niet zien.
      En zo ging het op straat ook regelmatig. Mensen die heel lelijk deden, want in de app stond... Echt veel verbaal geweld meegemaakt. Echt niet leuk werken als er elk moment weer een voordeur open kan gaan met een briesende man/vrouw over iets waar jij als postbezorger helemaal niks aan kan doen.

      Verwijderen
  3. Vorig jaar had ik 3 paar schoenen besteld waarvan ik er 1 paar van zou houden , ik wou ze eerst passen. De hele tijd binnen gebleven om op de deurbel te letten. Toen ineens een melding op de telefoon "pakket bezorgd" ! Waar dan? Geen kaartje in de brievenbus , helemaal niks! Het was een pakket van ver over de 300.-€ . Bij de buren links en rechts en aan de overkant gevraagd, nee niks. Uren later komt iemand uit de straat het pakket brengen. Ze waren helemaal niet hier geweest.Dus post nl vertrouw ik niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij kopen zo weinig mogelijk online maar wonen in een klein dorp met weinig winkels, dus zo af en toe is het nodig. Meestal gaat het gewoon goed maar ook dit is bij ons weleens gebeurd. Direct een klacht ingediend maar of het helpt…..
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik werk bij PostNL en wil wel even nog wat nuanceren: het klopt dat pakjes met Track and Trace gekoppeld worden aan een bestelloop en dat de melding 'bezorgd' wordt gestuurd als de postbezorger zijn bestelloop af heeft. En soms gaat er inderdaad iets mis. Wanneer een pakketje op het sorteercentrum achterblijft, wordt het niet aan de bestelloop gekoppeld. Je krijgt dan een melding dat het vertraagd is. Als het in de verkeerde tas terecht komt (dit deel van het sorteren is mensenwerk) kan het inderdaad lopen zoals bij jou gebeurd is. Voor wat betreft het afschaffen van het scannen voor de deur: dat werkte voor geen meter. Soms kwamen scans niet goed door. En een flink deel van de bezorgers wilde het gewoon niet doen of vergat het weleens, waardoor pakketten op 'onderweg' bleven staan terwijl ze allang bezorgd waren. Daar werd door ontvangers dan weer misbruik van gemaakt (ik heb het 'echt' niet ontvangen, stuur een nieuwe) wat de verzenders (dus de klanten van PostnL) niet fijn vonden. Een aantal redenen van bezorgers om dit niet te willen doen die ik heb gehoord in mijn tijd als teamleider: dan kan PostNL zien waar ik precies ben op welke tijd/het is teveel gedoe/dan wordt mijn telefoon nat/vroeger hoefde dat niet dus doe ik het nu ook niet etc. Met het nieuwe systeem is het percentage juist verwerkte pakketjes flink verhoogd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreemd - ik woon in België en krijg om de paar dagen een pakje van postNL thuis - die scannen dat wel degelijk aan de deur hier. Sommigen willen het zelfs niet in de pakketbrievenbus steken omdat ze het persé aan mij willen (moeten?) afgeven...

      Verwijderen
    2. Wat fijn dat je het toelicht. Ik krijg ook regelmatig te zien dat iets bezorgd is terwijl ik niks ontvangen heb. Ondanks dat het tot nu toe altijd is goedgekomen (2 dagen later lag het alsnog in de bus) wekte het toch wel wat irritatie bij mij op. Na de uitleg van Aaf en jouw toelichting daarop begrijp ik nu waarom het zo gaat. Ik denk dat vele net zoals ik geïrriteerd raken omdat we niet weten/wisten waarom iets op bezorgd staat terwijl het niet zo is. Een toelichting waarom iets gaat zoals het gaat kweekt meestal wel begrip bij de mensen.
      Inge

      Verwijderen
  6. Ik had precies hetzelfde als jij mee gemaakt.
    Eerst stress bang dat het niet meer kwam ,was ook duur pakket.
    Via de post zelf hoorde ik hoe het zat met het scannen, precies zoals jij te horen kreeg.
    Nu ik dit weet kan ik het begrijpen en maak ik mij de volgende keer geen zorgen.
    Ik ga er ook geen klacht over uitbrengen.
    De bezorgers staan onder grote druk tegen een mager loon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over dat laatste ben ik het volkomen met je eens. Het is een hondenbaan, door weer en wind lopen met zware post. Ik schrijf ook niet dat het aan de postbestellers ligt. Het ligt aan het systeem dat gebruikt wordt.

      Verwijderen
  7. Zelf bestel ik zo min mogelijk on line. Als het echt niet anders dan online kan probeer ik zo veel mogelijk de optie afleveren bij de winkel of een afhaalpunt . Dat gaat tot nu toe nog steeds goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij brievenbuspakjes kun je niet aangeven dat je het bij een afhaalpunt wilt afhalen. Dat doe ik bij gewone pakjes zo veel mogelijk. Een brievenbuspakje gaat het met de gewone post mee en niet met de pakketpost. Daar ging deze blog over.

      Verwijderen
  8. Bij een bedrijf met zoveel bezorgmomenten waar gewoon mensen werken, gaat natuurlijk wel eens wat mis. Denk je dat post bezorgen 100% foutloos kan? En dan ook nog tegen een redelijke prijs?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen maakt fouten, dat ben ik met je eens. Alleen ben ik van mening dat je niet in de track & trace moet zetten dat een pakje bezorgd is, als dat niet zo is. Dat systeem klopt in mijn ogen niet. Als er stond dat het pakje vertraagd was, dan had ik dat volledig geaccepteerd.

      Verwijderen
  9. Goed om te weten hoe dit systeem werkt, dat voorkomt onzekerheid en stress. Ik zal het de mannen in huis ook laten weten, zij bestellen het vaakst.
    Onze doordeweekse bezorger is een topper, en krijgt van ons wat met de feestdagen. Een invaller heeft wel eens een pakje waarvoor getekend moest worden (flinke waarde) bij de deur gezet. Dat werd een klacht en en die bezorger is dezelfde dag nog langsgekomen on excuus aan te bieden. Gelukkig was ik toen al afgekoeld, in diens plaats had ik me kapot geschaamd. Postnl blijft in onze woonplaats verreweg de prettigste en meest betrouwbare bezorger en als ik kan kiezen, kies ik voor hen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook DHL is een betrouwbare partner qua levering van pakketjes. Als zij aangeven dat het pakket is afgeleverd dan klopt dit ook. Soms is er niemand van de buren thuis en dan gaat het naar een afhaalpunt. En daar is het dan ook!

      Verwijderen
    2. @anoniem van 12:57 uur. Ik wist niet dat DHL ook doet in brievenbuspakjes. Ik dacht dat ze alleen deden aan pakketpost die aan de deur wordt afgeleverd. Ik heb nog nooit problemen of klachten gehad met de pakketpost van PostNL.
      Daar gaat dit blogje ook niet over, alleen brievenbuspakjes.

      Verwijderen
    3. Sorry, DHL is helemaal geen betrouwbare bezorger. Laatst zat ik thuis te wachten op een pakket dat maar niet kwam, bleek vele huizen verder bezorgd te zijn. De bezorger vond het te ver naar onze voordeur te lopen, wij wonen in een woonerf en hij had het pakket gewoon ergens afgegeven waar hij iemand thuis zag.

      Verwijderen
  10. Ik ben de laatste jaren nogal ontevreden over post.nl. Niet alleen wat betreft pakjes die over de schutting gegooid worden terwijl ik gewoon thuis ben en als je de bezorger er op aanspreekt wil hij niet bevestigen dat hij het gedaan heeft. En dat terwijl het altijd dezelfde pakketbezorger in onze wijk is. Half september ging ik naar de Primera om een aangetekende brief naar Spanje te versturen kosten € 12.50! Na 1 week kon ik zien dat de brief in Spanje aangekomen was, maar bezorgd werd hij niet. Er kwam 2 keer een bezorgdatum die vervolgens weer doorgestreept werd. Nou moest de brief naar een Spaanse bank dus daar is altijd iemand om te tekenen voor ontvangst. Na 3 weken een klacht ingediend en werd er onderzoek verricht. Uiteindelijk na 4 weken kreeg ik te horen dat de brief bezorgd was. Ik heb mijn buik vol van post.nl, om over de dure postzegelprijzen maar te zwijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ligt dus aan de Spaanse postbezorging!

      Verwijderen
    2. Ik herken het.
      Diverse klachten ingediend, maar wordt niets mee gedaan.
      Vaste bezorger belt nog aan, de anderen dumpen alles bij anderen in de straat of zetten op een plek waar iedereen er bij kan.
      Bij stond laatst voor de deur een pakketje van iemand verder op.
      Daar ben ik niet van gediend! Want als bezorger invult dat het bij jou afgeleverd is ben jij verantwoordelijk voor het pakket van een ander. Ik had niets aangenomen, maar werd voor de deur gezet terwijl ik niet eens thuis was!! De kosten worden steeds hoger en de service steeds slechter.

      Verwijderen
  11. Mijn vrouw bestelt regelmatig iets on line en dat gaat als regel probleemloos en het maakt weinig uit wie het pakketje bezorgt.
    Voor mezelf bestel ik zelden iets on line, maar op een of andere wijze is het bij mij altijd problematisch. De laatste keer dat ik het deed was iets bestellen in Oostenrijk en met de track en trace kon ik het pakketje goed volgen tot een internationaal overslagpunt waar het overgedragen werd aan post.nl. Daarna was het spoorloos en na een kleine week kon ik het opeens wel weer volgen, maar zag dat het aangeboden was en geweigerd. Niet door mij! Telefonisch contact gezocht met de klantenservice van post.nl en daar kreeg ik een zeer begripvolle robot aan de lijn die teksten produceerde in de geest van "Wat naar voor u dat u uw pakketje nog niet hebt ontvangen", wat mijn stemming niet echt verbeterde om maar te zwijgen over het vertrouwen in Post.nl. Lang verhaal kort: na ongeveer een maand krijg ik een berichtje van de leverancier dat zij het pakketje retour gekregen hadden en of ik het niet meer nodig had.
    Opnieuw verzonden vanuit Oostenrijk en twee dagen later kwam DHL mij het pakketje overhandigen.
    Het meest interessant was wel het aantal stickers op het pakketje waaraan je de hele reis volgen kon binnen Nederland; eerst aangeboden op een adres in Elst, ca 20 km bij mij vandaan, vervolgens naar een depot in Utrecht verzonden, vandaar naar Amsterdam om tenslotte terecht te komen bij een afhaalpunt in Westervoort, ca 10 km bij mij vandaan en van daaruit is het retour afzender gegaan omdat het niet afgehaald werd. Heb er nog speciaal op gelet, maar de adressering was correct. Goed lezen lijkt niet het sterkste punt van de postbezorgers.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.